Cholesterol
Co z tym cholesterolem? magnez, niacyna, kwas omega 3, koenzym q10, cholesterol

Podwyższony cholesterol jest prawdziwą zmorą współczesności. Odkąd udało się opatentować tabletki zmniejszające jego poziom, praktycznie każdy pacjent słyszy od lekarza „nie ma wyjścia, proszę obniżyć cholesterol!”.

Można niemal pomyśleć, że inne problemy nie istnieją. Albo może nie ma na nie tabletek, które można sprzedać z dużym zyskiem.

Ostatnio bardzo wiele słyszy się o tym, że histeria rozpętana wokół cholesterolu jest mocno przesadzona. Tkwi w tym ziarno prawdy.

Faktycznie, odkąd sprzedaż statyn stała się jednym z najbardziej dochodowych interesów, „rekomendowany poziom” tej substancji jest coraz bardziej i bardziej obniżany. Tymczasem rygorystycznie przeprowadzone badania wykazały, że można tu mówić o paraboli – groźny jest zarówno poziom bardzo niski, jak i bardzo wysoki (1), zaś „idealny” jest obecnie bardzo często obniżany przez lekarzy. Nie słyszałem za to ani razu, by lekarz próbował komuś podnieść zbyt niski.

Cholesterol pełni wiele pożytecznych funkcji w naszym ciele – regeneruje wszelkiego rodzaju uszkodzenia, pozwala na utrzymanie we właściwej kondycji komórek nerwowych, a także pełni rolę w naszym systemie obronnym – dlatego osoby z bardzo niskimi wynikami mają obniżoną odporność.

Nie ulega jednak wątpliwości – bardzo wysokie stężenie cholesterolu, a zwłaszcza trójglicerydów, jest niezwykle niebezpieczne dla zdrowia. Nie można dawać wiary różnym internetowym „szamanom” przekonującym, że to nie szkodzi – teorie takie zdobywają bardzo dużą popularność, wiara w nie „rozgrzesza” i pozwala objadać się szkodliwymi produktami bez opamiętania. Niemniej wszystkie badania jednoznacznie wykazują, że zbicie cholesterolu bardzo wysokiego do niższych poziomu jest jedną z najzdrowszych rzeczy, jakie można zrobić. Kontrowersje wzbudza jedynie przepisywanie statyn osobom z jedynie nieznacznie podwyższonym.

Pytanie, czy musimy sięgać po leki na receptę, mające przecież dziesiątki bardzo poważnych skutków ubocznych?

Wiadomym jest, że odpowiednia dieta pozwala szybko i skutecznie zmniejszyć ryzyko schorzeń serca, ale wiadomo też, że trzymanie się sposobu odżywiania jest dość trudne. Większość osób po prostu nie chce rezygnować z przyjemności jedzenia, nawet wtedy, gdy stawką jest ich życie. Jest w tym sens – w końcu każdy z nas musi umrzeć, czemu więc torturować się dietami by kupić kilka lat życia – i to wtedy, gdy i tak jesteśmy już starzy?

Na szczęście jest rozwiązanie pośrednie – suplementy diety. Dostarczają one organizmowi to, co powinno znaleźć się w zdrowym pożywieniu, czyli są „pomocą w formie pastylki”, jednocześnie nie mają skutków ubocznych patentowanych leków. Oczywiście nigdy nie zastąpią prawdziwego wartościowego posiłku, ale też zażycie ich to kwestia kilku sekund w ciągu dnia.

Magnez

Jednym z podstawowych elementów budulcowych naszego ciała jest magnez. Czasem ciężko się zorientować, kto ma rację – z jednej strony reklamy przekonują, że każdy z nas ma niedobory, z drugiej – można usłyszeć, że to jedna wielka ściema i tylko tabletki na receptę mogą nam pomóc. Warto więc przyjrzeć się badaniom naukowym. Wykazano, że ryzyko rozwoju „zespołu metabolicznego” (stanu, w którym – między innymi – konieczne jest przyjmowanie statyn) jest odwrotnie proporcjonalne do spożycia magnezu (2). Mówiąc wprost – magnez chroni przed koniecznością zażywania statyn. Co więcej, nawet po rozwinięciu się tego typu schorzeń, suplementacja tym pierwiastkiem bardzo mocno obniża całkowity i „zły” cholesterol, podnosząc „dobry” (3). Powinno się stosowac dawki rzędu 300 mg dziennie, przy czym forma tlenku magnezu powoduje najbardziej długotrwałe wysycenie krwi – inne typy suplementów wywołają nagły „skok” i równie szybki spadek.

