Nasz mózg jest bogaty w potężną substancję, która pozwala mu na sprawne funkcjonowanie, czy ochronę pamięci. Mowa o fosfatydyloserynie (PS) – to naturalny fosfolipid, który w największym stężeniu występuje w mózgu oraz centralnym układzie nerwowym. Jest to jeden z kluczowych składników odżywczych dla naszych komórek mózgowych.

Jednak fosfatydyloserynę znajdziemy nie tylko w mózgu. Jest ona obecna w całym naszym organizmie, ponieważ stanowi istotny składnik wszystkich błon komórek i mitochondriów, a jak wiadomo błony są najważniejszymi powierzchniami roboczymi. Od ich pracy zależy odrębność komórek i mitochondriów od środowiska zewnętrznego, utrzymanie homeostazy i niezakłócony przebieg zachodzących w nich procesów. Do pełnienia tych zadań, błony potrzebują odpowiedniej zawartości fosfolipidów w tym fosfatydyloseryny, która:

  • utrzymuje elastyczność i przepuszczalność błon komórkowych
  • uczestniczy w produkcji neuroprzekaźników: acetylocholiny i dopaminy
  • przywraca plastyczność synaps
  • poprawia metabolizm glukozy w mózgu
  • bierze udział w komunikacji międzykomórkowej i transporcie jonów

Fosfatydyloseryna odgrywa też istotną rolę w mechanizmach przekaźnikowych, a ponadto wspiera komórki mózgowe w przechowywaniu i przywoływaniu zachowanych w nim informacji. Właściwości te sugerują dobroczynny wpływ PS na naszą pamięć i sprawność umysłową1-3.

Ale to nie wszystko…

Inną niezwykle ważną funkcją fosfatydyloseryny jest zdolność do obniżania poziomu kortyzolu.

Ludzki organizm ma możliwość adaptowania się do stresujących warunków. W procesie tym najważniejszą rolę odgrywa oś podwzgórze-przysadka-nadnercza (HPAA, ang. Hypothalamic-Pituitary-Adrenal Axis). Pobudzenie tej osi powoduje  wydzielanie z kory nadnerczy kortyzolu – hormonu stresu. Kortyzol nazywany jest hormonem stresu, ponieważ pod wpływem czynników stresowych podnosi poziom glukozy we krwi, wprowadzając organizm w „stan gotowości”. Jednocześnie uwalnia aminokwasy z tkanek, nasila glukoneogenezę i rozkład kwasów tłuszczowych, aby zmobilizować organizm do walki lub ucieczki przed potencjalnym zagrożeniem. Jednak długotrwały stres i podwyższony poziom kortyzolu prowadzą do zaburzeń somatycznych i psychicznych.

W procesie radzenia sobie ze stresem pomaga fosfatydyloseryna, która reguluje poziom kortyzolu. Udowodniono, że fosfatydyloseryna obniża poziom kortyzolu i ACTH (który kontroluje uwalnianie kortyzonu 4-5). Dodatkowo w połączeniu z kwasem fosfatydowym normalizuje poziom ACTH i kortyzolu u osób przewlekle obciążonych stresem. Ten specyficzny efekt zaobserwowano również w przypadku suplementacji fosfatydyloseryny z kwasami omega-3 6-7.

 

 

Fosfatydyloseryna wspomaga wydajność sportową

Wreszcie – co może zainteresować wszystkie osoby aktywnie uprawiające sporty siłowe – ponieważ PS ma zdolność obniżania podwyższonego po wysiłku mięśni poziomu kortyzolu (który nasz organizm produkuje we wzmożonej ilości również po wysiłku mięśniowym, a który powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi kosztem rozkładu aminokwasów (utrata masy mięśniowej), suplementacja fosfatydyloseryny pomaga ograniczyć ten niekorzystny dla sportowców mechanizm metabolizmu białek8.

Uwaga: fosfatydyloseryna nie przyczynia się bezpośrednio do wzrostu masy mięśniowej! Ona chroni nas jedynie przed rozkładem istniejących mięśni, ponieważ pomaga utrzymać korzystną proporcję między testosteronem, a kortyzolem.

W odpowiedzi na wysiłek fizyczny fosfatydyloseryna zmniejsza wydzielanie ACTH, hormonu wyzwalającego kortyzol. W ten sposób fosfatydyloseryna może korzystnie wpływać na wyniki sportowe i minimalizować skutki stresu.

Potwierdzenie znajdziemy w badaniu klinicznym z udziałem 14 mężczyzn, którzy przyjmowali 750 mg fosfatydyloseryny. Odnotowano wydłużony czas zdolności do wykonywania ćwiczeń, zanim badani zaczęli odczuwać zmęczenie9. W innym badaniu, 400 mg fosfatydyloseryny dobę zmniejszyło uczucie zmęczenia po wysiłku10.

Kto jeszcze może skorzystać z fosfatydyloseryny?

Wszyscy, którzy borykają się z przewlekłym stresem, a także cierpią z powodu uwarunkowanych stresem wrzodów żołądka. Oto dlaczego: badania wykazują, że PS ma zdolność ograniczania sekrecji kortyzolu w przypadku sytuacji stresowych. Tymczasem hormon ten powoduje między innymi nasilenie wydzielania soku żołądkowego, co może prowadzić do wrzodów żołądka11. Ze względu na swoje ograniczające wydzielanie kortyzolu właściwości, fosfatydyloseryna może być pomocna również u osób cierpiących na depresję, ponieważ u pacjentów z depresją niejednokrotnie stwierdza się właśnie nadmiar kortyzolu.

