Wiosna to pora roku w której świat na nowo budzi się do życia. Według medycyny chińskiej to czas odrodzenie sił witalnych i energii, a związany jest z aktywnością wątroby. Wkraczamy w idealny czas na zmiany i oczyszczanie naszego organizmu, dlatego zalecana jest lżejsza dieta lub post, które pomogą pozbyć się z toksyn i złogów przywracając lekkość, oraz równoważąc emocje.

Sygnałem do zmiany diety jest pojawienie się przesilenia wiosennego, któremu towarzyszą nieprzyjemne objawy: czujemy się zmęczeni, zdekoncentrowani, mamy problemy ze snem lub bardzo ciężko nam się obudzić. Częściej dochodzi do konfliktów, ponieważ jesteśmy rozdrażnieni i łatwiej wpadamy w złość, a nawet błahe powody są w stanie wyprowadzić nas z równowagi. Także nasze ciało daje nam wyraźne znaki, że potrzebuje odnowy i regeneracji. Stajemy się bardziej podatni na infekcje, nasilają się bóle głowy, dawne kontuzje lub wrzody. Brakuje nam witalności i energii. W taki momencie oczyszczenie wątroby to bardzo dobry pomysł.

Wiosenne porządki w wątrobie

Problemy z wątrobą mogą nasilać nasze osłabione samopoczucie podczas przesilenia, dlatego wiosną warto wprowadzić zmiany w diecie, które pomogą usunąć toksyny po zimie.

Tradycyjna medycyna zachodu od lat odżywia się zgodnie z cyklami które żądzą naturą i odnosi dzięki temu liczne korzyści zdrowotne. Podejście zachodnie łączy wiosnę z wątrobą i kolorem zielonym – symbolem budzącej się roślinności, kiełkujących młodych traw i pędów. Co ciekawe zielone zabarwienie skóry, może pojawić się na wiosnę z powodu zbyt dużej ilości toksyn w organizmie. W celu oczyszczenia wątroby trzeba zrezygnować z dotychczasowej diety, na krótki czas usuwając wszystkie szkodliwe i ciężkie pokarmy oraz używki. Jednocześnie należy dostarczać składników odżywczych wspierając proces detoksykacji. Po zakończeniu oczyszczającej diety możemy stopniowo dodawać produkty na nowo ciesząc się ich silniejszym smakiem. Finalnie zmiana ta może pokazać nam kierunek zdrowego odżywiania oraz zbilansowanej i spersonalizowanej diety.

Co łączy podejście medycyny holistycznej i mitochondrialnej?

W medycynie zachodu częstym schorzeniem wątroby jest zastój – czyli zahamowanie przepływu tzw. energii Qi. Do takiej sytuacji doprowadza nadmiar przetworzonego jedzenia i tłuszczy tras, stres, nieradzenie sobie z emocjami, toksyny i substancje chemiczne, czyli te same czynniki, które mogą szkodzić naszym mitochondriom. Możemy zauważyć pewna analogię między zastojem przepływu energii Qi, a niedoborem energii w mitochondriach. Niezależnie czy mówimy o energii ATP czy Qi jej brak uniemożliwia odżywienie komórek i dostarczanie składników odżywczych w konsekwencji nasze komórki słabną a funkcje organów ulegają zaburzeniom. Wniosek nasuwa się sam. Nieważne jakim modelem się kierujemy podstawą jest zapewnienie odpowiedniego odżywienia niezbędnego do wytworzenia życiowej energii. Dodatkowo energia ta jest także potrzebna do usuwania zbędnych metabolitów z wątroby.

Dwa kroki do sprawnego oczyszczenia

Proces detoksykacji w wątrobie przebiega w dwóch etapach.

1 faza - polega na oddzieleniu toksycznych substancji z krwi i przeniesieniu ich do wątroby, gdzie zostają przekształcone w związki przejściowe. Proces ten wymaga wielu witamin z grupy B (B2, B3, B6, B12, kwasu foliowego) oraz glutationu i cynku. Ten etap nie wymaga niezbędnych aminokwasów, dlatego dobrze sprawdzi się w tym czasie dieta wegetariańska, a nawet odpowiednio przeprowadzone posty na warzywach, owocach i sokach.

2 faza - W drugim etapie substancje przejściowe z fazy 1 metabolizowane są w związki nietoksyczne i rozpuszczalne, aby mogły zostać wydalone wraz z żółcią, moczem, kałem czy potem. Ten etap wymaga wsparcia substancji takich jak: glutation, magnez, kwas foliowy, witamina C oraz aminokwasy: metionina, cysteina, czy cholina. Z powodu zapotrzebowania na aminokwasy w drugim etapie detoxu warto wprowadzić stopniowo źródła ekologicznego białka (jaja, ryby, i małe ilości mięsa).

