By lepiej przygotować się do egzaminów lub po prostu poprawić pamięć i koncentrację, wystarczy doładować mózg energią pochodzącą z substancji odżywczych.

Już kilka lat temu obalono tezę, jakoby mózg miał się rozwijać jedynie w pierwszych latach życia. Dziś naukowcy są przekonani, że przez całe życie możemy stymulować jego pracę, a nawet tworzyć nowe neurony1. Oznacza to, że mózg jest zdolny do trwałego przyswajania nowej wiedzy w każdym wieku – oczywiście o ile dostanie do tego niezbędne paliwo.

Mózg lubi wyzwania

Mówi się, że mięsień nieużywany zanika – tak samo jest z ludzkim mózgiem. Jeśli nie jesteśmy aktywni intelektualnie, jego komórki wpadną w stan uśpienia. Dlatego najważniejsze to stale ćwiczyć: spotykać się na pogawędki z przyjaciółmi, rozwiązywać krzyżówki, dużo czytać i odwiedzać nowe miejsca, co pozwoli uniknąć rutyny. Zmiana otoczenia zwiększa neurogenezę, czyli proces powstawania nowych komórek nerwowych, nawet 5-krotnie2!

No dobrze, a co w sytuacji, gdy naszemu mózgowi nie brakuje wyzwań, a energii, by im sprostać? Każdy z nas zmaga się z takim problemem: czy to podczas sesji egzaminacyjnej na studiach, czy w natłoku obowiązków w pracy. Jeśli mamy kłopoty z koncentracją i pamięcią lub po prostu nie potrafimy skupić się na naszych zadaniach, być może naszym neuronom brakuje napędzającego je paliwa, czyli substancji odżywczych.

Głodne komórki nerwowe

Chociaż mózg stanowi zaledwie ok. 2% ciężaru ciała, to nawet w stanie spoczynku zużywa aż 20% całkowitej energii organizmu. To duże zapotrzebowanie sprawia, że jego praca jest silnie uzależniona od pracy mitochondriów odpowiedzialnych za proces produkcji energii ATP w organizmie. Idąc dalej tym tropem, w przypadku dysfunkcji tych organelli to właśnie mózg – obok serca – zacznie najszybciej tracić zdolność prawidłowego wykonywania swoich funkcji. Co więcej, niewłaściwa praca mitochondriów sprzyja chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak alzheimer czy parkinson2. Tym bardziej problemy z pamięcią i koncentracją mogą tak naprawdę oznaczać niedobór energii mitochondrialnej.

 

 

Menu dla neuronów

Istnieją składniki, których mózg potrzebuje szczególnie, by zachować sprawność: to fosfolipidy i witaminy z grupy B.

Fosfolipidy są istotnym składnikiem błony komórkowej, który występuje obficie szczególnie w tkance nerwowej, wątrobie i krwi. Właśnie zmiana składu lipidów błon komórek nerwowych w mózgu, a zwłaszcza fosfolipidów zawierających serynę, jest przyczyną obniżenia zdolności poznawczych3.

Badania pokazują, że szczególną rolę odgrywa tutaj fosfatydyloseryna, która wpływa na stężenie acetylocholiny, dopaminy i noradrenaliny oraz glukozy w mózgu, sprzyjając zachowaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W jednym z badań fosfatydyloseryna podawana pacjentom przez 12 tygodni poprawiła pamięć, a także umiejętność elastycznego myślenia4. Niestety w naszej dzisiejszej diecie zwykle brakuje tego cennego składnika, ponieważ znajduje się głównie w wątrobie wieprzowej.

Z kolei w kapuście białej i rzodkwi japońskiej można znaleźć inny ważny fosfolipid, czyli kwas fosfatydowy, który wspólnie z fosfatydyloseryną odpowiada za obniżenie kortyzolu, dzięki czemu łagodzi efekty przewlekłego stresu.

I wreszcie suplementacja fosfatydylocholiną wpływa na utrzymanie optymalnego stosunku cholesterolu do fosfolipidów w błonach komórkowych, co pomaga zahamować zachodzące z wiekiem zmiany w ich strukturze, niebezpieczne szczególnie w przypadku komórek układu odpornościowego i nerwowych5.

Plan B

Druga grupa niezbędnych dla mózgu substancji to witaminy z grupy B, spośród których najważniejsze są B1 (tiamina), B6, B12 (kobalamina) i kwas foliowy.

Kilkadziesiąt badań naukowych  potwierdza związek między zaburzeniami funkcji poznawczych a witaminami z grupy B, a niektórzy naukowcy twierdzą nawet, że niskie stężenia kwasu foliowego i kobalaminy we krwi to wczesne wskaźniki rozwoju choroby Alzheimera6.

Ważne jest jednak to, by witamina B12 przyjmowana była w postaci metylokobalaminy – najbardziej przyswajalnej formie, która nie musi podlegać przekształceniu w organizmie, a przede wszystkim działa najskuteczniej w neuronach, powodując ich regenerację7.

Inne analizy wskazują, że przy niskim poziomie tiaminy i kwasu foliowego neurogeneza zwalnia, ale odzyskuje normalne tempo, gdy zastosujemy suplementację lub ponownie osiągniemy prawidłowe stężenie tych składników8.

Pamiętaj o mózgu!

Właśnie na kanwie licznych badań potwierdzających szczególną rolę fosfolipidów i witamin z grupy B w utrzymaniu prawidłowych funkcji mózgu powstał preparat Memoserin®. To źródło najlepiej przyswajalnych form tych niezbędnych składników w odpowiednich dawkach.

Preparat Memoserin® pozwala uzupełnić dietę w fosfatydyloserynę, kwas fosfatydowy, fosfatydylocholinę, metylokobalaminę, kwas foliowy oraz witaminy B1 i B6. Ich synergistyczne działanie wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i produkcję niezbędnej dla neuronów energii w mitochondriach oraz zmniejsza zmęczenie. Dzięki temu bez względu na stres, aktywność wolnych rodników czy inne niekorzystne czynniki łatwiej będzie Ci skupić się na pracy czy nauce, odzyskać koncentrację i zapamiętać wszystko, co uznasz za ważne.

 

Autor: Dagmara Moszyńska

Bibliografia:

  1. Nat Med, 1998; 4:1313-7
  2. Nature, 1997; 386:493-5
  3. Lipids Health Dis., 2012; 11:3
  4. Clin. Interv. Aging, 2013; 8:557-563
  5. Mech. Ageing Dev., 1983; 23:329-336
  6. Food Nutr Bull, 2008; 29[2 Suppl]: S143-72; Arch Gerontol Geriatr, 2009; 48:425-30
  7. Neural Plast. 2013; 2013:424651
  8. Br Med Bull, 2012; 103:89-114

 

Zapobiegnij insulinooporności i cukrzycy

W walce z zaburzeniami metabolizmu węglowodanów (insulinooporność, hiperglikemia, zespół metaboliczny, cukrzyca typu 2 oraz w niektórych przypadkach nawracającej hipoglikemii pomogą Ci: chrom, witamina B1, B3, B5, selen, niektóre aminokwasy (glicyna, cysteina, glutamina, asparagina), witamina C, umiarkowany wysiłek fizyczny (uwrażliwia tkanki na działanie insuliny, aktywuje transportery glukozy GLUT), regeneracja wątroby, usprawnienie gospodarki hormonalnej oraz dieta mitochondrialna.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med