Jak ważne dla Ciebie jest bycie świadomym? Zrozumienie otaczającej rzeczywistości, czy możliwość decydowania daje nam poczucie kierowania swoim życiem. Kiedy mózg przestaje właściwie funkcjonować tracimy wiele z tych możliwości, a w zasadzie przestajemy być sobą. Z tego powodu u wielu osób pojawia się silny lęk łączący się ze starością – czy będę dalej świadomy? Czy nie stanę się ciężarem dla rodziny? Sprawny umysł w późnym wieku jest na wagę złota. Szczególnie wiedzą o tym Ci, którzy doświadczyli opieki nad osobą przestającą rozpoznawać swoich krewnych.

To jeszcze nie wszystko. Funkcjonowanie mózgu jest niezwykle istotne od początku życia każdego człowieka – zaczynając od nauki po przez zdolność do pracy po osiąganie sukcesów. Nasza każda niemal aktywność zależy od sprawności intelektualnej – ktoś może powiedzieć, że przecież są zawody nie wymagające myślenia. Zgadza się, ale to bystrość i „ogarnięcie życiowe” decydują, jaką dostaniemy pracę, czy będziemy mieć odwagę by ją zmienić gdy nadarzy się okazja. Dotyczy to nawet tak pozornie niezależnej od zdolności myślenia rzeczy jak związki i relacje – ile razy słyszymy: „ale ja byłem głupi, że się w to pchałem”, „czemu wcześniej nie zauważyłem problemów, mogłem to wtedy naprawić”.

Utrata sprawności intelektualnej rozwija się często niezauważalnie – stopniowo zapominamy różne rzeczy, stajemy się coraz bardziej leniwi, a ponieważ jest to długi proces to po prostu przyzwyczajamy się do tego stanu. Coraz trudniej przypomnieć sobie, po co wyszliśmy do sklepu, rzadziej robimy rzeczy nieprzewidywalne, nowe. Wpadamy w swego rodzaju marazm. Dopiero gdy w jakiś sposób cofnie się te zmiany, widać różnicę – patrząc wstecz na te wszystkie lata człowiek uświadamia sobie, ile stracił.

Czy mózg można odbudować?

Praktycznie każda tkanka w organizmie ma zdolność do regeneracji trzeba tylko wiedzieć jak ten proces wspomóc. Dbanie o sprawność umysłu, zarówno w młodości jak i na starość jest najlepszą profilaktyka. Mózg to tkanka podobna do innych, ale o wyjątkowych i specyficznych cechach. Przykładowo każdy chyba wie, jak dbać o mięśnie – dobrze się odżywiać i dużo ćwiczyć. Z mózgiem jest podobnie, z jedną, bardzo ważną różnicą.

Podczas intensywnego treningu mięśnie narażone są na poważne uszkodzenia. Podobnie znajdujące się w nich komórki i połączenia między nimi. Cała struktura zatem musi zostać odbudowana, a znaczna część substancji budulcowych ulega wymianie.

W przypadku komórek mózgu jest inaczej. Rodzimy się z ich określoną ilością i specyficznym ułożeniem, a zmiany w ich obrębie są niewielkie. Dlatego jeżeli chcemy odżywić mózg musimy uzbroić się w cierpliwość. Proces ten jest długotrwały. Czasem, aby cofnąć niektóre zmiany, trzeba wielomiesięcznej lub nawet wieloletniej suplementacji.

Z czego składa się ludzki mózg?

Najistotniejszym elementem mózgu jest oczywiści woda, a zaraz po niej – tłuszcz. Niedobory kilku istotnych pochodnych tłuszczu są powiązane z bardzo wieloma zaburzeniami – depresją, nerwicami czy zanikiem pamięci. Szczególnie istotne są dwa z nich – kwas arachidonowy oraz dokozaheksaenowy, DHA. Razem stanowią około 20% kwasów tłuszczowych mózgu1.

Niezbędne kwasy Omega 3

Najistotniejszymi kwasami są DHA oraz EPA. Znajdziemy je w oleju rybim, popularnym „omega 3”. Organizm ludzki powinien je teoretycznie wytwarzać z podstawowej formy – ALA. Niestety nie każdy organizm jest zdolny do efektywnej przemiany (ludzie mający przodków pochodzących z północy robią to dużo gorzej), Ponadto jeśli w naszej diecie dominują kwasy omega 6 to mamy poważne niedobory i uzupełnianie ich naturalną produkcją mogłoby potrwać kilkanaście lat.

 

 

Co mówią badania na temat kwasów omega 3?

