Kurkuma – jak poprawić jej przyswajanie?

Jak nauka pomaga nam korzystać z dobrodziejstw natury? Przedstawiamy udowodniony sposób na zwiększenie korzyści z przyjmowania kurkumy.

Kurkuma – jak poprawić jej przyswajanie?

Odpowiednio podana kurkuma może być nie tylko przyprawą, ale skuteczną kuracją. Zawarta w niej substancja czynna – kurkumina, obniża ryzyko raka, zapobiega chorobie Alzheimera, wspiera detoksykację metali ciężkich, wspomaga pracę wątroby i jest silnym przeciwutleniaczem. Jednak mało kto wie, że kurkuma w formie przyprawy ma bardzo niską biodostępność. W jaki sposób pozyskać z kurkumy to co najlepsze?

Jak poprawić przyswajanie kurkumy?

Sam korzeń kurkumy to zaledwie od 3 do 4% kurkuminy. Natomiast suplement diety to zazwyczaj czysta kurkumina, podana w różnej formie i odpowiedniej dawce. Jeżeli chcielibyśmy spożyć 9g kurkuminy z kurkumy,  to musielibyśmy spożyć ponad 250g tej rośliny dziennie, co jest oczywiście niemożliwe. Nawet przy stosowaniu wysokiej jakości preparatów zauważamy, że należałoby zażyć aż kilkadziesiąt kapsułek, aby osiągnąć poziom 8g! Niestety dalej jej przyswajalność będzie bardzo niska, a efekt stosowania niewielki. Zatem, co pomoże wydobyć właściwości kurkuminy z kurkumy?

Kurkumina dostarczana w pożywieniu jako przyprawa wykazuje niewielką biodostępność ze względu na swój hydrofobowy charakter cząsteczki (odpychanie cząsteczek wody, niska rozpuszczalność)3. W organizmie tworzy ona wówczas ciężkostrawne kompleksy, które w większości zostają wydalone. To był do tej pory najważniejszy z problemów naukowców – biochemików tworzących preparaty. Po wielu latach prowadzenia badań i prób, w jednym z wiodących niemieckich laboratoriów znaleziono jednak doskonałe rozwiązanie.

W celu zwiększenia przyswajalności kurkuminy jej cząsteczki zostały skondensowane i zamknięte w specjalną skrobiową otoczkę, która tworzy „płaszcz ochronny” i zwiększa rozpuszczalność kurkuminy w wodzie nie powodując łączenia jej z innymi związkami. Dzięki temu kurkumina zostaje przetransportowana do jelita cienkiego w nienaruszonej formie. Dopiero tam jest stopniowo uwalniana z kapsułki i bezpośrednio wchłaniana przez komórki błony śluzowej jelit. Taka forma wykazuje bardzo wysoką biodostępność oraz efektywność stosowania.

To bardzo ważne osiągnięcie, biorąc pod uwagę fakt jak bardzo skuteczna może być  kurkumina chociażby w walce z komórkami nowotworowymi. Do tej pory  jej słaba rozpuszczalność w środowisku wodnym i szybka degradacja w fizjologicznym pH  były poważnymi  wadami, uniemożliwiającymi jej efektywne stosowanie. Mikrokapsułki na bazie skrobi zmieniają postać rzeczy, co potwierdzają badania [3]. Podsumowując mikrokapsułki z kurkuminą na bazie skrobi, wykazują 40 krotnie wyższą biodostępność, niż w przypadku zwykłej sproszkowanej kurkuminy oraz 4,5 krotnie wyższą skuteczność od innych dostępnych preparatów.