Orzechy włoskie – ważny świąteczny element

Zalety orzechów włoskich. Jak je bezpiecznie przygotować?

Orzechy włoskie

Orzechy włoskie – właściwości

Jesienią cieszą się na nie także wiewiórki. Orzechy włoskie. Pyszny dodatek do szarlotki, muesli czy batonów owsianych. W Adwencie oraz na Boże Narodzenie nieodzowny składnik wielu ciast i ciasteczek.

Spośród wszystkich orzechów wykazują najkorzystniejszy stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 (około 4:1; dla porównania: tak lubiane przez wielu z nas migdały: 2000:1).

Oprócz tego stanowią bogate źródło flawonoidów, kwasów fenolowych, a także pewnych ilości melatoniny, selenu oraz witaminy E, co zmienia je w bezcenną broń w walce ze stresem oksydacyjnym oraz procesami starzenia.

Przeprowadzone dotychczas liczne badania na zwierzętach oraz ludziach wskazują, iż orzechy włoskie wywierają pozytywny wpływ na układ krążenia oraz pracę układu nerwowego, w tym szczególnie wśród pacjentów z różnego rodzaju formami demencji.

Uwaga: ze względu na wysoką zawartość goitrogenów, spożywanie dużych ilości surowych orzechów włoskich może osłabiać funkcjonowanie tarczycy. Bezpieczniejszą formą konsumpcji tych orzechów jest pieczenie (w niezbyt wysokiej temperaturze) lub gotowanie, ponieważ goitrogeny ulegają deaktywacji w wyniku obróbki termicznej.