Acro-Yoga – sztuka budowania relacji

Czym jest Acro-Yoga? Jakie korzyści wynikają z jej praktykowania?

Acro-Yoga – sztuka budowania relacji

Podstawą każdej relacji jest zaufanie, a kluczem do jego zbudowania jest właściwa komunikacja. Jak nauczyć się skutecznie porozumiewać i wyrażać nasze potrzeby, tak aby przekaz był jednocześnie klarowny i łagodny? Jednym ze sposobów jest Acro-Yoga.

Czym jest Acro-Yoga?

Jeśli podczas spaceru w parku, czy oglądając zdjęcia na Instagramie widziałeś ludzi, którzy wykonują akrobacje balansując inną osobą, to najprawdopodobniej spotkałeś Acro-Yogę! Stanowi ona połączenie aspektu Yin jogi, Yang akrobatyki oraz elementu terapeutycznego – masażu tajskiego. To praktyka, która obejmuje wiele rodzajów akrobacji partnerskich i grupowych w równowadze z mądrością i harmonią jogi. Czerpie inspiracje z tradycji sztuki cyrkowej, cheerleadingu i tańca. Acro-Yoga opiera się na współdziałaniu i zaufaniu. To wspaniała lekcja komunikacji. Dzięki niej możemy osiągać wspólne cele, których nie jesteśmy w stanie wypracować sami. Jest to świetne zajęcie dla przyjaciół, ciekawa forma na spędzanie czasu z członkami rodziny lub okazja do poznania nowych osób. Acro-Yoga uczy również akceptacji i otwartości na bezpośredni kontakt między ludźmi, co w tej chwili jest dość rzadkie.

Jak zacząć ćwiczyć Acro-Yogę?

Praktyka rozpoczyna się często od wspólnego kręgu, który jest wprowadzeniem do ćwiczenia w grupie, w pełnej uważności na pozostałych. Stanowi element rozgrzewki, wspólnego oddechu, pierwszego kontaktu i otwarcia na dotyk – ważnego elementu komunikacji niewerbalnej. Zazwyczaj ćwiczenie Acro-Yogi odbywa się w 3 osobowych zespołach, w których istnieją trzy podstawowe role: baza, latacz i spotter.

Baza – to osoba, która stanowi solidny „grunt” dla latacza. Leżąc najczęściej na podłożu ma najwięcej punktów kontaktu z ziemią, co umożliwia mu stabilność i właściwe ułożenie rąk i nóg, aby móc podnosić latacza. Zazwyczaj to stopy i dłonie bazy są punktem kontaktu z drogą osobą.

Latacz/Lotka – to osoba, która jest podnoszona przez bazę. Ale niech nie zmylą Was te wszystkie bezwysiłkowo wyglądające zdjęcia Acro-Yogi. Latacz także musi wyćwiczyć pewne cechy jak: równowaga, wytrzymałość, siła, a zwłaszcza odwaga i zaufanie do bazy jak i do swoich umiejętności i włożyć sporo trudu i siły w ćwiczenia.

Spotter – to niezwykle ważna osoba, która dba o bezpieczeństwo ćwiczących. Spotter powinien stale obserwować praktykujących, czuwając nad przebiegiem ćwiczeń i dbając o bezpieczeństwo latacza w przypadku niespodziewanych potknięć. Spotter, patrząc z innej perspektywy, może również dawać cenne wskazówki dla bazy i latacza. 

Komunikacja

Acro-Yoga ma unikatową cechę – uczy komunikacji i współpracy. Przypomina nam, że nie jesteśmy sami. Skłania nas do poszukiwania w sobie odwagi i umiejętności zaufania drugiej osobie. Dotyczy to zarówno „bazy” jak i „latacza”. Przechodząc do dalszych etapów praktyki porozumienie pomiędzy ćwiczącymi jest kluczem zarówno do sukcesu jak i dobrej zabawy. Musimy także nauczyć się słuchania sugestii drugiej osoby, które przekazuje nam ze swojej perspektywy. Baza, latacz i spotter muszą być w stałym kontakcie ze sobą i klarownie komunikować swoje intencje. W trakcie praktyki zawsze bądź uważny na to jak się czujesz. Jeżeli coś jest dla Ciebie zbyt trudne, jesteś zmęczony, albo chcesz spróbować innego ćwiczenia – otwarcie to powiedz. Porozumienie jest niezwykle ważne, aby praktyka była bezpieczna i stanowiła dobrą zabawę. Im lepsza komunikacja tym mniejsze ryzyko kontuzji.

Współpraca

Acro-Yoga jest sposobem współpracy, a nie rywalizacji. Tak jak w sportach partnerskich – sukces osiąga się tylko razem. Trenując Acro-Yogę naturalnie zawiązują się przyjaźnie. Podczas praktyki przeżywamy razem zarówno wzloty jak i upadki, a najczęściej podnosimy się z nich dzięki drugiej osobie. Być może stąd w Acro-Yodze przyjęło się powiedzenie „We rise by lifting others” (ang. wzrastamy poprzez podnoszenie innych).

