Porady dnia

Inspirujące porady jak dbać o zdrowie każdego dnia.
Dowiedz się jaką aktywność fizyczą wybrać, poznaj wskazówki dotyczące diety i suplementacji, a także symptomy i postępowanie w wybranych schorzeniach. Wszystko w oparciu o medycynę mitochondrialną!

Porady dnia

Mitochondria

Rak a mitochondria

Choroby nowotworowe mają bardzo często podłoże mitochondrialne. Międzynarodowe badania potwierdzają, iż do najważniejszych czynników ryzyka nowotworu należą uznawane za formy mitochondriopatii: przewlekłe stany zapalne, otyłość, zespół metaboliczny, depresja, cukrzyca typu 2, insulinooporność, stany lękowe, przewlekłe zaburzenia snu, łuszczyca, refluks, a także stany zapalne w obrębie układu pokarmowego. Wyeliminowanie zagrażającego mitochondriom stresu oksydacyjnego oraz nitrozacyjnego pozwala znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na raka.

Mitochondrialne wsparcie w depresji

Podczas depresji zmianie ulega równowaga biochemiczna wewnątrz naszego ciała. Jako jedną z przyczyn depresji podaje się stany zapalne, a dowodem są podwyższone ilości cytokin prozapalnych u osób cierpiących na tę chorobę. Co więcej, stanom zapalnym towarzyszy zwiększona produkcja reaktywnych form tlenu skutkująca powstaniem stresu oksydacyjnego, dlatego w mitochondrialnej terapii depresji niezwykle ważna jest odpowiednia ochrona antyoksydacyjna. Najsilniejsze działanie wykazują: koenzym Q10 i glutation w towarzystwie witaminy C i cynku.

Cukrzyca i hiperglikemia

Zatrzymaj hiperglikemię

Hiperglikemia prowadzi do wzmożonego wydalania cukru przez nerki, a wraz z nim tracimy znaczne ilości witamin (B1, B3, B5, D3) i minerałów (chromu, cynku, magnezu). Zgodnie z założeniami medycyny mitochondrialnej należy unormować poziom cukru oraz przywrócić prawidłowy metabolizm węglowodanów. W tym celu niezwykle pomocne okazują się substancje mitotropowe, przede wszystkim koenzym Q10 i witaminy z grupy B.

Uważaj na leptynooporność

Jeżeli stwierdzasz u siebie kilka z poniższych objawów jednocześnie: brak uczucia sytości po posiłku, ataki wilczego głodu, szczególnie wieczorem, nadmierną ilość tkanki tłuszczowej, a  badania potwierdzają niski poziom hormonu T3, wysoki poziom rT3, wysoki poziom kortyzolu wieczorem, podwyższony poziom trójglicerydów we krwi, możesz cierpieć z powodu leptynooporności lub niedoboru leptyny (czyli hormonu, który reguluje apetyt, produkowanego przez tkankę tłuszczową).

Diagnostyka

Uzupełnij diagnostykę tarczycy

Przy zaburzeniach funkcjonowania tarczycy warto zdiagnozować m.in. poziom jodu, selenu oraz żelaza. Niedobór selenu prowadzi do spadku produkcji hormonu tarczycy T3 i grozi jej niewydolnością.

Leki i ksenobiotyki

Uważaj na leki przeciwbólowe

Popularny lek przeciwbólowy ibuprofen ma negatywny wpływ na funkcjonowanie wątroby, nerek, układu trawiennego, serca (może zwiększać ryzyko zatrzymania akcji serca aż o 50%) a także, podobnie jak inne środki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, NSAR, czyli np. diklofenak, ibuprofen zwęża naczynia krwionośne i podwyższa ciśnienie krwi oraz prowadzi do nadmiernego gromadzenia wody w tkankach.

