Autyzm

Spektrum zaburzeń autyzmu i rola mitochondriów.

Autyzm

Autyzm jest zespołem zaburzeń rozwoju, który pojawia się w pierwszych trzech latach życia. Objawia się ekstremalną izolacją od otoczenia i powtarzającymi się, ograniczonymi wzorcami zachowań.

Dalszymi typowymi zaburzeniami są:

  • brak oszacowania niebezpiecznych sytuacji
  • nieczynny kanał empatii
  • bardzo ograniczone spostrzeganie otoczenia
  • zaburzenia snu
  • biegunki i Enterocolitis

Mitochondria – od tego należy zacząć

Obniżone wartości ATP (adenozynotrójfosforanu), pirogronianu, podwyższone stężenie mleczanu, alaniny i amoniaku, niskie stężenie glutationu oraz cysteiny, jak również podwyższona ilość nasyconych, długołańcuchowych kwasów tłuszczowych – są oznakami zwiększonego stresu oksydacyjnego, podwyższonej oksydacji kwasów tłuszczowych, a także dużej skłonności do stanów zapalnych. W takiej sytuacji mówimy o zahamowaniu metabolizmu mitochondriów,  a przez to niewystarczające zaopatrzenie energetyczne komórek.

Witaminy i mikroskładniki w autyzmie

Wspólną cechą osób cierpiących na autyzm jest niedobór witaminy B12, jak również jednego z kwasów omega 3, a mianowicie kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Dlatego też  w terapii  poleca się  następujące preparaty mitochondrialne (w przypadku dorosłych – dzienna dawka powinna być podwójna):

  • witamina B12  (dawka 500 µg, najlepiej z  witaminą B6,  biotyną i kwasem foliowym),
  • koenzym Q10, płynna postać (dawka 2 x 5 dawek) –
  • magnez (120 mg)
  • witamina B1 ( w formie benfotiaminy, 50 mg)
  • omega 3 (500 mg)
  • cynk (15 mg)
  • selen (50 μg)
  • witamina B3 (100 mg)
  • witamina B6 (30 mg, forma: 5- fosforan pirydoksalu)
  • glicyna (3 x od 100 do 500 mg dziennie) – ma ona działanie uspakajające i przeciwlękowe. Jej działanie uboczne, nawet przy wysokich dawkach, nie są znane.
  • witamina C ( 500 mg)

Koenzym Q10 a autyzm

Na szczególną uwagę obok witaminy B12 zasługuje koenzym Q10 (a właściwie jego najbardziej skuteczna forma: płynnny ubichinol). Koenzym Q10 skutecznie chroni membrany komórek, aktywuje uszkodzone mitochondria oraz zabezpiecza ,,produkcję energii w komórce”, dzięki  temu podwyższa się przenikalność bariery krew-mózg, sterowanie kanałów jonowych oraz spada koncentracja białka S-100. Magazynowanie koenzymu Q10 skutecznie chroni również  komórki nerwowe przed działaniem pestycydów [Menke 2003]. Dzięki funkcji ochronnej koenzymu Q10 normalizuje się poziom energii oraz przewodzenie komórek nerwowych, co wpływa na poprawę  kontaktów socjalnych  z otoczeniem. Również dopaminergiczne komórki nerwowe są chronione i zaopatrywane w dostateczną ilość energii, co gwarantuje tworzenie ich transport oraz dyfuzję w szczelinie synaptycznej, przez co może dojść do spadku dopaminy. Kanały jonowe modulują  funkcjonowanie bariery krew-mózg [Ito 1991, Okamoto 1995, Papuci 2003].

Warto również dodatkowo wspomnieć o przyjmowaniu witaminy C, która spełnia bardzo istotną rolę antyoksydacyjną i niezwykle skutecznie chroni mitochondria komórek. Jest ona również niezbędna w procesie detoksykacji wątroby. Dodatkowo, wspólnie z koenzymem Q10 tworzy  niezwykle istotne hormony odpornościowe (TRH, GHRH, Gn-RH, CRH).