Chcą właściwie oczyścić organizm Twoim zadaniem jest spożywanie pokarmów, które pomagają utrzymać wydajność obu części tego dwufazowego procesu. Dieta powinna zawierać również substancje, które ochronią wątrobę przed toksynami i produktami ubocznymi detoksykacji. Zbyt gwałtowny proces oczyszczania może nie przynieść korzyści, a jedynie zablokować usuwanie toksyn. (Ze szczególna ostrożnością do głodówek i postów powinny podchodzić mitochondriopaci, ponieważ ich mitochondria nie tolerują dłuższego braku energii.) Dlatego zamiast drastycznych głodówek bezpieczniej jest zastosować odpowiednią lekką dietę bogata w odpowiednie składniki wspierające detox.

Odstawiaj stopniowo

Proces właściwego oczyszczania wątroby należy rozpocząć od wyeliminowania nadmiaru szkodliwych czynników. Przede wszystkim odstawić używki papierosy, alkohol, kawę, a także szkodliwe substancje: tłuszcze trans (margarynę i rafinowane oleje) cukier i wszystkie przetworzone produkty (oczyszczone zboża, produkty z białej mąki). Warto zmniejszyć ilość tłuszczy nasyconych obecnych w mięsie i nabiale.

Zharmonizuj dietę

Dieta harmonizująca pracę wątroby i skutecznie detoksykująca opiera się na wybranych produktach. Istnieje wiele wariantów oczyszczania - od ścisłego jedzenia warzyw i soków przez włączanie zdrowych tłuszczy i źródła białka. Przedstawiamy najbardziej zalecane produkty, jednak ich skomponowanie w diecie należy zbilansować indywidualnie.

Dawka mocy z warzyw

Warzywa zielone są szczególnie przydatne do oczyszczania, wzmacniają wątrobę i pomaga neutralizować i usuwać toksyny.

  • gorzka zielenina – sałaty, rukola, endywia, cykoria, szpinak, jarmuż - stymulują przepływ krwi, zawierają enzymy poprawiające trawienie
  • karczochy, zielony groszek, szparagi, cukinia - zawierają chlorofil, który pomaga oczyszczać krew z toksyn.
  • warzywa krzyżowe - brokuły, kapusta, brukselka - zwiększają działanie enzymów wątrobowych (niewskazane da osób z chorobami tarczycy)
  • cebula, czosnek, por, chrzan - ostre warzywa zawierające związki siarki (cysteinę i taurynę), które zwiększają produkcję żółci ułatwiając usuwanie toksyn.

Siła zbóż

Pokarmy o naturze słodkiej harmonizują prace wątroby, należą do nich głównie zboża. Natomiast jeżeli masz problemy z tolerowaniem glutenu podajemy wersję bez tego białka:

  • kasza jaglana – silnie oczyszcza organizm usuwa nadmiary wilgoci (według TCM)
  • amarantus, quinoa - pokarmy gorzkie pomagają uporać się ze skutkami przejedzenia, pozwolą uniknąć ociężałości.
  • błonnik - pomaga związać nadmiar tłuszczu i toksyn w postaci łatwej do usunięcia z organizmu.

Kiełki – skoncentrowane źródło witamin

Wiosna to idealna pora na posadzenie kiełków.

  • kiełki (np. rzeżucha, lucerny, czy rzodkiewki) dostarczają dużych ilości cennych witamin z grupy B (wspierających 1 fazę detoksu) oraz A, C, E.
  • zawierają składniki mineralne: potas, magnez, czy wapń w wyjątkowo dobrze przyswajalnej formie - proces kiełkowania sprawia, że są lekko strawne.

Zdrowe tłuszcze – nośnik smaku

  • olej lniany, oliwa z oliwek, olej kokosowy chronią przed kamieniami w pęcherzyku i drogach żółciowych
  • ryby: makrela, dorsz, halibut, łosoś, tuńczyk - zawierają niezbędne kwasy omega 3, przyczyniają się do poprawy krążenia i wzmacniają wątrobę. Najbardziej wartościowym źródłem kwasów omega są małe ryby. Wybieraj szczególnie te poławiane na dziko (np. w morzach północnych)

Owoce – przyjemnie ożywią menu

  • jabłka, śliwki, melony poprzez dużą zawartość pektyny pomagają absorbować i wydalać toksyny wspierając wątrobę
  • cytryny i grejpfruty alkalizuje krew i oczyszczają.

