Ucz się z głową!

W jaki sposób zwiększyć efektywność nauki do egzaminu, poprawić pamieć i koncentrację? Dowiedz się jak wesprzeć pracę mózgu.

Ucz się z głową!

By lepiej przygotować się do egzaminów lub po prostu poprawić pamięć i koncentrację, wystarczy doładować mózg energią pochodzącą z substancji odżywczych.

Już kilka lat temu obalono tezę, jakoby mózg miał się rozwijać jedynie w pierwszych latach życia. Dziś naukowcy są przekonani, że przez całe życie możemy stymulować jego pracę, a nawet tworzyć nowe neurony1. Oznacza to, że mózg jest zdolny do trwałego przyswajania nowej wiedzy w każdym wieku – oczywiście o ile dostanie do tego niezbędne paliwo.

Mózg lubi wyzwania

Mówi się, że mięsień nieużywany zanika – tak samo jest z ludzkim mózgiem. Jeśli nie jesteśmy aktywni intelektualnie, jego komórki wpadną w stan uśpienia. Dlatego najważniejsze to stale ćwiczyć: spotykać się na pogawędki z przyjaciółmi, rozwiązywać krzyżówki, dużo czytać i odwiedzać nowe miejsca, co pozwoli uniknąć rutyny. Zmiana otoczenia zwiększa neurogenezę, czyli proces powstawania nowych komórek nerwowych, nawet 5-krotnie2!

No dobrze, a co w sytuacji, gdy naszemu mózgowi nie brakuje wyzwań, a energii, by im sprostać? Każdy z nas zmaga się z takim problemem: czy to podczas sesji egzaminacyjnej na studiach, czy w natłoku obowiązków w pracy. Jeśli mamy kłopoty z koncentracją i pamięcią lub po prostu nie potrafimy skupić się na naszych zadaniach, być może naszym neuronom brakuje napędzającego je paliwa, czyli substancji odżywczych.

Głodne komórki nerwowe

Chociaż mózg stanowi zaledwie ok. 2% ciężaru ciała, to nawet w stanie spoczynku zużywa aż 20% całkowitej energii organizmu. To duże zapotrzebowanie sprawia, że jego praca jest silnie uzależniona od pracy mitochondriów odpowiedzialnych za proces produkcji energii ATP w organizmie. Idąc dalej tym tropem, w przypadku dysfunkcji tych organelli to właśnie mózg – obok serca – zacznie najszybciej tracić zdolność prawidłowego wykonywania swoich funkcji. Co więcej, niewłaściwa praca mitochondriów sprzyja chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak alzheimer czy parkinson2. Tym bardziej problemy z pamięcią i koncentracją mogą tak naprawdę oznaczać niedobór energii mitochondrialnej.

 

 

Menu dla neuronów

Istnieją składniki, których mózg potrzebuje szczególnie, by zachować sprawność: to fosfolipidy i witaminy z grupy B.

Fosfolipidy są istotnym składnikiem błony komórkowej, który występuje obficie szczególnie w tkance nerwowej, wątrobie i krwi. Właśnie zmiana składu lipidów błon komórek nerwowych w mózgu, a zwłaszcza fosfolipidów zawierających serynę, jest przyczyną obniżenia zdolności poznawczych3.

Badania pokazują, że szczególną rolę odgrywa tutaj fosfatydyloseryna, która wpływa na stężenie acetylocholiny, dopaminy i noradrenaliny oraz glukozy w mózgu, sprzyjając zachowaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W jednym z badań fosfatydyloseryna podawana pacjentom przez 12 tygodni poprawiła pamięć, a także umiejętność elastycznego myślenia4. Niestety w naszej dzisiejszej diecie zwykle brakuje tego cennego składnika, ponieważ znajduje się głównie w wątrobie wieprzowej.

Z kolei w kapuście białej i rzodkwi japońskiej można znaleźć inny ważny fosfolipid, czyli kwas fosfatydowy, który wspólnie z fosfatydyloseryną odpowiada za obniżenie kortyzolu, dzięki czemu łagodzi efekty przewlekłego stresu.

I wreszcie suplementacja fosfatydylocholiną wpływa na utrzymanie optymalnego stosunku cholesterolu do fosfolipidów w błonach komórkowych, co pomaga zahamować zachodzące z wiekiem zmiany w ich strukturze, niebezpieczne szczególnie w przypadku komórek układu odpornościowego i nerwowych5.

Plan B

Druga grupa niezbędnych dla mózgu substancji to witaminy z grupy B, spośród których najważniejsze są B1 (tiamina), B6, B12 (kobalamina) i kwas foliowy.

Kilkadziesiąt badań naukowych  potwierdza związek między zaburzeniami funkcji poznawczych a witaminami z grupy B, a niektórzy naukowcy twierdzą nawet, że niskie stężenia kwasu foliowego i kobalaminy we krwi to wczesne wskaźniki rozwoju choroby Alzheimera6.

Ważne jest jednak to, by witamina B12 przyjmowana była w postaci metylokobalaminy – najbardziej przyswajalnej formie, która nie musi podlegać przekształceniu w organizmie, a przede wszystkim działa najskuteczniej w neuronach, powodując ich regenerację7.

Inne analizy wskazują, że przy niskim poziomie tiaminy i kwasu foliowego neurogeneza zwalnia, ale odzyskuje normalne tempo, gdy zastosujemy suplementację lub ponownie osiągniemy prawidłowe stężenie tych składników8.

Pamiętaj o mózgu!

Właśnie na kanwie licznych badań potwierdzających szczególną rolę fosfolipidów i witamin z grupy B w utrzymaniu prawidłowych funkcji mózgu powstał preparat Memoserin®. To źródło najlepiej przyswajalnych form tych niezbędnych składników w odpowiednich dawkach.

Preparat Memoserin® pozwala uzupełnić dietę w fosfatydyloserynę, kwas fosfatydowy, fosfatydylocholinę, metylokobalaminę, kwas foliowy oraz witaminy B1 i B6. Ich synergistyczne działanie wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i produkcję niezbędnej dla neuronów energii w mitochondriach oraz zmniejsza zmęczenie. Dzięki temu bez względu na stres, aktywność wolnych rodników czy inne niekorzystne czynniki łatwiej będzie Ci skupić się na pracy czy nauce, odzyskać koncentrację i zapamiętać wszystko, co uznasz za ważne.

 

Autor: Dagmara Moszyńska

Bibliografia:

  1. Nat Med, 1998; 4:1313-7
  2. Nature, 1997; 386:493-5
  3. Lipids Health Dis., 2012; 11:3
  4. Clin. Interv. Aging, 2013; 8:557-563
  5. Mech. Ageing Dev., 1983; 23:329-336
  6. Food Nutr Bull, 2008; 29[2 Suppl]: S143-72; Arch Gerontol Geriatr, 2009; 48:425-30
  7. Neural Plast. 2013; 2013:424651
  8. Br Med Bull, 2012; 103:89-114