Poznaj 9 właściwości biotyny – witaminy B7
Witamina B7 - poznaj 9 właściwości biotyny biotyna, witamina B7, mitochondria, skóra, włosy, paznokcie, produkcja energii,

Biotyna nazywana inaczej witaminą B7 należy do witamin z grupy B i podobnie jak pozostałe
z nich pomaga metabolizować węglowodany, tłuszcze i białka w celu produkcji energii. Odgrywa także rolę w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów i funkcji układu nerwowego.


Czym jest biotyna?

Biotyna jest rozpuszczalną w wodzie witaminą B, uczestniczy we wzroście i rozwoju organizmu [1].  

Organizm nie może syntetyzować biotyny, więc musi być regularnie pozyskiwany z diety [2].

Wykazano, że biotyna jest ważna dla wielu czynników zdrowotnych, w tym wspierania funkcji neurologicznych, stabilizowania poziomu cukru we krwi, stabilności DNA oraz włosów, skóry i zdrowia paznokci [3, 4].

Chociaż niedobór biotyny występuje rzadko, wpływa negatywnie na zdrowie i są powiązane z opóźnieniem wzrostu, dysfunkcjami neurologicznymi, wypadaniem włosów, wysypką skórną, bólem mięśni [5].

Osoby szczególnie narażone na niedobór biotyny to osoby nadużywające alkoholu, palące, kobiety w ciąży i osoby
z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit [6, 7, 8, 9].

Wchłanianie i dystrybucja biotyny

Biotyna jest absorbowana przez zależny od transportera sodu w jelicie cienkim i grubym [10].

Po wchłonięciu w jelitach transportowana jest do krążenia ogólnoustrojowego, następnie pobierana przez wątrobę
i ostatecznie przenika barierę krew-mózg do ośrodkowego układu nerwowego [11].

Witaminy B7 w postaci suplementów jest dobrze wchłaniania nawet przy dużych dawkach (81,9 mikromoli przyjmowanych doustnie lub 18,4 mikromoli przyjmowanych dożylnie) [12].

Wkrótce po spożyciu przez ludzi pojedyncze duże dawki biotyny (600 mikrogramów i 900 mikrogramów) są eliminowane
z krążenia, co prowadzi do znacznego wzrostu wydalania z moczem. Dlatego w celu przedłużonego utrzymania poziomu biotyny we krwi zaleca się niższe dawki (300 mikrogramów) każdego dnia przez tydzień [13].


Biotyna a mitochondria

Jako koenzym enzymów karboksylazy, biotyna bierze udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych, aminokwasów
i węglowodanów [14].

Karboksylazy – enzymy zależne od biotyny znajdują się w mitochondriach [15] i pomagają wytworzyć związki pośrednie w cyklu Krebsa [kwasu trójkarboksylowego (TCA)]. Biotyna uczestniczą w produkcji hemu i aminokwasów. Niedobór biotyny obniża syntezę hemu i zakłóca funkcje mitochondriów [16].

Witamina B7, wraz z innymi witaminami B, jest potrzebna do przekształcenia spożywanego pokarmu w użyteczną energię, która wspiera zdrowy metabolizm. [17]


Korzyści zdrowotne

Biotyna jest niezbędna do metabolizmu energetycznego

Biotyna jest koenzymem dla karboksylaz, enzymów wspomagających metabolizm tłuszczów, białek i węglowodanów
w produkcji energii [18].

Enzymy te są niezbędne w następujących procesach:

  • Mitochondrialnej produkcji energii [19].
  • Glukoneogenezy, szlaku w którym wytwarzana jest glukoza ze źródeł innych niż węglowodany, w tym aminokwasy [20].
  • Syntezy i rozkładu kwasów tłuszczowych na energię [21].
  • Produkcji neuroprzekaźników przy użyciu aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach (np. leucyny, izoleucyny i waliny) [22].
  • Uwalniania insuliny [23].

Nieodpowiedni poziom biotyny w organizmie może spowolnić metabolizm, co prowadzi do zmęczenia, problemów trawiennych i przyrostu masy ciała [24].

Biotyna pomaga zmniejszyć ryzyko chorób serca

Biotyna zmniejsza ekspresję wątrobowej karboksykinazy fosfoenolopirogronianowej, kluczowego enzymu glukoneogennego, który stymuluje wytwarzanie glukozy przez wątrobę. Odpowiednie dostarczanie biotyny jest zaangażowane w utrzymanie homeostazy glukozy i lipidów. Niedobór biotyny związany jest z upośledzoną tolerancją glukozy i zmniejszonym jej wykorzystaniem [25].

Biotyna regulując metabolizm tłuszczów wpływa na profil lipidowy, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania zdrowia serca i naczyń krwionośnych [26].  

