Kategoria "Porady dnia": Suplementacja

Jak przyjmować mangan?

Mangan to pierwiastek niezbędny m. in. do prawidłowego funkcjonowania układu ruchu, układu odpornościowego, produkcji hormonów, zdrowia skóry, aktywacji mitochondrialnej dysmutazy ponadtlenkowej SOD-2 oraz enzymu karboksylazy pirogronianowej. Jeżeli suplementujesz mangan pamiętaj, że nie należy go przyjmować jednocześnie z magnezem, wapniem lub żelazem, ponieważ są to pierwiastki konkurujące. Wchłanianie manganu poprawia natomiast witamina C.

Jak obniżyć trójglicerydy?

Dowiedziono, że odpowiednie dawki kwasów tłuszczowych omega-3 mogą obniżyć poziom trójglicerydów, zwykle o 15–30%. Efekty można zauważyć już po kilku tygodniach suplementacji kwasów EPA i DHA.

6 głównych przyczyn niedoboru witaminy B12

1. Dieta uboga w produkty pochodzenia zwierzęcego 2. Stres nitrozacyjny, spowodowany m.in. uszkodzeniem szyjnego odcinka kręgosłupa 3. Stres oksydacyjny i nadmiar wolnych rodników, które uszkadzają centralny atom witaminy B12 4. Niewystarczające wydzielanie kwasu solnego i pepsyny w żołądku (stosowanie inhibitorów pompy protonowej) 5. Zbyt małe wydzielanie czynnika wewnętrznego IF w komórek okładzinowych żołądka 6. Nadmierny wzrost bakterii w żołądku oraz pasożyty jelitowe, które rywalizują o witaminę B12

Jak podnieść biodostępność kurkuminy?

Kurkumina zawarta w kurkumie jest bardzo słabo biodostępna. Co można zrobić żeby nasz organizm ją wykorzystał? - Dodatek piperyny w czarnym pieprzu poprawia biodostępności i skuteczności kurkuminy nawet 20-krotnie - Obecność enzymów m.in. papainy i bromelainy w znacznym stopniu pomaga w przyswajaniu kurkuminy. - Kurkumina jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego zaleca się jej spożywanie z dodatkiem tłuszczy.

Enzymy ochronne

Twoją linię obrony przed wolnymi rodnikami tworzą mitochondrialne enzymy: SOD (dysmutaza nadtlenowa), GPX (peroksydaza glutationowa) oraz KAT (katalaza), a ponadto glutation, koenzym Q10, witamina C, witamina E i wiele substancji fitoroślinnych. Wystarczająca ochrona organizmu przed stresem oksydacyjnym i nitrozacyjnym oznacza znaczący spadek ryzyka zachorowania na choroby przewlekłe oraz choroby nowotworowe.

Czy suplementacja jest nam potrzebna?

Badania dowodzą, że na przestrzeni ostatnich 20 lat ilość witamin w polskich warzywach i owocach zmniejszyła się wielokrotnie. Ponadto brak słońca zimą, zanieczyszczenia powietrza, coraz bardziej zubożała gleba i nawozy sztuczne uniemożliwiają nam pozyskanie niezbędnej ilości składników odżywczych. Podstawą do podjęcia decyzji o suplementacji zawsze powinny być rzetelne badania labolatoryjne.

Glutation chroni przed smogiem, metalami ciężkimi i lekami

Glutation to substancja, która jako jedna z nielicznych umożliwia detoksykację z wielu szkodliwych i rakotwórczych związków; na przykład: metali ciężkich, pestycydów, substancji występujących w dymie papierosowym i spalinach samochodowych, a także smogu. Takie działanie posiada jedynie glutation zredukowany w odpowiedniej dawce 300 mg. Dzięki zawartej w nim siarce, wychwytuje wolne rodniki i toksyny takie jak rtęć, ołów i inne ciężkie metale.

Podstępna przyczyna utraty witaminy B12

We współczesnym życiu jest wiele czynników przyspieszjących spadek poziomu witaminy B12 we krwi. Możemy do nich zaliczyć np. używanie kuchenek mikrofalowych. W jednym z badań wykazano, że mleko podgrzewane w kuchence mikrofalowej straciło między 30 a 40% zawartej w nim witaminy B12, znacznie więcej niż w przypadku tradycyjnego podgrzewania.

Jak korzystać z kwasów omega-3?

Mimo że ryby są cennym źródłem białka oraz kwasów tłuszczowych omega – 3 ze względu na ryzyko skażenia niektórych gatunków metalami ciężkimi (rtęć, kadm, ołów) oraz dioksynami, należy zachować szczególna ostrożność przy wyborze ryb takich jak: tuńczyk, sardele, małże, dorsz i łosoś, węgorz, rekin, sola, karmazyn, mintaj, panga, kraby. Stosunkowo bezpieczne są ryby z certyfikatem MSC. Bezpieczniejsze jest stosowanie suplementów diety, które zawierają kwasy tłuszczowe omega – 3 z certyfikowanych hodowli ryb lub alg morskich. Najwyższej jakości preparaty powinny zawierać oleje pochodzące z małych dziko żyjących ryb po odpowiednim procesie oczyszczenia.

Pamiętaj o witaminie C!

Witamina C to prawdziwe CUDO wśród witamin. Skutecznie obniża m.in. poziom markera stanów zapalnych, czyli białka C-reaktywnego (tzw. CRP) oraz przyciąga wodę do jelit, ułatwiając tym samym wypróżnianie. Witamina C jest również jednym z hydrofilnych przeciwutleniaczy, a krążąc we krwi oraz innych płynach ustrojowych, chroni błony komórkowe przed oksydacją. Niestety przyjmowanie jednorazowych wysokich dawek witaminy C przynosi ograniczone korzyści ze względu na możliwości absorpcyjne naszego organizmu (jednorazowo możemy wchłonąć do 200mg tej witaminy). Rozwiązanie dla zabieganych: witamina C w kapsułkach o opóźnionym uwalnianiu.

Dowiedz się jak przyjmować cynk!

Jeżeli zażywasz suplementy zawierające cynk, nie przyjmuj ich jednocześnie z magnezem, żelazem oraz wapniem, które na zasadzie mechanizmu konkurencji, wypierają cynk z organizmu. Ze względu na ograniczenie wchłaniania cynku w jelitach warto przyjmować go rano na czczo wraz z witaminą C.