Niedobór witaminy B12 i jego konsekwencje – 7 najpopularniejszych chorób

Jakie schorzenia mogą powodować niedobór witaminy B12, a kiedy brak tej witaminy może być przyczyną choroby? Dowiedz się, jak zbadać jej poziom.

7 chorób przed którymi może ochronić Cię witamina B12

Zmęczenie i złe samopoczucie może wskazywać na początek problemów – z czasem możemy spodziewać się nawet miażdżycy czy alzheimera. Okazuje się, że wspólną przyczyną jest nadmierny stres i niedobór witaminy B12.

Ostatnio źle śpisz i nie budzisz się wypoczęty? Zastanawiasz się, dlaczego masz mniej energii – czy to tylko nadmiar pracy, czy może organizmowi zaczyna czegoś brakować?  Zmęczenie jest jednym z pierwszych objawów niedoboru B12.

Palący stres

Długofalowo działający stres jest w stanie doprowadzić organizm do granic możliwości, czego przykładem jest wypalenie zawodowe, w medycynie nazywane syndromem burnout. Nie ma znaczenia, czy przeciążenie wynika ze zbyt wysokich ambicji, czy wpływu środowiska zawodowego. Rezultat jest taki sam – dana osoba popada we frustrację i zdenerwowanie, czuje się stale przytłoczona i ostatecznie nie może już poradzić sobie z normalnym codziennym stresem.

Syndrom wypalenia objawia się m.in. bezsennością i uczuciem ciągłego zmęczenia. Choć bardzo często wynika on z czynników psychicznych jak presja w pracy czy perfekcjonizm, to na poziomie ciała fizycznego także zachodzą zmiany. Wypaleniu towarzyszy silny stres, który powoduje podwyższone zapotrzebowanie na mikroelementy, witaminy i pierwiastki śladowe, zaburzając homeostazę w całym organizmie.

Jak pracować, aby się nie wypalić?

Oprócz wprowadzenia zmian w trybie życia: higieny pracy i odpoczynku czy odpowiedniej ilości snu, warto nauczyć się zarządzać stresem. Jednak równie istotne jest wsparcie organizmu poprzez dostarczenie substancji mitotropowych działających bezpośrednio na mitochondria, które ochronią je przed czynnikami zewnętrznymi. Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje witamina B12, pełniąca ważną funkcję w metabolizmie energetycznym oraz będąca istotnym antyoksydantem.

Niedobór B12 w wyniku stresu, czy stres konsekwencją niedoboru?

Stres powoduje nasiloną produkcję i uwalnianie hormonów takich jak adrenalina, noradrenalina i serotonina, zużywając przy tym znaczne zasoby witaminy B12. Jeśli jesteś zbyt długo pod działaniem stresu, niedobory B12 się nasilają.

Z drugiej strony, powstałe już braki witaminy B12 mogą wpływać na uszkodzenia mitochondriów i rozwój stresu oksydacyjnego. W tym stanie mitochondria produkują duże ilości wolnych rodników, a do ich neutralizacji wykorzystywana jest właśnie witamina B12. Prowadząc w ten sposób do mechanizmu błędnego koła niedoboru.

Okazuje się, że stres może prowadzić nie tylko do zmęczenia czy syndromu burnout, ale również depresji, czy choroby Alzheimera1,2.  Schorzenia te łączy wspólna przyczyna: stres oksydacyjny, jak również niedobory witaminy B123. Jednak dzięki odpowiedniemu wsparciu mitochondriów można temu zapobiegać. Wykazano, że zmiany w mózgu, związane z chorobą Alzheimera, można spowolnić, przyjmując wysokie dawki witamin, w tym witaminy B124.

Homocysteina

Od kilku lat wiadomo, że zarówno demencja, jak i ryzyko udarów wynika z podwyższonego poziomu substancji zwanej homocysteiną. Badania potwierdzają, że wpływa ona także na ryzyko rozwoju chorób serca. W tej sytuacji również bardzo pomocna okazuje się witamina B12, która reguluje gospodarkę homocysteinową w organizmie. W jednym z badań skok tej substancji o 5 umol/litr równał się zwiększeniu ryzyka śmierci o 49%, na co składało się o 50% zwiększone ryzyko śmierci z powodu chorób serca, o 26% zwiększone ryzyko zgonu na raka, a także zwiększenie o 104% ryzyka śmierci z innych powodów5.

Zapobiegaj skutecznie

Naukowcy odkryli, że leczenie wysokimi dawkami witaminy B12, zwłaszcza w połączeniu z kwasem foliowym i witaminą B6, spowolniło procesy degeneracyjne w mózgu8. Przedstawiono również dowody korzystnego wpływu witamin z grupy B u pacjentów z wysoką homocysteiną (powyżej 11 μmol /l). Suplementacja pomogła zmniejszyć atrofię mózgu i spowolniła  utratę funkcji poznawczych7. Należy wziąć pod uwagę, że objawy neurologiczne niedoboru witaminy B12 wymagają wyższych dawek, które ponadto muszą być przyjmowane przez dłuższy czas, niż w przypadku problemów hematologicznych, takich jak anemia.

Decydując się na konkretny preparat, warto zadbać o kilka aspektów. Przede wszystkim nie każda postać B12 jest tak samo przyswajalna. Zanim organizm będzie w stanie wykorzystać witaminę B12, musi przekształcić ją w formę aktywną – metylokobalaminę. Jest to proces długotrwały i zależny od wielu czynników, dlatego jeśli suplement zawiera gotową metylokobalaminę, jest ona od razu przyswajana przez organizm.

Taką postać można znaleźć w preparacie Witamina B12 MSE, który dodatkowo zawiera również składniki odpowiedzialne za prawidłowe wykorzystanie metylokobalaminy przez organizm (witaminę B6, biotynę i kwas foliowy). Połączenie to sprawia, że substancje działają synergistycznie, gwarantując wysoką przyswajalność i skuteczność suplementacji. Dodatkowym atutem preparatu jest wysoka dawka B12 – aż 500 mcg – która pozwala skutecznie zlikwidować niedobory. Dodatkowo bezpieczeństwo stosowania zapewnia produkcja wolna od kazeiny, laktozy, glutenu, soi, drożdży i barwników.

Badanie poziomu witaminy B12

Niedobór witaminy B12 może rozwijać się powoli, powodując stopniowe pojawianie się objawów. Biorąc pod uwagę wiele niespecyficznych symptomów, które mogą wskazywać na niedobór witaminy B12, stan ten może zostać przeoczony lub pomylony z innymi dolegliwościami. Dlatego należy regularnie badać jej poziom. W tym celu warto wykonać pomiar holotranskobalaminy (formy transportowej witaminy B12)6. Dodatkowym wskaźnikiem jest poziom metylomalonianu (MMA) – markera niedoboru witaminy B12, którego poziom może wpływać na funkcje poznawcze.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20388078,
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352289518300079
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22221769
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21947532
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11451728
  6. https://jnnp.bmj.com/content/74/7/959
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23690582
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23690582