W połączeniu z chromem biotyna może pomóc w zmniejszeniu czynników ryzyka chorób serca poprzez zwiększenie stężenia lipoprotein o dużej gęstości (HDL) i obniżenie poziomu lipoprotein o małej gęstości (LDL), szczególnie u pacjentów z cukrzycą z chorobami serca [27, 28].

Biotyna wspomaga funkcję mózgu i zapobiega spadkowi funkcji poznawczych

Niedobór biotyny może prowadzić do szeregu objawów neurologicznych, w tym drgawek, braku koordynacji, trudności
w uczeniu się, halucynacji, depresji i ospałości. Większość tych stanów można łagodzić za pomocą suplementacji biotyną [29, 30, 31].

Biotyna jest niezbędna do tworzenia otoczki mielinowej, substancji, która otacza nerwy i ułatwia przewodzenie impulsów nerwowych. Niedobór biotyny może opóźnić mielinizację [32].

Stwardnienie rozsiane jest zaburzeniem charakteryzującym się uszkodzeniem osłonek mielinowych. Biorąc pod uwagę rolę biotyny w syntezie kwasów tłuszczowych i produkcji energii oraz naprawy mieliny, zbadano skuteczność biotyny
w zahamowaniu lub ograniczeniu uszkodzeń włókien nerwowych związanych ze stwardnieniem rozsianym [33].

Niektóre badania wykazały, że leczenie biotyną w wysokich dawkach było w stanie odwrócić postęp choroby i złagodzić objawy u pacjentów z postępującym stwardnieniem rozsianym [34, 35].

Biotyna w leczeniu i profilaktyce cukrzycy typu 2

Codzienna suplementacja biotyną zmniejszała stężenie cukru we krwi na czczo średnio o około 45% u pacjentów z cukrzycą typu 2 [36].

Biotyna pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, zwiększając wytwarzanie insuliny oraz wychwyt glukozy w komórkach mięśniowych i stymulując glukokinazę, enzym w wątrobie, który promuje syntezę glikogenu [37, 38, 39].

Biotyna jest potrzebna dla układu odpornościowego

Biotyna jest potrzebna do rozwoju białych krwinek, a jej niedobór jest związany z upośledzoną funkcją immunologiczną
i zwiększonym ryzykiem zakażenia [40, 41].  

Biotyna zwiększa wytwarzanie cytokin Th1, takich jak IL-1β i IFN-γ, które są niezbędne do wywołania odpowiedzi immunologicznej w celu zwalczania zakażeń bakteryjnych i wirusowych [42].

Nieodpowiednie poziomy biotyny są związane ze zmniejszoną syntezą przeciwciał, rozpadem komórek T oraz niższymi ilościami komórek odpornościowych produkowanych w śledzionie i limfocytów T [43].

Biotyna hamuje stan zapalny i może łagodzić zaburzenia alergiczne

Badania dowodzą, że niedobory biotyny powodują, że białe krwinki zwiększają wytwarzanie prozapalnych cytokin i co nasila stany zapalne [44, 45].

Biotyna wspomaga zdrowie skóry, włosów i paznokci

Niedobór biotyny jest związany z szeregiem chorób skóry, w tym łojotokowym zapaleniem skóry i egzemą, co może wynikać z roli biotyny w syntezie i metabolizmie kwasów tłuszczowych, które mają kluczowe znaczenie dla zdrowia skóry [46, 47].  

Nieodpowiednie poziomy biotyny mogą również prowadzić do utraty włosów, której można zapobiec lub odwrócić dzięki odpowiedniej suplementacji [48, 49, 50, 51].

Biotyna może poprawiać jakość łamliwych paznokci [52, 53].

Biotyna może chronić przed rakiem

Biotyna kowalencyjnie wiąże się z histonami, białkami wiążącymi DNA, które pomagają zwijać i upakować DNA [54]. Dodatek biotyny do histonów odgrywa istotną rolę w proliferacji komórek, wyciszaniu genów oraz naprawie i stabilności DNA [55, 56].  

Niski poziom biotyny może prowadzić do niedostatecznej biotynylacji histonów, co może skutkować niestabilnością genomu i nieprawidłowościami w produkcji komórkowa, a tym samym zwiększa ryzyko mutacji [57].

Działanie stabilizujące DNA biotyny zależy od dawki [58].  


