Otyłość, zaburzenia lipidowe, zespół metaboliczny, a nawet cukrzyca typu 2 są zazwyczaj formą mitochondriopatii – zaburzeń metabolicznych na poziomie mitochondriów i komórek. U mitochondriopatów (osób cierpiących na wtórą mitochondriopatię) najczęstszym problemem jest zablokowany metabolizm pirogronianu. Blokada ta powoduje niewłaściwą gospodarkę cukrem, który zaczyna być odkładany w postaci tkanki tłuszczowej.

Pirogronian to związek, który powstaje w wyniku przemiany cukru (glukozy na energię),  w cyklu Krebsa. Przekształcenie glukozy do pirogronianu dostarcza energii ATP. W przypadku, gdy przemiana ta zostanie zablokowana glukoza nie może zostać wykorzystana. Jeżeli w takiej sytuacji dostarczymy zbyt dużo glukozy zostanie ona „odłożona” w postaci tłuszczu zapasowego.

Zablokowanie przemian pirogronianu znacząco obniża produkcję mitochondrialnej energii ATP, co powoduje, że czujemy się zmęczeni. Komórki, które mają mniej energii, nie są w stanie spełniać swoich funkcji. Dochodzi wówczas do zaburzeń metabolicznych: zespołu metabolicznego czy cukrzycy. W sytuacji zablokowania pirogronianu, jako źródło energii można wykorzystać tłuszcze, a także zastosować dietę mitochondrialną w celu jego  odblokowania i poprawienia metabolizmu. Schemat oraz wskazówki poniżej przedstawiają jak można odblokować metabolizm pirogronianu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak odblokować metabolizm - dieta mitochondrialna

1. Dbajmy o prawidłowy rozkład posiłków w ciągu dnia. Zalecane jest przyjmowanie 50-60% kcal pochodzących z tłuszczy, 20-30% z białka i 20-40% z węglowodanów złożonych.

2. Nie bójmy się tłuszczy! Jednak stosujmy ich zdrowe źródła: do spożycia na ciepło masło klarowane, olej kokosowy nierafinowany, smalec.  Natomiast na zimno: olej lniany, oliwę z oliwek, olej konopny, czy olej z wiesiołka. Dobre źródło tłuszczy znajdziesz także w jajkach, awokado, małych rybach morskich (najlepiej ekologicznych lub dziko żyjących), dobrej jakości mięsie.

3. Spożywaj węglowodany, ale głównie złożone (pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze, ryż brązowy).

4. Najefektywniejszą poprawę metabolizmu można uzyskać dzięki diecie opartej o produkty o niskim indeksie glikemicznym. Niski indeks glikemiczny ma tutaj szczególnie istotne znaczenie, ponieważ wysoki poziom insuliny/glukozy we krwi hamuje metabolizm tłuszczów – lipolizę oraz ketogenezę,

5. Węglowodany wskazane są także jako przekąska przed snem (Słynna przekąska przed snem)

6. Unikaj węglowodanów prostych, które hamują metabolizm: przede wszystkim odstaw cukier i wszystkie produkty o jego dużej zawartości. Unikaj produktów z białej mąki i glutenu, które szybko podnoszą poziom cukru.

7. Zredukuj ilości spożywanej fruktozy – zawartej głównie w owocach, to także cukier prosty. Duże ilości fruktozy dodatkowo obciążają wątrobę. Sięgaj po owoce o niskiej zawartości cukru; na przykład jagody.

8. Posłuchaj Tradycyjnej Medycyny Chińskiej: śniadania spożywaj zawsze na ciepło! Dzięki temu dostarczysz organom energii do pracy, wzmocnisz pracę nerek, żołądka i śledziony. Na śniadanie dobrze sprawdzi się:
- owsianka z dodatkiem dobrego tłuszczu, niesłodzonej żurawiny lub innych niskosłodkich owoców; jajecznica, wszelkie zupy, czy kasze z ulubionymi dodatkami.

9. Spożywaj produkty sezonowe, a zimą koniecznie: kiszonki i własne przetwory.

10. Reguluj gospodarkę kwasowo – zasadową. Zwiększenie podaży tłuszczów i białek (zwłaszcza zwierzęcych) prowadzi do przesunięcia wartości pH krwi w kierunku kwaśnym (potocznie mówimy o zakwaszeniu organizmu). Z tego względu spożywaj warzywa, które alkalizują organizm i pij odpowiednią ilość wody. 

