Czy zdarza Ci się, że chcesz coś powiedzieć i nagle tracisz wątek? Co raz częściej zapominasz, gdzie zostawiłeś klucze, albo zaparkowałeś samochód? Z czasem nawet nie możesz przypomnieć sobie słów. Podobnych zdarzeń doświadczają tysiące osób po 50 roku życia. Z tego powodu wielu z nich popada w złość i zdenerwowanie, ponieważ najprostsze dotąd czynności i komunikacja z bliskimi stają się wyzwaniem.

Narzekamy na „złą pamięć” usprawiedliwiając się wiekiem. Ale czy naprawdę musimy to zaakceptować… otóż niekoniecznie. W każdym wieku możesz zadbać o sprawność umysłu, pamięć i koncentrację.  Jak zatem zachować sprawność i formę na dłużej?

Starzenie się mózgu

Z upływem lat nasz mózg się zmienia. Słabnie krążenie krwi, a wraz z nim maleje ilość tlenu i składników odżywczych docierających do mózgu. Co więcej, każdego dnia jesteśmy narażeni na działanie wolnych rodników, które mogą uszkadzać komórki naszego mózgu. Skutkiem braku odpowiedniej ochrony antyoksydacyjnej są problemy z pamięcią i koncentracją.

Starzenie się jest normalną koleją rzeczy i fizjologicznym procesem. U każdego z nas z wiekiem dochodzi do spowolnionego kojarzenia czy problemów z pamięcią. Odpowiada za to pogarszające się połączenie nerwowe między komórkami. Dochodzi nawet do obumieranie komórek nerwowych - neuronów oraz zahamowaniem tworzenia się nowych połączeń synapytcznych. Procesu starzenia nie da się zatrzymać czy odwrócić, ale możemy minimalizować jego skutki poprawiając jakość życia.

Co świadczy o osłabionej pracy mózgu?

Niezależnie od stanu zdrowia i kondycji fizycznej nasza pamięć słabnie z wiekiem. Jednak z powodu złej diety, braku ruchu, odpowiedniej stymulacji umysłu, nadmiernego korzystania z dobrodziejstw elektroniki coraz wcześniej sprawność naszego umysłu zaczyna spadać. Najczęściej objawia się po przez:

  • trudność zapamiętania nowych informacji,
  • problemy z koncentracją,
  • problem z zapamiętaniem listy zakupów,
  • zapominanie prostych słów,
  • rozkojarzenie,
  • zapominanie czy wykonaliśmy daną czynność jak: zamknięcie drzwi, wyłączenie żelazka,
  • niemożność przypomnienia sobie imion i nazwisk bliskich, krewnych czy znajomych.

Jeżeli opisane sytuacje zdążają się Tobie lub Twoim bliskim to znak, aby zacząć wspierać swój umysł i w pełni korzystać z jego potencjału.

 

 

Zachowaj witalny umysł

Mózg można porównać do mięśnia, ponieważ odpowiednie ćwiczenia i odżywianie są w stanie wpłynąć na poprawę jego pracy tak jak trening na mięśnie. Zalecenia specjalistów są zgodne, jeżeli chcesz zachować jasny umysł do późnej starości dostarczaj mu niezbędnych składników i podejmuj aktywność. Zatem jaka dieta i ćwiczenia są odpowiednie dla naszego mózgu? Przede wszystkim powinny spełniać jego potrzeby, które wynikają z budowy i funkcji tego ważnego narządu.

Jak zbudowany jest mózg i czego potrzeba mu do prawidłowego funkcjonowania?

Mózg tworzy tkanka nerwowa wraz z komórkami – neuronami. Poza wodą, drugim najliczniejszym składnikiem tworzącym mózg są lipidy (tłuszcze). Znajdują się w osłonkach mielinowych komórek nerwowych i umożliwiają sprawne przekazywanie impulsów w układzie nerwowym. Ponadto są głównym składnikiem błon komórkowych oraz mitochondrialnych. Na szczególną uwagę zasługują fosfolipidy – fosfatydylocholina (nazywana potocznie lecytyną), oraz fosfatydyloseryna. Przyjrzyjmy się bliżej tym związkom.

Fosfatydylocholina – jest istotnym elementem mózgu i tkanki nerwowej. Uczestniczy w opóźnianiu procesów starzenia, wspomaga wykorzystanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz usprawnia krążenie krwi2. Wspomaga działanie układu nerwowego, ponieważ stanowi źródło choliny, wchodzącej w skład osłonek mielinowych włókien nerwowych. Lecytyna jako prekursor neurotransmitera – acetylocholiny działa pobudzająco na układ nerwowy, wzmacnia zdolność koncentracji i zapamiętywania. Ważne jest sprawdzenie pochodzenia lecytyny. Jej najczęstszym źródłem jest soja – często modyfikowana genetycznie. Dużo bezpieczniejszą alternatywą jest lecytyna z naszego rodzimego słonecznika.  Udowodniono, że lecytyna sprawdza się nawet we wczesnej demencji1.

Fosfatydyloseryna – Jest niezbędnym elementem błon oraz stanowi składnik do tworzenia lecytyny, sfingozyny i acetylocholiny. Dzięki temu wpływa korzystnie na zdolności poznawcze, koncentrację i pamięć.