Statyny wpływają negatywnie na pamięć

Obszerna analiza danych naukowych dowodzi, że przyjmowanie statyn wiąże się z utratą pamięci. Wykazano, że: u 50% pacjentów zażywających statyny, wystąpiły zaniki pamięci już po 2 miesiącach stosowania leków po odstawieniu statyn nastąpiła poprawa pamięci u 56% osób z kolei, ponowne podanie leków pogarszało pamięć

Koenzym Q10

Koenzym Q10 – wsparcie w walce z Candidą

Koenzym Q10 to nie tylko przeciwutleniacz i paliwo dla mitochondriów, lecz również immunomodulator, pomagający zwalczać kandydozę narządów wewnętrznych. Przewlekła grzybica prowadzi do deplecji koenzymu Q10 w organizmie, zwiększając ryzyko mitochondriopatii.

Dla kogo koenzym Q10?

Poziom koenzymu we krwi zmniejsza się przy znacznych obciążeniach psychicznych (stres), dużym wysiłku fizycznym (sport), w ciężkich stadiach tzw. chorób cywilizacyjnych, takich jak dolegliwości sercowe, cukrzyca, nowotwory, otyłość a także po 35 roku życia.

Suplementacja

Jak przyjmować mangan?

Mangan to pierwiastek niezbędny m. in. do prawidłowego funkcjonowania układu ruchu, układu odpornościowego, produkcji hormonów, zdrowia skóry, aktywacji mitochondrialnej dysmutazy ponadtlenkowej SOD-2 oraz enzymu karboksylazy pirogronianowej. Jeżeli suplementujesz mangan pamiętaj, że nie należy go przyjmować jednocześnie z magnezem, wapniem lub żelazem, ponieważ są to pierwiastki konkurujące. Wchłanianie manganu poprawia natomiast witamina C.

Jak obniżyć trójglicerydy?

Dowiedziono, że odpowiednie dawki kwasów tłuszczowych omega-3 mogą obniżyć poziom trójglicerydów, zwykle o 15–30%. Efekty można zauważyć już po kilku tygodniach suplementacji kwasów EPA i DHA.

Aktywność fizyczna

Czy intensywny wysiłek może szkodzić?

Przed podjęciem intensywnej aktywności fizycznej (np. biegi długodystansowe) warto zbadać aktywność kilku enzymów, które decydują o wydolności organizmu. Są nimi dysmutaza ponadtlenkowa (SOD-1 oraz SOD-2), transferaza glutationowa i katecholo-O-metylotransferaza (cOMT). Z uwagi na to, iż wiele osób ma zaburzone działanie tych enzymów, należy zbadać ich aktywność przed podjęciem decyzji o uprawianiu sportów wyczynowych. Odpowiednie badania oferują wyspecjalizowane w medycynie mitochondrialnej laboratoria.

Probiotyki niezbędne dla sportowców?

Stres oksydacyjny, który towarzyszy nam przy wzmożonym wysiłku fizycznym, uszkadza barierę jelitową – nabłonek jelit wraz ze swoją mikroflorą i komórkami odpornościowymi. Dowiedziono, że uzupełnianie flory bakteryjnej jelit odpowiednimi probiotykami korzystnie wpływa na stan jelit oraz niwelowanie stresu oksydacyjnego.

Odchudzanie

Jak zredukować nadwagę u dzieci?

Wiemy, że probiotyki pomagają regulować florę jelitową. Nie tak dawno naukowcy wykazali, że prebiotyki – substancje wspierające działanie probiotyków mają korzystny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Wykazano, że codzienne przyjmowanie prebiotyków – nawet bez zmiany diety - może skutecznie pomóc dzieciom schudnąć.

Koenzym na odchudzanie?

Tendencję do przybierania na wadze można w niektórych przypadkach wiązać z cechami metabolizmu, które odpowiadają za obniżoną termogenezę (wytwarzanie ciepła). U pacjentów z historią otyłości w rodzinie reakcja termogeniczna na posiłki jest o 50% słabsza, co wskazuje na występowanie wady dziedzicznej w produkcji energii. Ponieważ CoQ10 jest niezbędnym kofaktorem w produkcji energii, możliwe, że jego niedobór może się w niektórych przypadkach przyczyniać do otyłości.

