Odchudzanie mitochondrialne
Chcesz schudnąć ? Poznaj rolę mitochondriów! odchudzanie, odchudzanie mitochondrialne, rola mitochondriów, mitochondria

Zdrowe odchudzanie bez uczucia głodu jest życzeniem wielu osób z nadwagą. Ponadto nie tylko chcemy schudnąć zdrowo, ale także na trwałe utrzymać swoją wagę.

Aby to osiągnąć trzeba być zdrowym. Prawidłowe działanie komórek i mitochondriów jest kluczem do sprawnego metabolizowania pożywienia i jego przemiany w energię. Co więcej ta energia jest niezbędna do spalania tkanki tłuszczowej.

Przekonaj się na czym polega odchudzanie mitochondrialne.

Nie ma nic złego w tym, ze chcemy być zdrowi i dobrze wyglądać. Natomiast do tego procesu trzeba podejść z rozsądkiem i wiedzą. Po pierwsze należy rozważyć, od czego zależy nasza decyzja i czym się kierować. Najlepszym wskaźnikiem jest obwód brzucha. Jest o wiele istotniejszym wskaźnikiem ryzyka nadwagi od BMI, ponieważ uwzględnia zawartości tkanki tłuszczowej, a to właśnie tłuszcz odłożony w talii stanowi źródło cytokin wywołujących stany zapalne, uszkodzenia mitochondriów i rozwój chorób.

Wpływ mitochondriów na odchudzanie

Mitochondria są jedynymi organellami, które odpowiadają za wytwarzanie energii dzięki której chodzimy, oddychamy, trawimy i żyjemy. Niedobór tej energii odpowiada za stan naszego zdrowia, a w kontekście odchudzania ma to wpływ na zdolność utraty tkanki tłuszczowej. Zaburzenia dostarczania energii i tlenu do komórek powoduje wiele problemów, których żadna dieta ani restrykcyjne ćwiczenia nie są w stanie rozwiązać.

W zdrowym mitochondrium prawidłowo zachodzi proces wytwarzania energii z glukozy i tlenu oraz następuje rozkład kwasów tłuszczowych. W tym celu do mitochondrium muszą być przetransportowane kwasy tłuszczowe za pomocą aminokwasu L-karnityny. Kiedy kwasy tłuszczowe dostaną się do wnętrza mitochondrium zostają poddane β-oksydacji w wyniku której tlen oraz glukoza łączą się aby wyprodukować energię w postaci ATP – adenozyno-5′-trifosforanu.

Dlatego niezbędne do pracy naszych komórek i całego organizmu są tłuszcze. Podobnie, gdy glukoza lub tlen nie mogą dostać się do mitochondrium produkcja energii będzie zaburzona, co sprawi, że pożywienie nie będzie prawidłowo metabolizowane i zacznie się odkładać w postaci tkanki tłuszczowej.

Stąd podstawą utrzymania prawidłowej wagi oraz redukcji tkanki tłuszczowej są zdrowe mitochondria.

Niedobory substancji mitochondrialnych wpływają na problemy z pozyskiwaniem energii z jedzenia i odpowiednim metabolizowaniu glukozy węglowodanów i tłuszczy. Dlatego nawet w przypadku właściwej diety, niedobór spowodowany np. problemami z wchłanianiem, wydzielaniem enzymów czy przyjmowaniem leków mogą powodować gromadzenie nadmiernych kilogramów, które trudno nam zrzucić.

Dlaczego nadmiar cukrów, a nie tłuszczy sprzyja nadwadze?

Bardzo niewiele osób wie, że dieta oparta o produkty z niskim indeksem glikemicznym przynosi najlepsze efekty [7].

Tymczasem w mediach i niektórych gabinetach dalej królują błędne mity na temat zagrożeń ze strony tłuszczu oraz o konieczności diet niskotłuszczowych.

Jednoznacznie dowiedziono, że to wysokie stężenie glukozy pochodzącej z węglowodanów utrudnia syntezę ATP w mitochondriach komórek β-trzustki oraz zatrzymuje fosforylacje glukozy (reakcji glikolizy – rozkładu cukru ). Jednocześnie aktywuje inny enzym – kaspazę 3, który uwalnia cytochrom c odpowiedzialny za niszczenie komórek trzustki [2]. Konsekwencją jest nie tylko zaburzony metabolizm węglowodanów i odkładanie ich w postaci tkanki tłuszczowej, ale także ryzyko insulinooporności.

Jak widzimy zaburzona praca mitochondriów powoduje nieprawidłowe metabolizowanie węglowodanów. Jeżeli będziemy spożywali ich za dużo, nasze komórki nie będą mogły zamienić ich na energię i zostaną odłożone w postaci tkanki tłuszczowej. W takim przypadku nie należy ograniczać tłuszczy, ponieważ są one źródłem energii lepiej wykorzystywanym niż węglowodany. Co więcej nasze mitochondria efektywniej korzystają z tłuszczy jako źródła energii wytwarzając z niego więcej cząsteczek ATP, niż z węglowodanów.

