Zimowe super-food

Poznaj cenne właściwości jarmużu

Zimowe super-food

MITODIETA na wynos

Witamina B12 - dostępna w powszechnej sprzedaży nieaktywna w organizmie cyjanokobalamina jest produkowana przemysłowo i cechuje się dużo niższą biodostępnością niż naturalna forma witaminy B12-hydroksykobalamina. Hydroksykobalamina jest też o wiele skuteczniejsza przy zwalczaniu stresu nitrozacyjnego od cyjanokobalaminy.

Zima to idealna pora na super-food, który jest szczególnie bogaty w sirtuiny, czyli jarmuż, który jako roślina lecznicza był już ceniony przez samego Hipokratesa.

Jarmuż – właściwości

Dzięki wysokiej zawartości potasu jarmuż działa zasadotwórczo na organizm – jak znalazł w okresie, gdy na naszych stołach gości więcej cięższych potraw niż zwykle.

Jednocześnie zielone liście jarmużu to dobre źródło żelaza niehemowego i witaminy C – w naturalnej kombinacji, która ułatwia przyswajanie tej formy żelaza w organizmie. Jeżeli dodamy do tego kwercetynę, karotenoidy i inne roślinne flawonoidy, to okaże się, że zielone liście jarmużu to prawdziwa bomba antyrodnikowa.

Jednak uwaga: pomimo, iż w ostatnim czasie bardzo modne stały się smoothies z surowym jarmużem, ze względu na zawartość hamujących przyswajanie jodu goitrogenów, lepiej spożywać to warzywo dopiero po obróbce termicznej. Dodatkowo, dzięki obecności wyjątkowo dużych ilości chlorofilu, jarmuż fantastycznie koi stany zapalne w organizmie, zapobiegając w ten sposób takim schorzeniom jak cukrzyca czy choroby neurodegeneracyjne.