7 chorób przed którymi może ochronić Cię witamina B12
7 chorób przed którymi może ochronić Cię witamina B12 Witamina B12 MSE, metylokobalamina, mitochondria, Alzheimer, homocysteina, zmeczenie, stres, wypalenie, udar, zawał, anemia,

Zmęczenie i złe samopoczucie może wskazywać na początek problemów – z czasem możemy spodziewać się nawet miażdżycy czy alzheimera. Okazuje się że wspólną przyczyną jest nadmierny stres i niedobór witaminy B12.

Ostatnio źle śpisz i nie budzisz się wypoczęty? Zastanawiasz się, dlaczego masz mniej energii – czy to tylko nadmiar pracy czy może organizmowi zaczyna czegoś brakować?  Zmęczenie jest jednym z pierwszych objawów niedoboru B12.

Palący stres

Długofalowo działający stres jest w stanie doprowadzić organizm do granic możliwości, czego przykładem jest wypalenie zawodowe w medycynie nazywane syndromem burnout. Nie ma znaczenia, czy przeciążenie wynika ze zbyt wysokich ambicji, czy wpływu środowiska zawodowego. Rezultat jest taki sam – dana osoba popada we frustrację i zdenerwowanie, czuje się stale przytłoczona i ostatecznie nie może już poradzić sobie z normalnym codziennym stresem.

Syndrom wypalenia objawia się m.in. bezsennością i uczuciem ciągłego zmęczenia. Choć bardzo często wynika on z czynników psychicznych jak presja w pracy czy perfekcjonizm, to na poziomie ciała fizycznego także zachodzą zmiany. Wypaleniu towarzyszy silny stres, który powoduje podwyższone zapotrzebowanie na mikroelementy, witaminy i pierwiastki śladowe zaburzając homeostazę w całym organizmie.

Jak pracować, aby się nie wypalić?

Oprócz wprowadzenia zmian w trybie życia: higieny pracy i odpoczynku czy odpowiedniej ilości snu, warto nauczyć się zarządzać stresem. Jednak równie istotne jest wsparcie organizmu poprzez dostarczenie substancji mitotropowych działających bezpośrednio na mitochondria, które ochronią je przed czynnikami zewnętrznymi. Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje witamina B12, pełniąca ważną funkcję w metabolizmie energetycznym oraz będąca istotnym antyoksydantem.

Niedobór B12 w wyniku stresu, czy stres konsekwencją niedoboru?

Stres powoduje nasiloną produkcje i uwalnianie hormonów takich jak adrenalina, noradrenalina i serotonina, zużywając przy tym znaczne zasoby witaminy B12. Jeśli jesteś zbyt długo pod działaniem stresu niedobory B12 nasilają się.

Z drugiej strony, powstałe już braki witaminy B12 mogą wpływać na uszkodzenia mitochondriów i rozwój stresu oksydacyjnego. W tym stanie mitochondria produkują duże ilości wolnych rodników, a do ich neutralizacji wykorzystywana jest właśnie witamina B12. Prowadząc w ten sposób do mechanizmu błędnego koła niedoboru.

Okazuje się, że stres może prowadzić nie tylko do zmęczenia czy syndromu burnout, ale również depresji, czy choroby Alzheimera1,2.  Schorzenia te łączy wspólna przyczyna: stres oksydacyjny, jak również niedobory witaminy B123. Jednak dzięki odpowiedniemu wsparciu mitochondriów można temu zapobiegać. Wykazano, że zmiany w mózgu, związane z chorobą Alzheimera, można spowolnić przyjmując wysokie dawki witamin, w tym witaminy B124.

Homocysteina

Od kilku lat wiadomo, że zarówno demencja jaki i ryzyko udarów wynika z podwyższonego poziomu substancji zwanej homocysteiną. Badania potwierdzają, że wpływa ona także na ryzyko rozwoju chorób serca. W tej sytuacji również bardzo pomocna okazuje się witamina B12, która reguluje gospodarkę homocysteinową w organizmie. W jednym z badań skok tej substancji o 5 umol/litr równał się zwiększeniu ryzyka śmierci o 49%, na co składało się o 50% zwiększone ryzyko śmierci z powodu chorób serca, o 26% zwiększone ryzyko zgonu na raka, a także zwiększenie o 104% ryzyka śmierci z innych powodów5.

Zapobiegaj skutecznie

Naukowcy odkryli, że leczenie wysokimi dawkami witaminy B12 zwłaszcza w połączeniu z kwasem foliowy i witaminą B6 spowolniło procesy degeneracyjne w mózgu8. Przedstawiono równie dowody korzystnego wpływ witamin z grupy B u pacjentów z wysoką homocysteiną (powyżej 11 μmol /l). Suplementacja pomogła zmniejszyć atrofię mózgu i spowolniła  utratę funkcji poznawczych7. Należy wziąć pod uwagę, że objawy neurologiczne niedoboru witaminy B12 wymagają wyższych dawek, które ponadto muszą być przyjmowane przez dłuższy czas niż w przypadku problemów hematologicznych takich jak anemia.

Decydując się na konkretny preparat, warto zadbać o kilka aspektów. Przede wszystkim nie każda postać B12 jest tak samo przyswajalna. Zanim organizm będzie w stanie wykorzystać witaminę B12, musi przekształcić ją w formę aktywną – metylokobalaminę. Jest to proces długotrwały i zależny od wielu czynników, dlatego jeśli suplement zawiera gotową metylokobalaminę, jest ona od razu przyswajana przez organizm.

Taką postać można znaleźć w preparacie Witamina B12 MSE, który dodatkowo zawiera również składniki odpowiedzialne za prawidłowe wykorzystanie metylokobalaminy przez organizm (witaminę B6, biotynę i kwas foliowy). Połączenie to sprawia, że substancje działają synergistycznie gwarantując wysoką przyswajalność i skuteczność suplementacji. Dodatkowym atutem preparatu jest wysoka dawka B12 – aż 500 mcg – która pozwala skutecznie zlikwidować niedobory. Dodatkowo bezpieczeństwo stosowania zapewnia produkcja wolna od kazeiny, laktozy, glutenu, soi, drożdży i barwników.

Badanie poziomu witaminy B12

Niedobór witaminy B12 może rozwijać się powoli, powodując stopniowe pojawianie się objawów. Biorąc pod uwagę wiele niespecyficznych symptomów, które mogą wskazywać na niedobór witaminy B12, stan ten może zostać przeoczony lub pomylony z innymi dolegliwościami. Dlatego należy regularnie badać jej poziom. W tym celu warto wykonać pomiar holotranskobalaminy (formy transportowej witaminy B12)6. Dodatkowym wskaźnikiem jest poziom metylomalonianu (MMA) – markera niedoboru witaminy B12, którego poziom może wpływać na funkcje poznawcze.

 

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20388078,
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352289518300079
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22221769
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21947532
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11451728
  6. https://jnnp.bmj.com/content/74/7/959
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23690582
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23690582

 

Jak poprawić pracę tarczycy

Jak poprawić pracę tarczycy? Przede wszystkim zadbaj o prawidłową florę bakteryjną jelit. W zdrowych jelitach przy pomocy enzymu następuje aktywacja części hormonów T4 do T3 regulujących pracę tego gruczołu. Po drugie należy usprawnić funkcje wątroby. To drugi narząd odpowiedzialny za konwersję tych hormonów. Badając funkcjonowanie tarczycy warto ocenić jak zachodzi przemiana T4 w T3. Przyczyną niewystarczającego przekształcania hormonów mogą być: niedobory selenu, cynku, magnezu, czy witaminy B12.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Reklama
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med