Witamina B3 (niacyna)

Dość dużą sławę zdobywa niacyna. Ta nieszkodliwa i tania witamina w próbie klinicznej obniżyła całkowity poziom cholesterolu o 18%, jednocześnie zwiększając poziom HDL o 32% (4). W badaniu zastosowano dawki rzędu 1000 mg dziennie.

Kwasy omega-3

Jeden z silniejszych środków pozwalających obniżyć poziom trójglicerydów to kwasy omega 3. W badaniu stosowanie wysokich dawek (3-4 gramy EPA+DHA dziennie) spowodowało obniżenie TG średnio o 27%, podczas gdy dawka zazwyczaj zalecana przez lekarzy i producentów (niecały 1 gram dziennie) nie przyniosła najmniejszego efektu (5). Oznacza to, że aby odnieść korzyści, należy zażywać przynajmniej 2 gramy EPA dziennie.

W przypadku kwasów omega 3 bardzo istotne jest źródło, z którego one pochodzą. Tanie preparaty często są produkowane z ryb drapieżnych, mających wysokie stężenie metali ciężkich i pestycydów. Zdarzają się też nieprawidłowości w produkcji, przez co suplement jest utleniony (dosłownie zjełczały). Powinno się wybierać omegi z połowów dalekomorskich, drobnych ryb i z dodatkiem stabilizującej witaminy E.

Koenzym Q10

Na koniec warto wspomnieć o koenzymie Q10. Co prawda na sam cholesterol nie miał on w badaniach dużego wpływu, ale w bardzo dużym stopniu wpłynął na inne parametry chorób układu krążenia. W badaniach suplementacja znacznie obniżyła poziom markerów stanu zapalnego (6).

Aby cholesterol „przykleił” się do ścianek tętnic, musi być stan zapalny. Przy bardzo wysokim jego natężeniu nawet niski poziom lipidów będzie groźny dla zdrowia, bo zawsze coś się „przyklei”. Jeśli z kolei tych procesów nie ma – wtedy nawet bardzo wysoki poziom cholesterolu nie będzie specjalnie groźny dla zdrowia. W praktyce ten wskaźnik o wiele dokładniej wskazuje na ryzyko chorób serca, niż profil lipidowy, więc to jego powinno się w pierwszej kolejności zbijać u pacjentów. Niestety – nie ma na to ,,patentowalnych” tabletek.

 

Badania:

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21951982
  2. http://circ.ahajournals.org/content/113/13/1675.full
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8054260
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2801522
  5. http://ajcn.nutrition.org/content/93/2/243.full
  6. http://www.nutritionj.com/content/12/1/142
Wszystko jest energią

Od dawno wiadomo, że odpowiedni poziom energii gwarantuje zachowanie zdrowia. Japońskie słowo byo-ki (choroba) oznacza – zaburzenie energii. W Chinach – przepływ energii (Qi) oceniano na podstawie szczegółowych map zawierających system kanałów energetycznych i punktów akupunkturowych. Z kolei w Indiach stworzono sztukę regulowania energii przez kontrolę oddechu. Natomiast na poziomie komórkowym energia występuje w postaci ATP produkowanej w mitochondriach. Zatem nie ważne jak ją nazwiemy, to odpowiedni poziom energii decyduje o zachowaniu zdrowia.   

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
Q10 classic MSE
Naturalny koenzym Q10 o wysokim stopniu czystości 99,8%
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
Q10 classic MSE
Naturalny koenzym Q10 o wysokim stopniu czystości 99,8%
Witamina B3 MSE
Witamina B3 (PP) w postaci amidu kwasu nikotynowego. Wysoka dawka zapewnia 100% dziennego zapotrzebowania.
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med