 

Fakty i mity na temat roli tłuszczu

Czas obalić dawny sposób myślenia, że to tłuszcze powodują otyłość. Udowodniono, że ograniczenie ilości tłuszczu w diecie nie prowadzi do spadku wagi [2]. Błędna hipoteza na temat szkodliwości tłuszczy w diecie wynikała z założenia, że przyczyną miażdżycy są złogi cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych. Prawdziwym przełomem stało się obalenie tego mitu. Dokonano tego w latach 80 ubiegłego wieku podczas projektu MONICA przeprowadzonego przez WHO. Przebadano 12,5 miliona osób z Europy i Izraela pod kątem czynnika ryzyka chorób serca i nie stwierdzono jakiegokolwiek związku z poziomem cholesterolu a chorobami sercowo-naczyniowymi!

 

Fakty są zupełnie odmienne do dawnego sposobu myślenia na temat tłuszczu. Tłuszcz nie stanowi ryzyka miażdżycy co więcej cholesterol jest nam niezbędny do życia! odpowiada za tak wiele ważnych funkcji:

  • jest składnikiem błon komórkowych i mitochondrialnych
  • zapewnia przepuszczalność komórek – reguluje aktywność kanałów jonowych receptorów
  • umożliwia komunikację międzykomórkową
  • chroni komórki układu nerwowego
  • jest substratem do syntezy witaminy D
  • uczestniczy w syntezie hormonów
  • wykorzystywany do produkcji kwasów żółciowych w wątrobie

 

Badania pokazują, że im poziom cholesterolu był niższy tym wyższa umieralność na raka [3]. Śmiertelność z powodu raka była zdecydowanie niższa u osób z wysokim poziomem cholesterolu [3].

Inne badania wskazują, że cholesterolu zmniejsza ryzyko demencji [4]. Oczywiście do wszystkiego należy podchodzić z umiarem i zdrowym rozsądkiem. Spożywanie nadmiernej ilości tłuszczu także może prowadzi do nadwagi. Jak zatem powinna wyglądać bezpieczna zawartość tłuszczu i innych składników w diecie? Jakich tłuszczy dostarczać? jednym z rozwiązań jest dieta LOGI.

Dieta LOGI lub PALEO na zdrowe odchudzanie 
Zapewnienie odpowiedniej produkcji energii jest możliwe tylko, gdy dostarczymy niezbędnych składników do pracy mitochondriom. Stąd podczas odchudzania należy szczególnie zadbać o jakość jedzenia i odpowiednią zawartość witamin i minerałów. Odpowiednio dobrana i zbilansowana dieta powinna zaspokajać potrzeby naszego organizmu i umożliwiać redukcję wagi przy założeniu, że nasze mitochondria pracują prawidłowo. W przypadku problemów z nadwagą lub podejrzeniem mitochondriopatii warto rozważyć skuteczne podejście LOGI- czne. Dieta LOGI odciąża nasz metabolizm oraz ma pozytywny wpływ na nadwagę, nadciśnienie, czy cukrzycę. Według jej założeń bezpieczne spożycie tłuszczy może stanowić 40-50% dziennego spożycia kalorii. Oczywiście nie mogą to być szkodliwe tłuszcze trans, ponieważ nasz organizm nie jest ich w stanie spalić. Ponadto powinniśmy zachować równowagę pomiędzy ilością kwasów omega-3 działających przeciwzapalnie i omega-6. Zdrowe tłuszcze znajdziemy w: oleju kokosowym, awokado, oliwie z oliwek, oleju lnianym. Jednak na szczególna uwagę zasługują kwasy omega-3 pochodzące z tłustych ryb morskich poławianych na dziko (EnzOmega). Ryby w porównaniu do roślinnych źródeł kwasów omega zawierają kwasy typu DHA i EPA od razu wykorzystywane w organizmie, natomiast roślinne źródła zawierają ich prekursor kwas ALA z którego niewielki procent jest przekształcany do DHA i EPA.
Inne badanie na grupie 45 otyłych diabetyków udowodniło, że dieta LOGI pozwala obniżyć wagę o 3 kilogramy, zmniejszyć stężenie glukozy we krwi i zredukować poziom trójglicerydów. Połowa pacjentów po 3 tygodniach mogła odstawić leki przeciwcukrzycowe.

