Bardzo ważne witaminy z grupy B

Poznaj znaczenie witamin z grupy B

Ważne witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B – Nie bez powodu powinny być w grupie. Są one dość zbliżone do siebie w działaniu i używają też podobnych szlaków metabolicznych. W praktyce oznacza to dwie rzeczy: Po pierwsze, witaminy z grupy B współdziałają ze sobą.

Obecność jednej z nich wspomaga pozostałe. Po drugie – nadmiar jednej z nich może doprowadzić do zaburzenia równowagi pozostałych, gdyż organizm pozbywając się nadmiaru pojedynczej substancji, może aktywować szlaki metaboliczne usuwające wszystkie, które są bardzo podobne.

Jeśli chcemy uzupełnić jedną z nich, powinniśmy zapewnić także odpowiedni pozwiom pozostałych. Nie tylko sprawi to, że ta pojedyncza będzie mieć o wiele silniejsze działanie, ale też uchroni przed ewentualnymi skutkami ubocznymi.

W jakich sytuacjach warto po nie sięgnąć?

Witamina B1 (tiamina)

Niski poziom witaminy B1 (tiaminy)  towarzyszy bardzo wielu schorzeniom przewlekłym, co więcej, bardzo wiele z objawów,  które im towarzyszą są niczym innym, jak właśnie symptomami niedoboru tej jednej substancji. Jedno z tych schorzeń to cukrzyca – tutaj suplementacja nie tylko złagodziła neuropatie, ale też znacząco obniżyła poziom hemoglobiny glikowanej, czyli w praktyce zahamowała chorobę1. Ponad 95% pacjentów odczuło znaczną poprawę stanu zdrowia. Niedobory ma też wiele osób z marskością wątroby2. Nadużywanie alkoholu bardzo szybko doprowadzi do jej dużego spadku.

Pacjenci zmuszeni do stosowania dializ również powinni rozważyć suplementację. W jednym z pilotażowych badań duże dawki tiaminy w praktyce znacząco pomogły w fibromialgii3. U osób nadużywających alkoholu, suplementacja dość szybko doprowadziła do znacznego zmniejszenia zarówno zachowań kompulsywnych, jak i ogólnego poziomu lęku4.

Zbadano też wpływ tiaminy na zaburzenia lękowe. Okazało się, że osoby z tą przypadłością miały średnio poziom we krwi 25 nmol/L, podczas gdy norma wynosi od 70 nmol/L do 180 nmol/L. Suplementacja, w kilka tygodni pozwoliła opanować to schorzenie, które zazwyczaj wymaga wieloletniej psychoterapii kosztującej kilkanaście tysięcy zł i podawania leków z listą skutków ubocznych liczącą kilka stron A4.

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2 (ryboflawina) pełni przede wszystkim rolę wspomagającą dla pozostałych. Dla przykładu, suplementacja sprawiła, że u osób z mutacją MTHFR kwas foliowy bez problemu przechodził w formę metylowaną – w praktyce omijając ten defekt genetyczny5. Witamina B2 wpływa też na metabolizm witaminy B6, B3 oraz żelaza. Jest też potrzebna do zapobiegania rzucawce – częstemu i niezwykle groźnemu powikłaniu ciąży.

Witamina B3 (niacyna)

Niacyna zdobywa dużą popularność jako tani i skuteczny lek przeciw wysokiemu poziomowi cholesterolu oraz miażdżycy. Jej efekty są porównywalne lub większe od tych, które osiąga się przy pomocy klasycznych leków, ale jest wolna od towarzyszących im skutków ubocznych.

Witamina B5  (kwas pantotenowy)

Najciekawszy efekt witaminy B5 – kwasu pantotenowego – to cofanie się objawu przedwczesnego siwienia. We wstępnej próbie klinicznej u 7 młodych kobiet, które stosowały 200 mg pantotenianu wapnia udało się zredukować łączną liczbę siwych włosów6.

Witamina B6

Witamina B6 jest chyba najczęściej występującym dodatkiem do różnych preparatów multiwitaminowych – zapewne z powodu jej wpływu na gospodarkę magnezem. Dzięki niej zostaje on zmagazynowany w komórkach, zamiast zostać wydalonym przez organizm. Jej odpowiedni poziom w diecie sprawia, że organizm jest o wiele mniej podatny na stany zapalne7. To, oraz fakt,  że wpływa ona na obniżenie poziomu homocysteiny może wyjaśniać wynik jednego z badań, w którym kobiety z najwyższym poziomem B6 we krwi miały aż o 79% niższe ryzyko zawału niż te, które miały najniższy poziom8.

Witamina B7 (biotyna)

Biotyna znana jest jako witamina urody – dzięki niej mamy znacznie zdrowsze i lepiej wygladające włosy oraz paznokcie. Mało kto wie jednak, że ma ona również wpływ na przebieg cukrzycy – we wstępnej próbie klinicznej udało się z jej pomocą obniżyć poziom cukru na czczo oraz hemoglobiny glikowanej10.

Witamina B12

B12 nie trzeba przedstawiać – każdy zapewne słyszał o jej roli w prawidłowej pracy układu nerwowego. Z czego niewiele osób zdaje sobie sprawę to fakt, że jej niedobory są powszechne. W jednym z badań aż 39% przebadanych mieszkańców USA miało poziom poniżej 350 pg/mL. Trzeba jednak podkreślić, że do pełnej ochrony zdrowia wymagany jest poziom 500-600 pg/mL, co w praktyce oznacza, że ponad połowa ludzi odniosłaby korzyści z dodatkowej suplementacji. Najkorzystniejsza forma to metylokobalamina, która pozwala pominąć jeden z etapów aktywacji – czyli jest gotowa do wykorzystania przez komórki nerwowe, w przeciwieństwie do zwykłej cyjanokobalaminy.

Kwas foliowy (witamina B9)

Kwas foliowy to jedna z witamin, których niedobory są na tyle powszechne, że wręcz zmusza się kobiety w ciąży, by go zażywały. Niestety, nie robi się tego w pozostałych przypadkach, co oznacza, że jedynie kobiety w ciąży są zabezpieczone przed niedoborami i ich konsekwencjami. Podobnie jak w przypadku B12, tak i tutaj wskazane jest stosowanie formy metylowanej.

Cholina (witamina B4)

Cholina zazwyczaj bywa zaliczana do witamin z grupy B. Jest niezbędna do prawidłowej regeneracji wszystkich komórek w naszym organizmie, a w szczególności nerwowych. Wytwarzamy też z niej neuroprzekaźniki, pozwalające na prawidłową pracę mózgu. Badania wykazały, że zaledwie 2% – czyli jedna na pięćdziesiąt kobiet spożywa rekomendowaną ilość tej substancji9. Naukowcy do tej pory nie są pewni, jakie schorzenia pojawiają się jako konsekwencja niedoboru, wiadomo z pewnością że suplementować lub zwracać uwagę na dietę powinny wszystkie osoby, które mają problem z wątrobą.

 

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20069914
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11911339
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3669831/
  4. http://atlasofscience.org/thiamine-supplementation-reduces-anxiety-in-severely-alcohol-dependent-men/
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17932361
  6. http://www.ijdvl.com/article.asp?issn=0378-6323;year=1986;volume=52;issue=2;spage=77;epage=80;aulast=Pasricha;type=0
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906811
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19667235
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2954445/
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3679599/