Dieta i oczyszczanie organizmu

Dieta może wpływać na nasze geny

Czy wiesz, jak ważne są składniki roślinne w diecie? W naszej krwi oraz tkankach krążą roślinne microRNA, które służą przekazywaniu informacji między komórkami. Są odporne jest na działanie temperatury i soków żołądkowych. Szczególnie bogate w mikro-RNA są warzywa kapustne, które w zależności od potrzeb organizmu mogą aktywować lub dezaktywować nasze geny.

Woda to podstawa!

Dlaczego ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu? Nasza krew zawiera około 94% wody, natomiast idealna zawartość wody w komórce wynosi 75%. Dzięki tej różnicy powstaje ciśnienie osmotyczne, dzięki czemu woda może przenikać do komórek nawadniając je.

Zdrowy styl życia

Słyszałeś już o spirulinie?

To mikroalga o niezliczonych właściwościach i bogactwie witamin i minerałów. Ponieważ nie ma ściany komórkowej, łatwo ulega rozkładowi w jelitach, a zawarte w niej składniki z łatwością absorbowane są przez organizm. Dlatego związanie spiruliny z cynkiem i selenem pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie tych pierwiastków przez organizm.

Przesypiamy 1/3 swojego życia

Nocny odpoczynek jest gwarancją prawidłowego funkcjonowania organizmu za dnia, czyli w fazie czuwania – właśnie wtedy podtrzymywane są połączenia między neuronami oraz konsolidują się ślady pamięciowe, dzięki czemu utrwalamy wiedzę i magazynujemy wspomnienia. W nocy zwiększa się także uwalnianie hormonów anabolicznych, rośnie liczba podziałów komórkowych, a być może odnawiają się również zasoby glikogenu.

Trawienie i układ pokarmowy

Jak poprawić trawienie?

Pij wodę z cytryną lub octem około 15 minut przed posiłkiem. Pomoże wydzielać kwas solny. Powoli i dokładnie przeżuwaj jedzenie. Rozdrobniony i wymieszany ze śliną pokarm jest łatwiej trawiony. Stosuj przyprawy zwiększające wydzielanie soków żołądkowych: bazylia, cząber, kozieradka, anyż, mięta. Nie popijaj posiłków przez około 1,5 – 2 godzin. Unikniesz w ten sposób rozcieńczania soków żołądkowych. Celebruj posiłek. Jedz powoli, unikaj jedzenia przed telewizorem, telefonem, czytając. Spożywaj jedzenie w miłym towarzystwie.

Zbadaj wątrobę

W przypadku problemów z trawieniem tłuszczów, bólu ramion nieznanego pochodzenia  oraz lędźwiowego odcinka kręgosłupa, lekkiego zażółcenia skóry czy wysokiego poziomu cholesterolu, sprawdź funkcjonowanie wątroby oraz woreczka żółciowego - narządów, które wspólnie odpowiadają za metabolizm lipidów. Pamiętaj przy tym, że klasyczne markery wątrobowe (ALAT, ASPAT) mają ze względów fizjologicznych ograniczoną wartość diagnostyczną, dlatego nie powinny być uznawane za jedyny marker zaburzeń wątrobowych. Wątroba i woreczek żółciowy wymagają szczególnej ochrony przy diecie bogatej w tłuszcz oraz w warunkach dużych obciążeń fizycznych.

Genetyka i epigenetyka

Epigenetyka – co to takiego?

Epigenetyka zajmuje się badaniem zmian w genach, które powstają w wyniku działania szkodliwych czynników zewnętrznych: niewłaściwego stylu życia, diety, środowiska czy emocji. Istnieje wiele naturalnych składników działających ochronnie na nasz genom m.in: magnez (naprawa DNA), selen (warunkujący metylację), witaminy C, A, E (przeciwutleniacze), niacyna (utrzymanie struktury telomerów), witamina B12 i kwas foliowy (dostarczają grup metylowych).

