Przyczyna osłabienia wzroku – niedobór substancji mitochondrialnych

Problemy z widzeniem o zmroku, brak ostrości, zmniejszenie pola widzenia mogą wskazywać na niedobór energii mitochondrialnej. Przekonaj się jak utrzymać właściwą ilość energii i zapobiec chorobom.

Jak chronić wzrok

Substancje mitochondrialne mogą okazać się kluczem do sukcesu w zwalczaniu postępujących
z wiekiem problemów ze wzrokiem.

Ludzkie oko, jak każdy narząd i układ w organizmie człowieka, do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniego paliwa, które będzie je napędzało do działania. Podobnie jak rośliny bez wody powoli obumierają, nasze oczy pozbawione niezbędnych składników odżywczych z czasem słabną, co sprzyja procesom chorobowym. Kurza ślepota, pogłębiające się wady wzroku oraz zaawansowane zwyrodnienie plamki żółtej (w postaci suchej lub mokrej) to najczęstsze z nich. Wszystkie wynikają z niedoboru takich substancji mitochondrialnych jak koenzym Q10, kwasy omega-3, niacynamid (witamina B3), luteina, zeaksantyna, kwas α-liponowy, cynk, miedź, tauryna, selen czy mangan.

O energii mitochondrialnej

Ze względu na mocne ukrwienie i bezpośredni kontakt z czynnikami zewnętrznymi nasze oko jest organem najbardziej narażonym na szkodliwe działanie wolnych rodników. Atakują one przede wszystkim mitochondria plamki żółtej, których największe zagęszczenie znajduje się w siatkówce. Wydajność narządu wzroku zależy właśnie od sprawności tych organelli, ponieważ to w nich odbywa się produkcja energii (ATP) niezbędnej do sprawnego przebiegu procesów metabolicznych.

By proces jej pozyskiwania przebiegał sprawnie, mitochondriom należy dostarczyć optymalną ilość substancji mitotropowych. Gdy ich zabraknie, łatwo dochodzi do uszkodzeń, które w prostej linii prowadzą do zwyrodnienia plamki żółtej, pogłębiania się wad wzroku, zaćmy czy „kurzej ślepoty”.

Przyczyny wad wzroku

By uzmysłowić sobie, jak wrażliwym organem jest oko, wystarczy zauważyć, że objawy chorób narządu wzroku często są pierwszym sygnałem ogólnego niedoboru substancji mitochondrialnych w organizmie. Przykładowo zaćma sygnalizuje dysfunkcję mitochondriów oraz obecność stresu oksydacyjnego i nitrozacyjnego, a jaskra jest wynikiem mitochondriopatii.

Kiedy obok niedożywienia dodatkowo serwujemy oczom dużą dawkę światła, w tym sztucznego, wystawiamy je na jeszcze większą próbę. To dlatego współczesny tryb życia (praca przy komputerze i chłodnym świetle żarówek, zanieczyszczenia środowiska, ogrzewanie, klimatyzacja) tak mocno nadweręża możliwości siatkówki.

Menu dla oczu

By uniknąć wszystkich tych problemów, należy przede wszystkim utrzymać odpowiedni poziom substancji mitotropowych, które aktywują metabolizm mitochondrialny i wyrównują deficyt bioenergetyczny komórek plamki żółtej. Najważniejsza z nich – koenzym Q10 – chroni mitochondria i jest niezbędna dla mięśni oka, które ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne szybko się męczą. Podawany pacjentom cierpiącym na zwyrodnienie plamki żółtej ubichinon znacznie poprawił wszystkie parametry wzroku1.

W mitochondriach koenzym Q10 ściśle współpracuje z niacynamidem, który przenosi na niego wolne elektrony. Z kolei kwas α-liponowy odpowiada za transport i odpowiednie wykorzystanie węglowodanów, a także zapobiega uszkodzeniom komórek, które prowadzą m.in. do odwarstwienia siatkówki2.

Listę niezbędnych substancji uzupełniają antyoksydanty, które wymiatają wolne rodniki oraz zapobiegają wysychaniu oczu i krótkowzroczności. W prowadzonym przez 6 miesięcy badaniu u pacjentów przyjmujących taurynę, kwasy tłuszczowe omega-3, cynk i luteinę odnotowano stabilizację lub poprawę tzw. najlepiej skoordynowanej ostrości wzroku (BCVA, Best-Corrected Visual Acuity)3.

Teraz wszystkie te niezbędne substancje mitotropowe i przeciwutleniacze zamknięto w jednym preparacie: MitoVision® MSE dr Enzmann. Im wcześniej uzupełnimy ich niedobory, tym większe szanse na uniknięcie problemów ze wzrokiem. 

Dagmara Moszyńska

  1. Ophthalmologica 2005; 219 (3): 154-166.
  2. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2005; 46 (11): 4302-4310.
  3. BMC Ophthalmol. 2007; 26 (7): 3.