11. Wzmocnij ochronę antyoksydacyjną poprzez umiarkowane zwiększenie podaży antyoksydantów dietetycznych (witaminy C, selenu, cynku), naturalne przeciwutleniacze (karotenoidy, polifenole, itd.) obecne w czerwonych i pomarańczowych owocach i warzywach, fitoskładniki roślinne pochodzące np. z ziół.

12. Dbaj o zdrowie jelit – źródła prawidłowego wchłaniania mikroskładników odżywczych do krwioobiegu, miejsca syntezy krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, miejsca syntezy witamin z grupy B.

13. Spożywaj produkty zawierające błonnik (np. kasze, warzywa) oraz probiotyki w formie kiszonych i fermentowanych produktów (kiszona kapusta, ogórki, kefir) – w razie dysbiozy – suplementuj probiotyki.

14. Uważaj na diety ketogeniczne! (ograniczające węglowodany do 10%), w przeciwnym razie istnieje duże ryzyko niedożywienia mózgu. Sprawna (!) ketogeneza jest w stanie pokryć zapotrzebowanie mózgu na energię maksymalnie w 75%.

15. Stosuj dobrą suplementację! Aby suplementacja była skuteczna i pozwoliła na odblokowanie metabolizmu składniki muszą dotrzeć do mitochondriów. Można to osiągnąć jedynie przy pomocy preparatów o wysokiej  jakości i czystości w odpowiednio wysokiej dawce i formie aktywnej. Takie cechy posiadają mitoceutyki.

16. Odblokowanie metabolizmu pirogronianu powinno zawierać suplementację witaminy B1 (w formie benfotiaminy) oraz kwasu alfa liponowego – niezbędne do przekształcenmia pirogronianu w acetylo-CoA, a także magnez, cynk i potas. W drugim etapie niezbędne są: witamina B12, biotyna, kwas foliowy, witaminy B2, B3, B5 oraz koeznym Q10.

17. Suplementacja wspierająca wątrobę: koniecznie koenzym Q10, w celu wsparcia mitochondriów wątroby i kwas alfa – liponowy oraz mangan (mitochondrialny enzym antyoksydacyjny Mn-SOD),

18. Mangan to również ważny składnik enzymów neutralizujących rodniki tlenowe (Mg-SOD, neutralizujące ponadtlenek), więc stanowi ważny element potencjału antyoksydacyjnego. Mangan to także element enzymu fosfatazy alkalicznej, współodpowiadającego za metabolizm witaminy B1 i metabolizm węglowodanów oraz B6.

 

Bibliografia:

  1. Kuklinski. B.: Tłuszcz w produktach spożywczych, a zespoł metaboliczny i cytopatia mitochondrialna. Mito-Pharma. 2017.
  2. Kukliński. B.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
Jak korzystać z kwasów omega-3?

Mimo że ryby są cennym źródłem białka oraz kwasów tłuszczowych omega – 3 ze względu na ryzyko skażenia niektórych gatunków metalami ciężkimi (rtęć, kadm, ołów) oraz dioksynami, należy zachować szczególna ostrożność przy wyborze ryb takich jak: tuńczyk, sardele, małże, dorsz i łosoś, węgorz, rekin, sola, karmazyn, mintaj, panga, kraby. Stosunkowo bezpieczne są ryby z certyfikatem MSC. Bezpieczniejsze jest stosowanie suplementów diety, które zawierają kwasy tłuszczowe omega – 3 z certyfikowanych hodowli ryb lub alg morskich. Najwyższej jakości preparaty powinny zawierać oleje pochodzące z małych dziko żyjących ryb po odpowiednim procesie oczyszczenia.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Cynk dwuwartościowy MSE
Pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę
Kwas alfa liponowy - 200 mg - o długim uwalnianiu
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Cynk dwuwartościowy MSE
Pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę
Kwas alfa liponowy - 200 mg - o długim uwalnianiu
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
L-karnityna
Winian L-karnityny - najlepiej przyswajalna postać
RiboMit
Zawiera konenzym Q10, ryboflawinę (wit. B2) i niacynamid (wit. B3)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med