Nie jesteś zależny od genów!

Ludzki „epigenom” czyli pełen zestaw chemicznych modyfikacji DNA reaguje gównie na czynniki środowiskowe, takie jak wychowanie w dzieciństwie, poczucie bezpieczeństwa i miłości, stres, jedzenie, używki (alkohol, kofeina, nikotyna), leki, urazy, sport oraz szkodliwe substancje. To wyjaśnia, dlaczego silny stres, skażenie organizmu chemikaliami czy przyjmowanie antybiotyków mogą w nagły sposób doprowadzić do wystąpienia CFS. W epigenomie kryje się jednocześnie szansa terapii wielu chorób w tym mitochondrialnych.

Tarczyca

Cynk przy niedoczynności tarczycy?

Objawami niedoboru cynku mogą być problemy ze skórą i błonami śluzowymi (np. w jamie ustnej), wypadanie włosów, białe plamkami na paznokciach i osłabiona odporność. Częstą przyczyną niedoboru cynku są problemy z jego wchłanianiem, a proces ten utrudniają warzywa krzyżowe (kapustne, kalafior, brokuł, jarmuż, rzepa) Prawdopodobnie właśnie dlatego odradza się ich spożywanie w niewydolności tarczycy, aby zapobiec hamowaniu wchłaniania cynku niezbędnego do prawidłowej gospodarki hormonów tarczycy.

Jak poprawić pracę tarczycy?

Jak poprawić pracę tarczycy? Przede wszystkim zadbaj o prawidłową florę bakteryjną jelit. W zdrowych jelitach przy pomocy enzymu następuje aktywacja części hormonów T4 do T3 regulujących pracę tego gruczołu. Po drugie należy usprawnić funkcje wątroby. To drugi narząd odpowiedzialny za konwersję tych hormonów. Badając funkcjonowanie tarczycy warto ocenić jak zachodzi przemiana T4 w T3. Przyczyną niewystarczającego przekształcania hormonów mogą być: niedobory selenu, cynku, magnezu, czy witaminy B12.

Serce i układ krążenia

Naturalna terapia nadciśnienia

Niedobór CoQ10 występuje u 39% pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi. Dowiedziono, że stosowanie koenzymu Q10 obniża ciśnienie krwi u tych pacjentów. Jednak jego efekt jest widoczny po 4-12 tygodniach suplementacji. CoQ10 nie jest typowym lekiem na nadciśnienie – raczej likwiduje pewne zaburzenia metabolizmu, co następnie przekłada się na unormowanie ciśnienia krwi. Dzięki terapii z wykorzystaniem CoQ10 skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi zazwyczaj obniża się w granicach 10%.

Cholesterol XXI wieku

Homocysteina to aminokwas, którego nadmiar w organizmie może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Po dostaniu się do układu krwionośnego powoduje uszkodzenia śródbłonka, ułatwiając osadzanie się cholesterolu w ścianach naczyń. Obecnie jest niepodważalnym markerem miażdżycy tętnic. Podwyższonego poziomu homocysteiny możemy uniknąć dbając o zapewnienie witaminy B12, B6 oraz kwasu foliowego, które przekształcają nadmiar homocysteiny do nieszkodliwych aminokwasów.

Układ nerwowy

Niedokrwistość, problemy neurologiczne – czego mi brakuje?

Miedź, jako kofaktor jest odpowiedzialna za wiele procesów: wytrzymałość tkanki łącznej oraz chrząstek, syntezę melaniny, regenerację układu nerwowego, metabolizm neurotransmiterów. Jeżeli występuje u Ciebie słaba tkanka łączna ze skurczonymi naczyniami krwionośnymi, skłonność do kamieni nerkowych, lekkie zbrązowienie skóry, czy nadwrażliwość na słońce warto rozważyć suplementację miedzi po wcześniejszym zbadaniu jej poziomu.