W badaniach obserwacyjnych (Mehl, 2006) uzyskano bardzo dobry wynik terapii u czworga dzieci autystycznych-  z zastosowaniem: płynnego koenzymu Q10, z witaminą C i cynkiem oraz witaminami z grupy B,  w połączeniu z terapią zajęciową. W ciągu 4 tygodni dzieci nawiązały kontakt socjalny, zaczynały mówić. Dodatkowo u dwójki dzieci wymagane było zastosowanie diety ubogiej w gluten i kazeinę, a u jednego dziecka terapia ortopedyczna. W przypadku każdego dziecka opracowano indywidualny rodzaj terapii.

Flora jelitowa i metale ciężkie

U wielu dzieci z autyzmem obserwuje się problemy flory bakteryjnej i błony śluzowej jelit. Część z nich ma skłonność do (z j. ang) Pyrolurii. W normalnych warunkach pirole wydalane są z kałem. Nadmierny atak piroli wywołany stresem lub niedoborem enzymów, powoduje uwolnienie tzw. kryptopiroli przez nerki, w formie związków kompleksowych z cynkiem i witaminą B6, przy czym cynk i witamina B6 są tracone przez organizm.

Nie tylko pirole uszkadzają błonę śluzową jelita, przez którą łatwiej przedostają się metale ciężkie (głównie: aluminium, cynk, ołów,  czy rtęć), również aspartam (dodawany do napoi), substancje wzmacniające smak (glutaminian), inne środki dodatkowe i środki konserwujące uszkadzają barierę krew-mózg (BBB). Metale ciężkie, które w normalnych przypadkach nie dostają się do bariery krew-mózg, poprzez aspartam i kwas cytrynowy jak koń trojański wnikają do mózgu. Dzieci chore na autyzm powinno się badać na obecność metali ciężkich w organizmie (np:. analiza włosa).

W membranach erytrocytów u dzieci autystycznych stwierdzono również  wysoki poziom digoksyny i niski poziom Na+/K+ ATP-azy. Digoksyna wywiera hamujący wpływa na układ sympatyczny, którego zaburzenia doprowadzają do autyzmu [Krup 2003].

Wiele badań potwierdziło u dzieci autystycznych występowanie biochemicznych zmian w serum i moczu. U 100 autystycznych dzieci w trakcie badań  stwierdzono również bardzo niski poziom karnityny i podwyższone wartości alaniny i amoniaku w serum [Filipek 2004], co doprowadziło do dysfunkcji mitochondrialnych.

Dieta równie ważna, jak mitochondria!

Wiele badań potwierdziło wpływ diety ubogiej w gluten i kazeinę i laktozę  na sposób zachowania się dzieci autystycznych [Whiteley 1999, Knivsberg 2001 & 2002, Reichelt 2003, Remschmidt 2000].Dieta uboga w gluten i kazeinę zastosowana przez 8 tygodni w przypadku 36 autystycznych pacjentów pokazała znaczne polepszenie się zachowania i wysokie wartości IgA antygenu kazeiny, laktoalbuminy i betalaktoglobuliny, i antygenu IgG i IgM kazeiny [Lucarelli 1995]. Dieta bezmleczna i bezglutenowa już sama w sobie przynosi wyraźną poprawę, rozszerzenie jej o pozbawioną fruktozy  dietę LOGI [Kuklinski, Schemionek 2015], może tylko ten stan dodatkowo polepszyć. Bardzo ważne jest również unikanie barwników oraz środków konserwujących.

Mózg

Wszystkie wymienione środki nie będą skuteczne bez metod treningowych pobudzających pracę mózgu. Mogą to być ćwiczenia motoryczne, akustyczne lub wizualne [Kuklinski, Schemionek 2015].

 

0:00
0:00