Fosfatydyloserynę możemy produkować sami, jednak równie ważnym jej źródłem jest nasze pożywienie.

Poniższa lista prezentuje najważniejsze źródła fosfatydyloseryny w pożywieniu:

            Produkt spożywczy

mg/100g

mózg krowi

718

makrela atlantycka

480

serca drobiowe

414

śledź atlantycki

360

węgorz

335

śledziona wieprzowa

239

nerki wieprzowe

218

tuńczyk

194

wątróbka drobiowa

123

biała fasola

107

 

Do pewnego wieku i przy odpowiednim zaopatrzeniu organizmu w niezbędne składniki nasz mózg może wytwarzać wystarczającą ilość PS, ale jeśli występuje niedobór witamin z grupy B (kwas foliowy i B12), seryny lub niezbędnych kwasów tłuszczowych, produkcja PS spada.

Co zatem dzieje się kiedy brakuje fosfatydyloseryny?

W warunkach niedoboru fosfatydyloseryny mechanizmy przekaźnikowe w naszym mózgu przestają optymalnie funkcjonować, a wówczas, w celu zrekompensowania tej dysfunkcji mózg zaczyna utrzymywać większą aktywność. Odbywa się to poprzez nasilone uwalnianie hormonów stresu i skutkuje osłabieniem odporności. Szybciej się męczymy i łatwiej łapiemy infekcje. Niedobór PS ogranicza wydajność komórek mózgowych i prowadzi do ograniczenia funkcji pamięciowych, a także zaburzeń koncentracji.

Niski poziom fosfatydyloseryny przekłada się na gorsze funkcjonowanie błon mitochondriów i komórek. Osłabieniu ulega przekaz sygnałów między komórkami nerwowymi i dochodzi do zaburzeń pamięci i funkcji mózgu12.

Badania laboratoryjne wskazują, że deficyty fosfatydyloseryny są typowe zwłaszcza dla osób starszych i w podeszłym wieku (wiąże się to ze spadkiem produkcji PS przez organizm, a także częstym spadkiem apetytu i jednostajną dietą tych osób). Zatem jej suplementacja w pewnych stanach okazuje się niezbędna i bardzo pomocna. Ograniczone spożycie wyżej wymienionych produktów oraz niskotłuszczowa dieta sprawiają, że zawartość tego cennego fosfolipidu w naszym pożywieniu znacznie się obniżyła. Według szacunkowych danych dzienny niedobór wynosi u przeciętnego człowieka od 70 do 100 mg, podczas gdy w przypadku wegetarian deficyty fosfatydyloseryny sięgają nawet 200-250 mg.

Dlatego też, oprócz osób powyżej 60-tego roku życia, o odpowiednie zaopatrzenie organizmu w fosfatydyloserynę powinni zadbać zwłaszcza wegetarianie i weganie.

Ciekawostka: ze względu na zagrożenie związane z chorobą szalonych krów, współcześnie podczas badań laboratoryjnych wykorzystuje się fosfatydyloserynę pochodzenia roślinnego, głównie sojową, choć dostępna jest także fosfatydyloseryna pochodząca z naszego rodzimego słonecznika.

Z czym łączyć fosfatydyloserynę?

Fosfatydyloseryna lubi towarzystwo kwasu fosfatydowego oraz fosfatydylocholiny – lecytyny oraz kwasów omega – 3. Substancje te są bardzo ważnymi elementami błon komórkowych, a ich połączenie jest bardzo korzystne 13-14. Decydując się na suplementację upewnij się, że kupujesz fosfatydyloserynę, a nie fosforylowaną serynę. Ta druga substancja nie będzie miała takiego samego efektu12.

Dla skutecznej ochrony układu nerwowego polecane jest także połączenie fosfatydyloseryny z witaminami z grupy B: witaminą B12, kwasem foliowym, witaminą B6 oraz B1, czyli substancjami, które również mają neuroaktywne działanie. Pamiętajmy, że podstawą do rozpoczęcie suplementacji powinny być rzetelne badania laboratoryjne.

 

Bibliografia

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23495677,
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2966935/,
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2027477
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15512856
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237891,
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22575036,
  7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1262363607700393
  8. https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-4-5
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16394955
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23746562
  11. https://www.naturepower.de/vitalstoff-journal/naehrstoffe-von-a-z/glossar-p/phosphatidylserin/
  12. https://www.naturalnews.com/016646_Phosphatidylserine_Alzheimers.html
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24577097
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2981104/
Wszystko jest energią

Od dawno wiadomo, że odpowiedni poziom energii gwarantuje zachowanie zdrowia. Japońskie słowo byo-ki (choroba) oznacza – zaburzenie energii. W Chinach – przepływ energii (Qi) oceniano na podstawie szczegółowych map zawierających system kanałów energetycznych i punktów akupunkturowych. Z kolei w Indiach stworzono sztukę regulowania energii przez kontrolę oddechu. Natomiast na poziomie komórkowym energia występuje w postaci ATP produkowanej w mitochondriach. Zatem nie ważne jak ją nazwiemy, to odpowiedni poziom energii decyduje o zachowaniu zdrowia.   

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Reklama
Memoserin
Kompleks fosfolipidów w połączeniu z witaminami z grupy B
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med