Podstawowym źródłem dobrego samopoczucia i zdrowia jest nasza dieta. Wiedza ta jest znana od starożytności. Potwierdzenie znajdziemy w wypowiedziach m.in. Hipokratesa: Niech żywność będzie Twoim lekarstwem, a lekarstwo żywnością. Pożywienie powinno nas przede wszystkim leczyć. Optymalnie zbilansowana dieta ma za zadanie uzupełniać niedobory wszystkich niezbędnych dla naszego organizmu substancji, a co najważniejsze ma również wpływać ochronnie na nasze mitochondria.

Zmiana sposobu odżywiania jest jednym z filarów medycyny mitochondrialnej i powinna iść w parze z terapią mikroskładnikami odżywczymi. Tylko kompleksowe podejście gwarantuje skuteczną profilaktykę i terapię mitochondriopatii.

Nie taki tłuszcz straszny

Dieta obfitująca w tłuszcze nadal traktowana jest jako czynnik sprzyjający nadwadze, cukrzycy, podwyższonemu poziomowi cholesterolu czy miażdżycy. Tymczasem eksperci do spraw żywienia dementują to założenie. Udokumentowano w licznych badaniach, że cholesterol nie jest czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej1. Ponadto dowiedziono, że u osób z nadwagą (BMI od 25-29) występowało mniejsze ryzyko śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych niż u osób o prawidłowej wadze1. W przypadku kobiet po menopauzie niskotłuszczowa dieta nie obniżyła ryzyka zawału ani chorób nowotworowych2. Co więcej zmniejszenie dziennej dawki tłuszczy o 10% i zastąpienie go węglowodanami wystarcza, aby zwiększyć ilość szkodliwej frakcji cholesterolu LDL1.

Niestety negatywny pogląd na tłuszcze głównie zwierzęce zakorzenił się i ciężko jest zmienić ten sposób myślenia. Zjawisko to hamuje rozwój badań, które mogłyby poszerzyć zrozumienie indywidualnych różnic naszego metabolizmu. Konieczna jest zmiana strategii żywienia. Taką szansę niesie dieta LOGI. Ma ona na celu zapewnienie zdrowego sposobu odżywiania.

Założenia diety LOGI

Żyjemy w czasach, w których ilość problemów zdrowotnych ciągle rośnie dlatego też tak ważne jest, aby dieta poza utrzymaniem zdrowia mogła mieć działanie profilaktyczne. Tymi cechami wyróżnia się dieta o niskim indeksie glikemicznym (Logi oznacza skrót Low Glycemic Index). Dieta Logi pozwala nie tylko na utratę wagi, ale także na profilaktykę i leczenie chorób.

Index glikemiczny (IG) to wskaźnik, który określa jak dany produkt po zjedzeniu wpływa na poziom glukozy we krwi. Niestety jest mało precyzyjny, ponieważ nie uwzględnia jak szybko po spożyciu produktu wzrośnie poziom cukru we krwi. Ponadto IG odnosi się do 50 gramów węglowodanów zawartych w produkcie, a nie jego rzeczywistej masy. Wynika stąd, że dla określenia IG, np. marchwi, trzeba by zjeść jej 1,6 kilograma, aby uzyskać 50 gramów węglowodanów. Dlatego też wprowadzono pojęcie ładunku glikemicznego, które ułatwia praktyczne wykorzystanie indexu glikemicznego. Wyliczamy go mnożąc ilość gramów węglowodanów przyswajalnych w porcji produktu przez IG - indeks glikemiczny produktu.

ŁG = W x IG / 100

ŁG - ładunek glikemiczny
W - ilość gramów węglowodanów przyswajalnych w porcji produktu

Zawartość składników odżywczych w diecie

Podstawowym założeniem diety LOGI jest odpowiedni udział składników odżywczych. Dzienne źródło kalorii pochodzących z tłuszczy powinno stanowić 50%, a udział węglowodanów i białek 20-30%. Bilans ten zapewnia odciążenie naszego metabolizmu i wpływa na poprawę jego parametrów.

Dr Bodo Kuklinski twierdzi, że błędem dietetycznym jest wysokie spożycie węglowodanów. Prowadzi do insulinemii oraz zatorów mleczanowych i pirogronianowych3, które stanowią pierwsze zagrożenia zaburzeń metabolicznych i skutkują spadkiem produkcji energii w mitochondriach. Stąd następuje rozwój cukrzycy i innych mitochondriopatii. Wysoki indeks glikemiczny powoduje niespecyficzne reakcje prozapalne i prowadzi do wzrostu CRP (białko tzw. ostrej fazy, marker stanu zapalnego). Chcąc zachować zdrowie, witalność czy prawidłową wagę powinniśmy unikać produktów o wysokim ładunku glikemicznym. Korzyści przyniesie zrezygnowanie z cukru (sacharozy i fruktozy), czyli słodyczy, słodkich napojów i soków owocowych, białej mąki i wypieków oraz ziemniaków. Należy skupić się na produktach o niskiej zawartości skrobi i niskiej zawartości cukru, bogatej w błonnik, wodę i mikroelementy.

