Tauryna jest aminokwasem o wielu zastosowaniach. Największe stężenie osiąga w mięśniach szkieletowych, co zwróciło szczególną uwagę badaczy i sportowców.  Ponadto jej duże ilości są obecne w nerkach, wątrobie i mózgu. Sugeruje się, że może pomagać w regeneracji mięśni po treningu.  Ponadto jest zaangażowana w wiele istotnych procesów metabolicznych, które decydują o wydajności osób trenujących.

Suplementacja w sporcie

Nasz organizm nie jest naturalnie przystosowany do długich i ekstremalnych obciążeń. Dlatego podczas nadmiernego wysiłku potrzebuje dodatkowego wsparcia. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie rozwinęła się bardzo szeroka dziedzina, jaką jest dieta i suplementacja sportowców oraz osób intensywnie trenujących.

Kiedy dopada nas grypa, czy inne dolegliwości albo chcemy zadbać o naszą skórę, sięgamy po odpowiednie wsparcie
w postaci diety czy
suplementacji. Tak samo dzieje się w przypadku intensywnych treningów – nasz organizm potrzebuje dodatkowej energii, a jednocześnie ochrony przed wolnymi rodnikami, które powstają w wyniku zwiększonego poboru tlenu podczas dużych obciążeń treningowych. Nadmiar wolnych rodników może prowadzić do stresu oksydacyjnego, którego konsekwencją są uszkodzenia komórek oraz wolniejsza regeneracja, czy nawet mikro urazy mięśni. Około treningowe mikrouszkodzenia mięśni mogą prowadzić do stanów zapalnych i bólów mięśni nazywanych zespołem opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS – delayed onset muscle soreness).

Dla każdego, kto choć raz doświadczył potocznie nazywanych „zakwasów”, ważna jest szybka regeneracja, aby w krótkim czasie móc wrócić do treningów. W takiej sytuacji sprawdzają się specjalne preparaty, wśród których dużą popularność zyskała tauryna.  Poznajmy zatem jej możliwości.

Tauryna – działanie

Tauryna wpływa na wiele procesów metabolicznych i komórkowych. Dzięki temu pomaga regulować pracę nie tylko mięśni, ale także wątroby, nerek czy mózgu. Tauryna odpowiada między innymi za1:

  • Osmoregulację – kontroluje stężenie jonów wapnia w komórce,
  • Przekazywanie sygnałów w układzie nerwowym,
  • Regulowanie reakcji zapalnych i stresu oksydacyjnego,
  • Tworzenie kwasów żółciowych i trawienie tłuszczy

Tauryna – zastosowanie

Jak te funkcje przekładają się na zastosowanie tauryny w sporcie? Otóż tauryna pomaga usuwać kwas mlekowy
i pirogronowy z mięśni. Ponadto regulując stany zapalne i stres oksydacyjny
2,3,4 może zapobiegać zapaleniu mięśni. Podczas ćwiczeń wiele procesów metabolicznych zachodzi znacznie intensywniej. Odpowiedni poziom tauryny pozwala na prawidłowy przebieg tych reakcji i pozytywnie wpływa na pracę układu mięśniowego oraz wydolność5.

Tauryna w sporcie

Tauryna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni6, a utrzymanie jej właściwego poziomu jest ważne, zwłaszcza dla sportowców. Jak dowodzą badania, zarówno krótkotrwały trening o dużej intensywności np. sprint, jak
i długotrwała aktywność, obniżają poziom tego aminokwasu
7,8,9. Dzięki suplementacji możemy zapobiegać konsekwencjom wynikającym z jej niedoboru: uszkodzeniu komórek przez stres oksydacyjny czy zmęczeniu mięśni. Tauryna wspomaga regenerację tkanki mięśniowej, podnosi siłę skurczu włókien mięśniowych i poprawia energetykę komórek. Wszystkie te efekty działania tauryny mogą przełożyć się na zwiększenie wydolności podczas treningu10, 11, 12, 13.