Owoce na diecie?
Z pewnością posiadają wiele witamin i cennych składników. Jednak sięgajmy po te o niskim indeksie glikemicznym. Każdy cukier poprzez zwiększenie wydzielania insuliny nasila syntezę tłuszczów. Dowiedziono, że fruktoza tuczy szybciej niż glukoza, ponieważ zwiększa syntezę tłuszczów i podnosi poziom lipoprotein we krwi. Jak podaje doktor Bodo Kuklinski już 50g fruktozy dziennie może wywołać cukrzycę typu 2, zespół metaboliczny czy dnę moczanową.

Jak wspomóc mitochondrialne odchudzanie?

Ilość ATP wytarzana w mitochondriach zależy od twojego stanu odżywienia i dostarczenie niezbędnej im do pracy substancji mitochondrialnych w tym antyoksydantów. Usprawnienie produkcji energii jest niezbędne, aby komórki miały „siłę” do redukcji tkanki tłuszczowej. Odpowiedni poziom witaminy C ma pozytywny wpływ na mitochondria i redukcje tkanki tłuszczowej. Udowodniono, że zbyt mała ilość witaminy C we krwi koreluje z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Naukowcy zajmujący się dietetyką z Arizona State University donoszą, że ilość witaminy C w krwi jest bezpośrednio związana z utlenianiem tłuszczów jako źródła paliwa i redukcja tkanki tłuszczowej [8]. W jaki sposób witamina C wpływa na utlenianie tłuszczów, a tym samym na ryzyko przybrania na wadze? Otóż witamina C jest niezbędnym kofaktorem do biosyntezy małej cząsteczki białkowej, znanej jako karnityna. Karnityna przenosi cząsteczki tłuszczu do mitochondriów, gdzie zachodzi ich rozkład. Kiedy tłuszcz nie jest transportowany do mitochondriów odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej i ma wpływ na metabolizm energetyczny.

Niestety żadna dieta nie pomoże nam pozbyć się zbędnych kilogramów i tkanki tłuszczowej gromadzonej przez miesiące czy lata. Potrzeba odpowiednio dużo czasu i cierpliwości. Bądźmy dla siebie delikatni i nie działajmy drastycznie. W końcu ciało i zdrowie mamy tylko jedno i powinno nam ono służyć na lata. Poprawa bilansu energetycznego (głównie dzięki koenzymowi Q10 – Quinomit Q10 Fluid!) powoduje nie tylko utratę tkanki tłuszczowej, ale podnosi poziom energii i ma pozytywny wpływ na zdrowie.

 

Bibliografia:

  1. Berkovitz, R.I., Stallings, V.A., Maislin, G. et.al.: Growth of children at high risk of obesity during the first 6 years of life: implications of prevention. Am. J. Clin. Nutr 81. 2005.
  2. Schulz, M., Nothlings, U., Hoffmann, K. et.al.: Identification of a food pattern characterized by high-fiber and low-fat food choice associated with low prospective weight change in the EPIC-Potsdam cohort. J Nutr. 2005 1.183-1.189
  3. Schatz, I.J., Masaki, K., Yano, K. et.al.: Cholesterol and all-cause mortality in elderly people from Honolulu Heart Program: a cohort study. Lancet 358. 2001 351-355
  4. Mielke, M.M., Zandi, P.P., Sjogren, M. et al.: High total cholesterol levels in late life associated with a reduced risk of dementia. Neurol. 64. 2005 1.689-1.695
  5. Skulachev, V.P.: Fatty acid circuit as a physiological mechanism of uncoupling of oxidative phosphorylation. FEBS Lett. 294. 1991. 158-162
  6. Wojtczak, L. Schonfeld, P.: Effect of fatty acids on energy coupling processes in mitochondria. Biochem. Biophys. Acta 1183. 1993. 41-57
  7. Lugwig, D.S.: The glycemic index: physiological mechanisms relating to obesity, diabetes, and cardiovascular disease. JAMA 287. 2002.
  8. Carol S. JohnstonCorinne CortePamela D Swan.: Marginal vitamin C status is associated with reduced fat oxidation during submaximal exercise in young adults. Nutr Metab (Lond). 2006.
Produkty, które wspomagają detox wątroby

Warzywa takie jak cebula, por oraz czosnek aktywują enzymy odpowiedzialne za pozbywanie się toksyn. Z kolei kapusta, brokuły, szpinak, czy awokado są źródłem glutationu silnego antyoksydantu. Wszystkie rodzaje zielonych sałat usprawniają przepływ krwi. Pomocne są także substancje zawarte w ziołach np. ostropeście plamistym i kurkumie. Ich składniki powodują wzrost aktywności systemu detoksykującego wątroby. Jednocześnie stymulują procesy regeneracyjne, wzmagają wytwarzanie żółci i przyspieszają jej usuwanie.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
L-karnityna
Winian L-karnityny - najlepiej przyswajalna postać
Reklama
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
L-karnityna
Winian L-karnityny - najlepiej przyswajalna postać
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med