Taka dieta jest zalecana na początku wiosny i powinna trwać od 2 do 4 tygodni.

Mikroalgi

  • Spirulina i chlorella są bogate w chlorofil oraz alginiany - węglowodany które wyłapują metale ciężkie takie jak ołów i rtęć, i usuwać je z organizmu. Warto kupować wodorosty z renomowanego źródła, hodowane w czystych wodach np. Islandii.

Zioła i przyprawy

  • gorzkie zioła: korzeń mniszka lekarskiego, korzeń łopianu, cynamon, mają wyjątkowe właściwości oczyszczające wątrobę.
  • ostropest – usuwa wolne rodniki, wskazany w marskości wątroby.
  • zielona herbata zawiera katechiny wspierające działanie wątroby

Suplementy

  • cynk - wspomaga przemianę toksyn na związki rozpuszczalne w wodzie możliwe do usunięcia. Szczególnie ważny w 1 fazie detoxu.
  • kwas alfa-liponowy – silny przeciwutleniacz wolnych rodników, łagodzi skutki zbyt szybkiego uwalniania dużej ilości toksyn.
  • kurkuma – działa przeciwzapalnie, stymuluje przepływ żółci. Badania dowodzą, że kurkumina zawarta w kurkumie chroni nerki i wątrobę przed działaniem metali ciężkich i zmniejsza ich kumulację (Journal of Applied Toxicology 2010).
  • glutation – zbudowany z aminokwasów: kwasu glutaminowego, cysteiny i glicyny. Chroni komórki przed działaniem szkodliwych substancji. Pomaga odtruwać wątrobę z alkoholu, tytoniu, a nawet metali ciężkich. Utrzymać odpowiedni poziom innych przeciwutleniaczy jak witamina C i E. Wspomaga walkę z wolnymi rodnikami.

Zadziałaj od zewnątrz

  • ćwiczenia - ćwiczenia fizyczne poruszają przepływ limfy która dociera do wielu miejsc magazynowania toksyn. Jej ułatwiony przepływ wzmaga odtruwanie tkanek. Ponadto w wyniku głębokiego oddychania za sprawą wysiłku czy np. podczas sesji yogi toksyny możemy usuwać również przez płuca.
  • sauna - jeżeli nie możesz ćwiczyć wybierz się na saunę. Proces pocenia pomaga wydalać toksyny przez skórę.
  • zadbaj o emocje - negatywne myśli, uczucia i emocje szkodzą wątrobie. Noszenie w sobie złości i urazy wyczerpują naszą energię, pozbawia siły do życia i szkodzi zdrowiu. Jak uważa specjalista medycyny mitochondrialnej Franz Enzmann: silne przeżycia np. stres, czy mobbing uszkadzają również mitochondria.

Zharmonizowana wątroba zapewnia swobodny przepływ energii zarówno w ciele jak i w umyśle. Warto na wiosnę „zrzucić to co leży Ci na wątrobie” wraz z ociężałością i skutkami przesilenia wiosennego.

 

Autor: Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. Pitchford. P: Odżywianie dla zdrowie.
  2. Błaszczyk. T: Podstawy medycyny chińskiej. Proherba 2012
  3. B. Kukliński.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.

 

Przesypiamy 1/3 swojego życia

Nocny odpoczynek jest gwarancją prawidłowego funkcjonowania organizmu za dnia, czyli w fazie czuwania – właśnie wtedy podtrzymywane są połączenia między neuronami oraz konsolidują się ślady pamięciowe, dzięki czemu utrwalamy wiedzę i magazynujemy wspomnienia. W nocy zwiększa się także uwalnianie hormonów anabolicznych, rośnie liczba podziałów komórkowych, a być może odnawiają się również zasoby glikogenu.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
curcuma
Kompozycja zwierająca wciąg z kurkumy, witaminę D oraz odpowiednio dobrane składniki
Cynkomit MSE
15 mg czystego cynku - skuteczna porcja
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
curcuma
Kompozycja zwierająca wciąg z kurkumy, witaminę D oraz odpowiednio dobrane składniki
Cynkomit MSE
15 mg czystego cynku - skuteczna porcja
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Glutation MSE
300 mg zredukowanego glutationu w kompleksie niezbędnych składników
Kwas alfa liponowy - 200 mg - o długim uwalnianiu
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med