Zapotrzebowanie na witaminę B7 (RDA)

Dzienna zalecana dawka B7 według National Institute of Science's Institute of Medicine [59]:

  • dla niemowląt: 5 µg/dobę
  • dla niemowląt od 7 miesięcy do 3 lat: 6-8 µg/dobę
  • dla dzieci w wieku 4-13 lat: 12-20 µg/dobę
  • dla młodzieży 25 µg/dobę
  • dla dorosłych mężczyzn i kobiet powyżej 19 lat 30 µg/dobę
  • dla kobiet w ciąży 30 µg/dobę
  • dla kobiet karmiących piersią 35 µg/dobę


Źródła biotyny

9 najlepszych źródeł biotyny w żywności: [60]

  • Wątróbka: 27-35 mg/ 100 g
  • Jajka – 1 sztuka: 13-25 mg
  • Łosoś - 4-5 mg / 100 g
  • Ser - 0,4-2 mg /30 g
  • Awokado - 1 sztuka: 2-6 mg
  • Maliny - 1 szklanka: 0,2-2 mg
  • Kalafior - 1 szklanka: 0,2-2 mg

Dodatkowo uważa się, że inne jagody, grzyby i inne rodzaje ryb są dobrymi źródłami biotyny.

Objawy niedoboru biotyny

Bez wystarczającej ilości witaminy B7 w organizmie dochodzi do spowolnionego metabolizmu co skutkuje niskim poziomem energii, zmęczeniem, przyrostem masy ciała, problemami trawiennymi, podwyższonym ryzykiem cukrzycy.

  • brak energii lub chroniczne zmęczenie
  • sucha skóra
  • łamliwe włosy i paznokcie  
  • problemy z strony przewodu pokarmowego i jelit
  • uszkodzenie nerwów
  • bóle mięśni
  • skurcze
  • mrowienie w kończynach
  • upośledzenie funkcji poznawczych
  • zmiany nastroju

Skutki uboczne

Biotyna jest ogólnie uważana za bezpieczną i nie zgłoszono żadnej toksyczności dla dawek do 300 mg / dzień doustnie i 20 mg dożylnie [61, 62].

Ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, przedawkowanie biotyny jest mało prawdopodobne, ponieważ nadmiar jest wydalany z moczem [63].

Interakcje z lekami

Długotrwałe stosowanie antybiotyków, takich jak tetracyklina i sulfonamidy, może obniżyć poziom biotyny, ponieważ zabijają bakterie produkujące biotynę w jelitach [64].

Niektóre leki przeciwdrgawkowe, takie jak prymidon i karbamazepina, hamują wchłanianie biotyny. Przewlekłe stosowanie może również zwiększyć rozkład biotyny [65].

Kwas liponowy współzawodniczy z biotyną o wiązanie z zależnym od sodu transporterem multiwitaminowym (SMVT)
w jelicie, więc długotrwałe stosowanie kwasu liponowego może spowodować obniżenie poziomu biotyny [65].

Duże dawki witaminy B5 (kwasu pantotenowego) mogą potencjalnie konkurować z biotyną o wchłanianie [66].  

Surowe białka jaj zawierają awidynę - białko które wiąże biotynę i hamuje jej wchłanianie [67].

Częste spożywanie alkoholu może hamować absorpcję biotyny w jelitach [68].

Palenie papierosów przyspiesza rozpad biotyny, szczególnie u kobiet, powodując niedobór biotyny [69].

Genetyka

Gen BTD koduje biotynidazę, enzym, który odzyskuje biotynę. Biotynidaza transportuje wolną biotynę przez krew
i przyłącza biotynę do innych białek [70].

W genie BTD może dochodzić do polimorfizmów. Niektóre z nich związane są z podatnością na choroby:

  • RS2455826 - Ten wariant genu jest związany ze zwiększoną zapadalnością na łuszczycę [71].
  • RS7651039 - Allel „C” jest związany z większą częstością występowania choroby niedokrwiennej serca [72].
     

Gen SLC5A6 koduje zależny od sodu transporter multiwitaminowy, który pomaga transportować biotynę do komórek [73].

Gen HLCS – koduje syntetazę holokarboksylazy (HLCS), enzym, który łączy cząsteczki biotyny z histonami
i enzymami karboksylazy. Mutacje w tym genie mogą zmniejszać wiązanie biotyny z cząsteczkami i tłumić aktywność karboksylazy, powodując upośledzenie metabolizmu białka, tłuszczu i węglowodanów. Mogą również wpływać na produkcję genów ważnych dla normalnego rozwoju [74, 75].

Pomóż organizmowi w samoleczeniu

Każda żywa komórka ciała jest jak bateria. Ma ładunek ujemny w środku oraz dodatni  na zewnątrz, generując 1,4 woltów energii. Wszystkie komórki w ciele mają łączny potencjał energii 700 bilionów woltów. Odpowiedni styl życia, trening i medytacja pozwalają w pełni wykorzystać potencjał naszych komórek do samoleczenia. Dysponując wiedzą jak działają nasze komórki i mitochondria mamy niepowtarzalną możliwość do przywracania zdrowia.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med