Przyczyna porażenia nerwu twarzy

Przewlekłe stany zapalne okolic korzeni zębów mogą prowadzi do niszczenia kości i nazywane są martwicą kawitacyjną NICO (ang. neuralgia inducing cavitationel osteonecrosis). Zespół specjalistów udowodnił, że NICO wpływa na powstawanie neuralgii nerwu trójdzielnego – powodującej silny ból i wykrzywienia mięśni twarzy. Usunięcie przyczyny – ogniska zapalnego u pacjentów z NICO, pozwala pozbyć się bólu u 90% osób.

Mózg, pamięć, koncentracja

Dopalacz dla mózgu

Fosfatydyloseryna to naturalny i całkowicie bezpieczny "dopalacz" dla mózgu. Poprawia pamięć i koncentrację a ponadto ogranicza powysiłkowy wzrost kortyzolu, przez co zapobiega katabolizmowi (rozkładowi) białek. Fosfatydyloseryna pomoże Ci również ograniczyć negatywny wpływ stresu na pracę żołądka i nadnerczy (ogranicza wydzielanie kortyzolu pod wpływem stresu).

Histamina

Histamina to substancja, która pełni w naszym organizmie rolę neurotransmitera i mediatora stanów zapalnych. W normalnych warunkach za rozkład histaminy odpowiada enzym DAO (oksydaza diaminowa), ale w warunkach stresu nitrozacyjnego biosynteza histaminy z aminokwasu histydyny przewyższa zdolności neutralizujące enzymu DAO, co wywołuje i/lub nasila stany zapalne. Ze względu na brak wyposażenia w ten enzym, narządem, który cierpi na tym najbardziej jest nasz mózg. Neurodegeneracyjne działanie histaminy to kolejny powód, dla którego warto jak najszybciej wyeliminować stres nitrozacyjny.

Mięśnie, kości, stawy

K2 Mk7 niezbędna dla kości

Czy wiesz, że poza witaminą D3 kości potrzebują także witaminy K2? Uczestniczy ona w wytwarzaniu białka niekolagenowego – osteokalcyny budującej tkankę kostną. Bez witaminy K2 przyłączenie wapnia do tkanki kostnej jest zwyczajnie niemożliwe. Stąd tak ważna jest jej jednoczesna suplementacja z preparatami witaminy D3, szczególnie u osób po 30 roku życia. Gwarancją dotarcia witaminy K2 do mitochondriów jest dostarczenie jej odpowiednio wysokiej dawki 200µg w stabilnej formie K2 MK-7.

Zapobiegnij osteoporozie!

Czynnikiem ograniczającym ryzyko osteoporozy, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, jest dieta zawierająca odpowiednią ilość pełnowartościowego (czyli zawierającego wszystkich 8 aminokwasów egzogennych oraz 2 aminokwasy względnie egzogenne) białka (10-15%), przy jednoczesnej wysokiej podaży wapnia w diecie (nabiał, brokuły, migdały, sezam, jarmuż), braku deficytów witaminy D oraz prawidłowych czynnościach jelit (odpowiadają za wchłanianie wapnia). Dieta wysokobiałkowa, zwłaszcza przy upośledzeniu funkcji jelitowych i/lub niedostatecznej podaży wapnia w diecie, prowadzi natomiast do utraty wapnia w organizmie i spadku masy kostnej.

Ból i stany zapalne

Ugaś stan zapalny!

Jesteś narażony na działanie czynników kancerogennych i / lub cierpisz z powodu przewlekłych chorób zapalnych? Sięgnij po koenzym Q10! Jedną z głównych funkcji koenzymu Q10 jest obniżanie poziomu takich czynników prozapalnych jak NF-KB czy TNFα, a tym samym redukowanie przewlekłych procesów zapalnych w organizmie czyli stanu, który sprzyja kancerogenezie.