  • Suplementacja kwasów omega 3 u kobiet w ciąży i w czasie karmienia zwiększyła iloraz inteligencji dzieci o średnio 4 punkty2. Istotne jest, by były to suplementy dokładnie oczyszczone np. z metali ciężkich lub ryby hodowane ekologicznie w czystych akwenach, inaczej wyniki będą odwrotne od spodziewanych3,4.
  • Odpowiednie ilość produktów bogatych w omega 3 w diecie zmniejszała ryzyko rozwoju choroby Alzheimera o 60%5.
  • Podobnie w przypadku choroby Parkinsona – ryzyko zachorowania spada o około 50% u osób, które spożywały odpowiednia ilość ryb i zawartych w nich omega 36,7.
  • Dieta ma istotny wpływ na pamięć w późnym wieku – dowiedziono, że wysokie spożycie omega 3 zmniejszało ryzyko rozwoju otępienia starczego o połowę8.
  • Ponadto kwasy EPA/DHA znacznie poprawiają zdolność do przyswajania i zapamiętywania materiału u uczniów z ADHD9.
  • Co więcej kwasy te działają także u zdrowych dzieci poprawiając zachowanie oraz zdolność do czytania tekstu10.
  • Suplementacja odpowiednimi kwasami omega 3 skutecznie leczyła zaburzenia depresyjne. Warto zauważyć, że w przeciwieństwie do leczenia farmakologicznego efekt suplementacji utrzymywał się długo po zaprzestaniu terapii i nie niósł żadnych skutków ubocznych11-13.

Z powyższych wyników nie trudno zauważyć, że odpowiednio wysokie spożycie EPA i DHA jest ważne dla mózgu w każdym okresie życia – już w czasie ciąży potrafi wpływać na przyszły rozwój dziecka, poprawić wyniki w nauce, zaś w dorosłym życiu – zabezpieczyć przed rozwojem chorób degeneracyjnych układu nerwowego czy wręcz uratować przed depresją.

Po pierwsze jakość

Należy podkreślić, że w przypadku suplementów omega 3 ważna jest jakość. Jeżeli preparat nie zostanie przygotowany z odpowiednich ryb i nie będzie oczyszczony ryzykujemy dostarczeniem toksyn i metali ciężkich do organizmu. Obecnie wody, a zatem i ryby są silnie skażone np. rtęcią czy pestycydami, Co więcej kwasy omega 3 są bardzo nietrwałe i wrażliwe na utlenianie pod wpływem światła czy temperatury, dlatego koniecznie sprawdzajmy, czy zawierają w składzie przeciwutleniacze chroniące kwasy tłuszczowe przed zjełczeniem. Powinno się wybierać kapsułki produkowane z drobnych ryb, z połowów dalekomorskich, wzbogacone o witaminę E blokującą procesy rozkładu.

Witamina B12 sprzymierzeniec mózgu

Nasz mózg potrzebuje także witamin. Do prawidłowego rozwoju naszego umysłu, oraz sprawnego zachodzenia w nim reakcji niezbędna jest witamina B12. W jednym z badań przeprowadzonych w USA poziom poniżej rekomendowanego miało aż 39% badanych14, przy czym coraz częściej pojawiają się głosy, że uznane obecnie normy są zbyt niskie – oznaczałoby to, że niedobory są prawdziwą epidemią15.

Dowiedziono, że dopuszczenie to zbyt niskiego poziomu witaminy B12 znacznie zwiększa ryzyko rozwoju problemów z pamięcią i chorób degeneracyjnych układu nerwowego16. W przypadku istniejących niedoborów, dużo skuteczniejszą formą jest metylokobalamina – błyskawicznie uzupełnia ona niedobory w układzie nerwowym, podczas gdy najczęściej spotykana cyjanokobalamina musi być przed wykorzystaniem zamieniona w formę metylowaną w organizmie, co jest procesem dość powolnym.

Koenzym Q10 źródłem energii dla mózgu

Mówiąc o sprawnych procesach w których potrzebna jest energia (np. przekazywanie impulsów nerwowych w mózgu) nie można zapomnieć o koenzymie Q10. Jego niski poziom w organizmie oznacza, że procesy energetyczne we wszystkich komórkach są zmniejszone, co szczególnie mocno dotyczy mózgu – organu z wyjątkowo dużym nasileniem tych przemian. Wykazano, że poziom Q10 we krwi jest dobrym wskaźnikiem, czy na starość rozwinie się demencja – osoby takie miały najniższe wyniki17.

 

Bibliografia

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4949878
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12509593
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16242602
4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4377896/
5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12873849
6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17991663
7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22136555
8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11115801
9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24958525
10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22970149
11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16388069
12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19499625
13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21939614
14. http://www.ars.usda.gov/is/pr/2000/000802.htm
15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8856015
16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22221769
17. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021915014014105

 

 

Przywróć witalność i energię

Uczucie wyczerpania, zmęczenia, marznięcie czy ciągła potrzeba snu są pierwszymi oznakami ograniczonej produkcji energii. Częstą przyczynę tego stanu można znaleźć właśnie w zmniejszonej czynności mitochondrialnego łańcucha oddechowego lub braku niezbędnych do jego działania substancji. Są nimi: koenzym Q10 -  kluczowy transporter elektronów oraz przeciwutleniacz, witamina B2 - składnik przenośników elektronów, żelazo - składnik enzymów.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med