Istnieje też bardziej spokojny wariant – nazywany Acro-Yogą terapeutyczną (lunarną). Polega on na sekwencjach rozluźniających i rozciągających ciało z pomocą partnera czy elementów z masażu tajskiego. Forma ta uczy nas zarówno dawać jak i przyjmować, czy to ciepły uśmiech po udanym ćwiczeniu czy masaż po zakończonej sesji.

Korzyści z praktyki Acro-Yogi

Z biegiem czasu w wyniku regularnego ćwiczenia Acro-Yogi doświadczać będziesz wielu pozytywnych efektów, zarówno dla ciała jak i umysłu. Na poziomie fizycznym praktyka wzmacnia naszą wytrzymałość, siłę, uelastycznia ciało oraz zwiększa jego świadomość w przestrzeni. Ponieważ zwykle jest nieco bardziej intensywna niż standardowa lekcja jogi, Twój układ sercowo-naczyniowy na tym skorzysta. Również Twoje stawy wzmocnią się, jednocześnie nabierając mobilności.

Jednak Acro-Yoga to przede wszystkim dobra zabawa! Wpływa na nasze zdrowie psychiczne – poprawia nastrój, uwalniając naturalną adrenalinę i endorfiny. Zaspokaja potrzebę kontaktu i przynależności do grupy. Dodatkowo uczy nas pracy zespołowej, czy to w parze czy w większej grupie. Podczas Acro-Yogi doświadczamy ciągłego dawania i otrzymywania. Wspieramy i jesteśmy wspierani. Uczymy się, kiedy przejmować odpowiedzialność, a kiedy pozostawić ją dosłownie w rękach innej osoby i zaufać. Wyczula nas na empatię i potrzeby innych przy jednoczesnym zachowaniu swoich granic. Regularna praktyka bez wątpienia pomoże Ci rozwinąć zaufanie do ludzi, sprzyjając lepszym relacjom międzyludzkim. Już po krótkim czasie może okazać się, że szybko zawiążą się nowe przyjaźnie i silne poczucie wspólnoty.

Acro-Yoga zwiększa naszą uwagę i zdolność koncentracji. Pozwala zachować równowagę w ciele, a jak wszyscy wiemy, że równowaga fizyczna przekłada się na równowagę psychiczną w Twoim codziennym życiu. Po pewnym czasie ćwiczenia możesz doświadczyć, że pomimo wyzwań jakie stawiamy naszemu ciału, zachowujesz spokojny umysł. Ponieważ podczas praktyki jesteśmy skoncentrowani na jednym zadaniu, zapominamy o innych problemach, uczymy się bycia w „tu i teraz”. Ćwicząc Acro-Yogę ćwiczysz również uważność. Aby bezpiecznie współpracować z partnerem, musisz świadomie skoncentrować się na utrzymaniu obecności bez rozpraszania uwagi.

Umiejętności, które nabywamy podczas praktyki Acro-Yogi przydają się nam w codziennym życiu np. podczas bezpośredniej konfrontacji w sytuacji konfliktowej. Zazwyczaj, gdy na naszej drodze pojawia się jakiś konflikt, omijamy go z nadzieją, że w magiczny sposób sam się rozwiąże. Acro-Yoga pokazuje, że pomimo działania w przeciwstawny sposób np. latacza – bazy (gdy jedna osoba pcha, a druga ciągnie) możesz osiągnąć porozumienie i efekt korzystny dla obu stron. Taki balans udowadnia, że pomimo różnych opinii można znaleźć kompromis. Dzięki uważnej praktyce Acro-Yogi budujesz relację nie tylko z innymi, ale również z samym sobą – przekraczając własne słabości i ograniczenia.

Wyjdź z sieci do ludzi

Każda praktyka rządzi się swoimi prawami. Również w Acro-Yodze są podstawowe zasady, dzięki którym ćwiczenie jest bezpieczne. Dlatego zalecane jest rozpoczęcie tej przygody pod okiem instruktora lub doświadczonych osób, które już praktykują. Poznanie reguł jakie panują w tej praktyce pomoże nam w pełni wykorzystać jej potencjał. Podczas Acro-Yogi doświadczamy jak ważny jest klarowny przekaz informacji, zwłaszcza, gdy druga osoba jest np. do góry nogami – co z początku może utrudniać nawet odróżnienie prawej i lewej strony. Uczy, jak odpuszczać, a nieporozumienia, czy chwilowe trudności traktować z dystansem i uśmiechem. Tę umiejętność warto przenieść do codziennego życia – może okazać się pomocna w złagodzeniu niejednego konfliktu. Z czasem, może nawet konflikty nabiorą innego znaczenia – przestaną być blokadą, a staną się wyzwaniem i możliwością do rozwoju naszych relacji.

 

Autor: Paulina Żurek