Enzymy „przeciwbólowe”

Badania potwierdzają rolę enzymów ochronnych w łagodzeniu silnego bólu. SOD (dysmutaza ponadtlenkowa) posiada zdolności do zmniejszania stanu zapalnego, powszechnej przyczyny bólu. Dowiedziono również, że SOD w połączeniu z kwasem alfa-liponowym zmniejsza bóle pleców i pozwala zmniejszyć ilość przyjmowanych z tego powodu niesterydowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). Opisano także terapeutyczne działanie SOD w stanach takich jak: choroby zapalne, mukowiscydoza, procesy starzenia, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby neurodegeneracyjne i cukrzyca.

Stres, zmęczenie, depresja

5 naturalnych substancji na stres

- Zioła adaptogenne – Rhadiola Rosea – zmniejszają poziom kortyzolu - redukując stres w organizmie. - Witaminy z grupy B – utrzymują prawidłowy poziom energii w mitochondriach i działają uspokajająco na układ nerwowy - Magnez, aby zachować prawidłową pracę osi podwzgórze-przysadka-nadnercza i poziom kortyzolu - Witamina C, aby chronić komórki przed stresem oksydacyjnym - Cynk – wspomaga układ immunologiczny i zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej.

Nie emocjonalna przyczyna stresu

Nadmiar kortyzolu w organizmie może wynikać nie tylko ze stresującego trybu życia, czy nadmiaru obowiązków. Również palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, szkodliwe promieniowanie, a w głównej mierze dieta sprzyjają wyczerpaniu nadnerczy. Niewłaściwe pokarmy i niedobory żywieniowe wywołują ten sam mechanizm reakcji stresowej w organizmie, co negatywne emocje. Na szczęście zmiany te można zatrzymać – przywracając właściwy poziom energii mitochondrialnej.

Odporność

Centrum odporności

Układ pokarmowy jest silnie powiązany z układem immunologicznym, ponieważ aż 80% komórek odpornościowych obecnych jest w naszych jelitach – stąd często mówi się, że odporność pochodzi z jelit. Zatem duże znaczenie w profilaktyce odporności ma stan naszego mikrobiomu w jelitach oraz to co dostarczamy wraz z dietą: niezbędne mikro i makroskładniki odżywcze w tym: witaminy, minerały i związki roślinne, które utrzymają naszą naturalną barierę ochronną na wypadek kontaktu z wirusami.

Zapobiegaj infekcjom!

Profilaktycznie, aby zachować silny układ immunologiczny warto wspierać jego podstawowe elementy – krwinki opornościowe. Badania dowodzą, że korzystny wpływ na aktywność i funkcje krwinek odpornościowych – limfocytów wykazuje selen. Dowiedziono, że zwiększone spożycie selenu stymuluje układ odpornościowy, nawet u osób, które nie mają jego niedoborów. Limfocyty osób, które przyjmowały selen były bardziej aktywne i skuteczniej zwalczały wirusy i bakterie.

Odcinek szyjny i jego urazy

Czy to na pewno borelioza?

Doktor Bodo Kuklinski w swojej praktyce niejednokrotnie zaobserwował podwyższone przeciwciała przeciwko boreliozie u osób po urazie szyjnego odcinka kręgosłupa, a sama bakteria w ich ciele nie występowała. Uruchamiały się jedynie reakcje obronne: nawracająca opuchlizna węzłów chłonnych, która sygnalizuje nasiloną aktywność komórek Th1. Nawracający wzrost poziomu przeciwciał przeciwko wirusowi Epsteina-Barr, chlamydiom, boreliozie czy innym patogenom może prowadzić do postawienia błędnej diagnozy oraz zastosowania niewłaściwego leczenia.

Urazy i wypadki? Czego nie wolno bagatelizować?

Konsekwencją wypadków i urazów są uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa, które nie zostają rozpoznane! Z powodu licznych powiązań nerwowych i krwionośnych odcinka szyjnego z innymi narządami możemy zacząć odczuwać szereg niespecyficznych dolegliwości: wyczerpanie, migreny, nadciśnienie, a z czasem może dojść do rozwoju depresji, syndromu przewlekłego zmęczenia, czy stwardnienia rozsianego.