Mózg i układ nerwowy – naczynia połączone

Mózg jest ściśle połączony z układem nerwowym, dlatego jeżeli któryś z elementów układu nerwowego niedomaga nasz mózg to odczuwa. Razem odpowiadają za funkcje poznawcze: uwagę, percepcję, pamięć, czy funkcje wykonawcze. Procesy poznawcze służą do przetwarzania informacji z otoczenia, oraz wytworzeniu reakcji na nie w postaci zachowania. Zakłócenie tych procesów może nastąpić w wyniku osłabienia receptorów, niewłaściwym przekazywaniem sygnałów nerwowych. Dlatego po 50 roku życia warto wspierać system nerwowy przy pomocy naturalnych sprzymierzeńców – witamin z grupy B.   

Witaminy z grupy B nie bez powodu nazywa się witaminami dla nerwów. Uczestniczą w tworzeniu neuroprzekaźników, odgrywają role w dostarczaniu energii oraz tworzeniu komórek nerwowych i naprawie uszkodzonych nerwów.

Do neuroaktywnych witamin z grupy B należą:  witamina B1, B6, B12 i kwas foliowy. Witaminy te chronią układ nerwowy, pomagają w regeneracji komórek zapewniając dobrą koncentrację i zdrowie mózgu w starszym wieku. Ponadto usprawniają metabolizm energetyczny i zmniejszają uczucie zmęczenia i znużenia.  Witamina B12, B6 i kwas foliowy są niezbędne do utrzymania prawidłowego metabolizmu homocysteiny.

Niedobory witamin mogą wystąpić w każdym wieku, jednak po 50 roku życia zagrożenie to wzrasta i dotyczy szczególnie witaminy B12. Najczystszym powodem są nie tylko niedobory w diecie, ale przede wszystkim przyjmowanie środków farmakologicznych, które hamują jej przyswajanie. W związku z tym nawet jeżeli mamy odpowiednia dietę, a stosujemy farmaceutyki nasze zapotrzebowanie na witaminy z grypy B silnie wzrasta. Lekami, które mogą blokować przyjmowanie witaminy B12, są m.in. blokery kwasu solnego – inhibitory pompy protonowej.  Niedobór witaminy B12 może prowadzić do zaburzeń sprawności umysłowej, a nawet demencji. Dlatego należy regularnie badać poziom tej witaminy. Bez niej, otoczki komórek nerwowych nie są odpowiednio chronione.

Odpowiednie zastawienie składników dla zdrowia mózgu i układu nerwowego szczególnie osób starszych zawiera preparat Memoserin. Posiada mieszankę naturalnych fosfolipidów (fosfatydyloserynę, kwas fosfatydowy, fosfatydylocholinę) w postaci kompleksu lecytyny słonecznikowej oraz kompleks witamin neuroprotekcyjnych (B1, B6, B12 i kwas foliowy) w formach aktywnych, które są znacznie lepiej przyswajalne.

Odżywianie mózgu

Dla pełnej ochrony mózgu nie można zapominać o zdrowej i zbilansowanej diecie. Dieta, która jest zalecana jako profilaktyka problemów z pamięcią czy łagodnych zaburzeń poznawczych to dieta śródziemnomorska, czyli zawierająca dobre źródła tłuszczy. Warto wprowadzić do diety kwasy omega-3 z dobrej jakości ryb, oliwę z oliwek, olej kokosowy, czy awokado. Dostarczajmy też wysokiej jakości białka pochodzącego z mięsa, ryb czy jaj. Chcąc poprawić sprawność mózgu należy ograniczyć spożywanie nadmiaru węglowodanów co pozwoli na ustabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Unikanie cukru i „przetworzonego jedzenia” zapobiegnie utracie cennych witamin i mikroelementów.

Nauka i wypoczynek

Najlepszym ćwiczeniem dla zachowania aktywności naszego mózgu jest nauka nowych rzeczy, czytanie, a także relaksacja i sen. Uczenie się trenuje funkcje poznawcze, pomaga wytworzyć w mózgu nowe połączenia. Skutecznie sprawdzają się nawet proste ćwiczenia jak: rozwiazywanie krzyżówek, sudoku, zapamiętywanie kilku przeczytanych zdań. Aktywność fizyczna to kolejny element, który pomaga utrzymać mózg w formie. Nawet codzienne spacery są w stanie pobudzić neurogenezę w mózgu. Dla zachowania zdrowia mózg potrzebuje także regeneracji, która najlepiej zapewnia zdrowy sen. Zadbajmy o jego odpowiednią jakość i długość.

Im bardziej kompleksowo podejdziemy do zdrowia naszego mózgu tym pełniej i dłużej będziemy mogli cieszyć się z jego ogromnych możliwości.

 

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12917896
  2. Siepka. E., Bobak. Ł, Gładkowski. W.: Charakterystyka aktywności biologicznej fosfolipidów żółtka. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2015, 2 (99), 15 – 28

    Artykuł sponsorowany
Naturalna terapia nadciśnienia

Niedobór CoQ10 występuje u 39% pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi. Dowiedziono, że stosowanie koenzymu Q10 obniża ciśnienie krwi u tych pacjentów. Jednak jego efekt jest widoczny po 4-12 tygodniach suplementacji. CoQ10 nie jest typowym lekiem na nadciśnienie – raczej likwiduje pewne zaburzenia metabolizmu, co następnie przekłada się na unormowanie ciśnienia krwi. Dzięki terapii z wykorzystaniem CoQ10 skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi zazwyczaj obniża się w granicach 10%.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med