Nigdy nie jest za późno, aby zadbać o kości, ponieważ ich przebudowa jest procesem zachodzącym przez całe życie. Jednak wraz z upływem lat utrata masy kostnej postępuje. Zbyt wolna odnowa kości prowadzi do osteoporozy oraz zwiększonej podatności na złamania.

Podstawą profilaktyki i funkcjonowania układu kostnego jest zapewnienie odpowiednich składników budulcowych. Zachowanie między nimi równowagi mineralnej zmniejsza ryzyko osteoporozy oraz jej powikłań. Na proces ten wpływa kilka czynników w tym: podaż wapnia, witaminy D3 i K2, magnezu, a także rzadko wspominanych, a równie ważnych składników jak witamina B12 i kwas foliowy. Dowiedz się, dlaczego potrzebujemy tych substancji, oraz jakie połączenie i dawkę zastosować, aby osiągnąć korzystny rezultat?

Gospodarka wapniowa

Głównym składnikiem kości jest wapń. Kluczowa jest odpowiednia podaż tego składnika, ponieważ zarówno nadmiar jak i niedobór wapnia ma wpływ na nasze kości. Jeżeli chcesz zapewnić swoim kościom odpowiedni poziom tego składnika kieruj się wskazówkami popartymi naukowo:

  • Najprostszą i często najtańszą metodą profilaktyki osteoporozy jest suplementacja preparatów wapnia, którego skuteczność potwierdzają liczne badaniach3,4.
  • Jednak sam wapń nie może dotrzeć w wystarczającej ilości do komórek. To witamina D kieruje go do naszych kości. Dlatego, aby osiągnąć najlepsze rezultaty podczas suplementacji wapnia należy stosować go w połączeniu z witaminą D35.
  • Ponadto wapń wiąże się z fosforem budując tkankę kostną i zęby. Jego zastosowanie zmniejsza ryzyko złamań, dlatego bardzo ważne jest zachowanie proporcji między tymi składnikami2.
  • Poza budowaniem kości, wapń uczestniczy w procesach metabolicznych komórki. Jego jony stymulują komórki nerwowe i mięśniowe. W przypadku deficytów tego minerału rozwój osteoporozy następuje znacznie szybciej, ponieważ organizm czerpie wapń z kości, aby wykorzystać go do pracy komórek.
  • Przyczyną braków wapnia bywa nieprawidłowa dieta uboga, czy siedzący tryb życia oraz używki.