Rola tłuszczy

Przede wszystkim wprowadzajmy zdrowe tłuszcze. Tłuszcze możemy podzielić ze względu na ilość wiązań nienasyconych wodorem. Tego typu wiązania są bardziej reaktywne i mniej odporne na działanie światła, temperatury i powietrza. W zależności od ilości nienasyconych wodorem wiązań tłuszcze mogą w różnym stopniu ulegać utlenieniu stając się dla nas szkodliwe. Nienasycone kwasy tłuszczowe mogą ulegać uszkodzeniu zarówno pod wpływem czynników zewnętrznych jak i wewnątrz organizmu.

Najbardziej odporne na działanie szkodliwych czynników są tłuszcze nasycone. Można poddawać je obróbce termicznej. Taki typ tłuszczu można znaleźć w mięsie, maśle, oleju kokosowym, kokosie, mleku i jego produktach. Drugim rodzajem są tłuszcze nienasycone możemy podzielić na tłuszcze jednonasycone i wielonienasycone. Niezwykle potrzebne w organizmie. Korzystne są oliwa z oliwek i oleje o stosunkowo wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, tj. olej lniany, olej z orzechów włoskich, olej słonecznikowy, olej rybi. Mają one działanie przeciwzapalne oraz są niezbędne do budowy i utrzymania w odpowiedniej kondycji błon mitochondrialnych. Pamiętajmy, że tłuszcze te są mniej stabilne i ulegają utlenieniu stając się szkodliwe, dlatego można spożywać je jedynie na zimno. Należy zachować odpowiedni balans między poszczególnymi rodzajami tłuszczy.

Węglowodany i białko

Spożywajmy węglowodany złożone. Warzywa, owoce, nasiona, orzechy czy pełnoziarniste zboża, takie jak brązowy ryż czy kasze. Produkty te są sycące, a ponieważ ich ładunek glikemiczny jest umiarkowany wpływają idealnie na metabolizm. Wyjątkiem są słodkie warzywa, np. gotowana marchew i buraki, które mogą podnosić poziom glukozy we krwi. Zastrzeżeniem, co do owoców jest wybór tych jak najmniej słodkich, czyli zawierających małą ilość węglowodanów prostych. Sięgajmy raczej po owoce jagodowe, czy cytrusy.
Źródła białka w diecie LOGI obejmują mięso, drób, ryby i owoce morza, a także produkty mleczne, jaja, i rośliny strączkowe.

Korzyści diety LOGI

W diecie LOGI sprawdzają się wszystkie składniki roślinne, warzywa, owoce, zioła, przyprawy, herbaty. Posiadają one szereg właściwości ochronnych. Odpowiednio zróżnicowana dieta LOGI wpływa na regulację poziomu wapnia oraz cukru, działa przeciwzapalnie, stymuluje odporność, pobudza pracę układu trawiennego. Dieta wysokotłuszczowa okazała się lecznicza w przypadku zwalczania nadwagi, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy typu 2.
Obecna jakość żywności pogorszyła się, stąd liczne niedobory i konieczność suplementacji. Nieuchronny wpływ ma uprzemysłowienie oraz czynniki chemiczne. To wszystko ma istotny wpływ na nasze żywienie. Nie zależnie od tego, jaką dietę stosujesz, warto wybierać produkty z odpowiedniego źródła. Niezanieczyszczonej gleby i wody,0 od zwierząt karmionych naturalnie z ekologicznych hodowli. W wyborze kieruj się sezonowymi produktami z regionu. Jedz to, co jest świeże, a nie konserwowane sztucznie. Unikaj żywności przetworzonej zawierającej azotany i inne szkodliwe substancje chemiczne.

 

Bibliografia:

  1. Kuklinski. B., Tłuszcze w produktach spożywczych a zespół metaboliczny i cytopatia mitochondrialna. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
  2. Ross L. Prentice, PhD; Bette Caan, DrPH; Rowan T. Chlebowski, MD; i inni., Low-Fat Dietary Pattern and Risk of Invasive Breast CancerThe Women's Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. JAMA 295 (2006) 691-692
  3. Kukliński. B.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.

Jelita to nie tylko istotny element układu trawiennego, wydalniczego oraz odpornościowego, ale także nasz drugi mózg. To właśnie w jelitach zostaje wyprodukowanych około 90-95% całkowitej ilości serotoniny, jaka krąży w naszym organizmie. Jelita to także dom dla dobroczynnych bakterii jelitowych, które odpowiadają za rozkład składników pokarmowych i produkcję kwasu masłowego – paliwa wykorzystywanego przez enterocyty, a także produkcję niektórych witamin (B12, K2). Pamiętaj – zdrowe jelita to zdrowe życie!

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Diabetes BilDi ®
Suplement diety przeznaczony dla osób chcących zadbać o prawidłową gospodarkę glukozy we krwi.
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Reklama
Diabetes BilDi ®
Suplement diety przeznaczony dla osób chcących zadbać o prawidłową gospodarkę glukozy we krwi.
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med