Badania wskazują, że tauryna usuwa produkty metaboliczne, które prowadzą do zmęczenia mięśni14,15. Prawdopodobnie dlatego zawodowi sportowcy, którzy suplementowali taurynę, osiągnęli lepszą wydajność ćwiczeń. Kolarze i biegacze mogli pokonać większe odległości przy mniejszym zmęczeniu16,17.

Z kolei w innym badaniu zasugerowano rolę tego aminokwasu w zmniejszaniu uszkodzenia mięśni. Uczestnicy, którzy wykonywali trening siłowy (ćwiczenia z obciążeniem), doświadczyli mniejszych uszkodzeń mięśni i bólu po treningu18, 19.

Jak stosować taurynę?

W zależności jaki efekt tauryny chcemy osiągnąć możemy stosować ją przed lub po treningu, a nawet w połączeniu
z niektórymi substancjami, które mogą dodatkowo wzmacniać jej efekt. Kiedy chcemy poprawić wydolność bądź szybkość zalecane jest przyjmowanie tauryny około 45 minut przed wysiłkiem np. w połączeniu z kofeiną (jak w popularnych napojach energetycznych) lub koenzymem Q10. Z kolei, jeżeli zależy nam na budowaniu siły mięśniowej, tauryna najlepiej zadziała anabolicznie po wysiłku w połączeniu z kreatyną. Natomiast dla osiągnięcia szybkiej regeneracji mięśni, taurynę warto przyjmować od razu po treningu, najlepiej w połączeniu z antyoksydantami np. witaminą C czy glutationem.

Dodatkowe zastosowania tauryny

W wyniku wielu procesów chorobowych obniża się stężenie tauryny w tkankach. Liczne badania dowodzą, że suplementacja tauryny w dawce od 2 do 6 g dziennie przez 4 tygodnie odwraca, albo przynajmniej zmniejsza zmiany związane
z przebiegiem chorób takich jak: schorzenia układu krążenia, siatkówki oka, podwyższonego poziomu cholesterolu, uszkodzeń wątroby czy cukrzycy
20, 21

Źródła tauryny

Pomimo, że tauryna jest w pewnym stopniu wytwarzana w organizmie, jej synteza nie zaspokaja pełnego zapotrzebowania na ten aminokwas. Konieczne jest dostarczanie tauryny wraz z dietą lub suplementacją. Najlepszym źródłem tauryny są produkty zwierzęce, a zwłaszcza ryby i owoce morza oraz nabiał22.

Dlaczego sportowcy powinni stosować taurynę?

Osoby aktywnie trenujące i sportowcy wykazują wyższe zapotrzebowanie na taurynę, głównie ze względu na duże obciążenie organizmu treningami. U osób aktywnych fizycznie zapewnienie optymalnej podaży tego aminokwasu samą dietą jest niewystarczające i zaleca się jego suplementację. Ponadto uzupełnianie tauryny może być potrzebne u osób trenujących, które jednocześnie stosują diety: wegańską i wegetariańską zwłaszcza nieodpowiednio zbilansowane23.

Dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na taurynę waha się od 500 mg do 2000 mg, w zależności od naszej diety i aktywności fizycznej. Średnio dieta dostarcza nam około 40–400 mg tauryny dziennie. Natomiast zalecana dawka dla sportowców mieści się w granicach od 1000 mg do 3 000 mili gramów24, co u takich osób wyraźnie wskazuje na potrzebę uzupełniania poziomu tauryny w organizmie. W badaniach nad działaniem tauryny stosowano dawki od 400 mg do nawet 3 000 mg dziennie
i zazwyczaj były dobrze tolerowane
25,26.

Autor: Paulina Żurek

 

Rak a mitochondria

Choroby nowotworowe mają bardzo często podłoże mitochondrialne. Międzynarodowe badania potwierdzają, iż do najważniejszych czynników ryzyka nowotworu należą uznawane za formy mitochondriopatii: przewlekłe stany zapalne, otyłość, zespół metaboliczny, depresja, cukrzyca typu 2, insulinooporność, stany lękowe, przewlekłe zaburzenia snu, łuszczyca, refluks, a także stany zapalne w obrębie układu pokarmowego. Wyeliminowanie zagrażającego mitochondriom stresu oksydacyjnego oraz nitrozacyjnego pozwala znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na raka.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med