Przez lata naukowcy badali kwasy omega-3 i odkrywali szeroki zakres ich prozdrowotnych właściwości.  Według wielu publikacji naukowych kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko chorób, redukują stan zapalny, wspierają pamięć, pozytywnie wpływają na działanie układu odpornościowego, trawiennego, a także zdrowia psychicznego. W ostatnich latach coraz większą uwagę zwrócono na ich potencjał w leczeniu stanów lękowych.

Negatywne emocje oddziałują zarówno na nasz umysł jak i ciało. Strach i lęk to jedne z najczęstszych uczuć, które w przekonaniu naukowców leżą u podstawy wielu chorób. Mogą występować samodzielnie lub towarzyszyć innym dolegliwościom np. depresji. Na przestrzeni lat powstawały specyficzne terminy, takie jak zaburzenia lękowe, fobia, zespół lęku społecznego, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, zespół stresu pourazowego, które mają na celu lepszą kategoryzację tego samego lęku.  

Zrozumieć strach

Stany lękowe są jednym z najczęstszych zaburzeń neurologicznych, ale również jednym z trudniejszych do zrozumienia. Lęk ma różne oblicza. Mówiąc prosto, jest obawą o przyszłość, zwłaszcza o nadchodzące trudne zadania. To stan w którym nie ma możliwości adekwatnej reakcji na sytuację np. powiedzieć prawdę przełożonemu. Ta emocja może pojawić się u każdego z nas i jest to zupełnie normalne. Sytuacja staje się problematyczna, gdy nasza reakcja na lęk jest nieproporcjonalna do tego, czego można się spodziewać i czujemy, że nie umiemy sobie z tym poradzić.  

Niezależnie od tego, czy niepokoją Cię terminy pracy, relacje w związku, rodzinie czy oczekiwania rodziców, zarządzanie lękiem w dzisiejszym społeczeństwie bywa przytłaczające. Uczucie nerwowości lub zmartwienia stało się powszechne. Jednakże, gdy te uczucia zaczną przejawiać się w poważnych psychologicznych lub fizycznych skutkach ubocznych, mogą kontrolować nasze codzienne życie. Wiele osób odczuwa związane z lękiem napięcie, nudności, mrowienie kończyn, płytki oddech i problemy ze snem. Poważniejsze objawy to kołatanie serca i paraliżujące ataki paniki.

Naturalna terapia stanów lękowych

Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych między 15-20% dorosłego społeczeństwa pada ofiarą stanów lękowych. Przypisywane lekarstwa często powiązane są ze skutkami ubocznymi i mogą wiązać się z uzależnieniami, przez co osoby z napadami lękowymi mają dodatkowy powód do niepokoju. Farmakologia nie powinna być wyłącznym środkiem terapii, a tym bardziej do długotrwałego stosowania. Psychoterapie są w  przeciwieństwie do lekarstw bardzo czasochłonne i drogie – a często na terapię trzeba czekać po kilka miesięcy.

Dlatego poszukuje się naturalnych sposobów wsparcia w walce z napadami lękowymi oraz podobnymi dolegliwościami. Udowodnionym sposobem na redukcję strachu stają się kwasy omega-3. Obszerne badanie z jesieni 2018 roku pokazuje1, że suplementacja kwasów omega-3 jest skuteczną częścią terapii i pomaga obniżyć poziom strachu i zredukować napady lęków.

Badania dowodzą: omega-3 redukują strach

Dziesiątki niezależnych badań wykazały, że coraz powszechniejsze w naszym społeczeństwie niedobory omega-3 są główną przyczyną epidemii "chorób cywilizacyjnych" - zawałów, nowotworów czy depresji. Jednym ze schorzeń, które uważa się za wywołane między innymi przez niedobory kwasów omega-3, jest nerwica i towarzyszące jej stany lękowe.

W oparciu o badania na zwierzętach dotyczące zaburzeń psychicznych2 można zaobserwować pierwsze dowody na to, że kwasy omega-3 mają działanie łagodzące stany lękowe.

W przeprowadzonych badaniach z 2013 roku, pokazane zostało, że osoby ze stanami lękowymi miały niższy poziom kwasów omega we krwi niż osoby, które nie wykazywały stanów lękowych3.

Dalsze wyniki pokazały, że suplementacja kwasami omega-3 u studentów medycyny badanych w trakcie egzaminów zmniejszyła poziom lęku4. Po 3 miesiącach suplementacji u studentów, którzy otrzymywali omega-3, współczynniki stresu i stanów lękowych obniżył się o 20%, a także zmalała ilość substancji prozapalnych.

Przełomem w badaniach okazała się obszerna metaanaliza opublikowana jesienią 2018 roku, która dowodzi o skuteczności stosowania „omeg” w stanach niepokoju i lęku1. Badacze z różnych klinik psychiatrycznych przeprowadzili metaanalizę na podstawie 19 badań klinicznych w których udział wzięło łącznie 2.200 osób. Z badań wynika, że u pacjentów ze stanami lękowymi, którzy przyjmowali  kwasy omega-3 w porównaniu z grupą pacjentów otrzymujących placebo, widoczna była redukcja stanów lękowych.

 

 

Dawka kwasów omega-3 w przypadku stanów lękowych

Uczestnicy wyżej wymienionej metaanalizy otrzymywali 1.605 mg kwasów omega na dzień. Efekt wywołujący napad lęku wystąpił tylko u niektórych pacjentów. Suplementacja powinna wynosić co najmniej 6 tygodni, aby zobaczyć efekt i najlepiej utrzymywać ją przez dłuższy czas.

Jak działają kwasy omega-3 w napadach lęku?

Kwasy tłuszczowe omega-3 są ważnym materiałem budulcowym dla błon komórek mózgu, dlatego wpływają na szereg procesów w ośrodkowym układzie nerwowym, takich jak układ neuroprzekaźników, neuroplastyczność i możliwe procesy zapalne.

W mózgu występują dwa kwasy tłuszczowe omega-3. Pierwszy nazywa się kwasem dokozaheksaenowym lub DHA. Jest to przede wszystkim element strukturalny mózgu. Drugi nazywa się kwasem eikozapentaenowym lub EPA. Jest to podstawowy przeciwzapalny kwas tłuszczowy omega-3 dla mózgu. Ich ochronne i przeciwzapalne właściwości sprawiają, że nasz mózg i system nerwowy pracują prawidłowo.

Ale co się dzieje, gdy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 jest zbyt niski? Wtedy nasz mózg nie jest odpowiednio chroniony. Konsekwencją jest ciągłe zakłócanie sygnalizacji między nerwami, które może prowadzić do zaburzeń psychicznych – depresji i stanów lękowych.

Bezpieczne źródła omega-3

Kwasy omega-3 zaliczają się do wielonienasyconych kwasów, a tym samym do niezbędnych składników odżywczych. W jedzeniu zwykle występują tylko w małych ilościach. Krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe np. kwas alfa-linolenowy występuje w większych ilościach w produktach roślinnych. Jednak długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega-3 (DHA i EPA) są prawie wyłącznie zawarte w pokarmach zwierzęcych (tłuste ryby) i tylko w niektórych algach i olejach. Jednak obecnie ciężko o świeżą rybę dobrej jakości. Dlatego suplementacja kwasami omega-3 nikogo już nie dziwi. Jednak i tu należy zachować ostrożność.

Należy pamiętać jak ważny jest prawidłowy stosunek omega-3 do omega-6, który powinien wynosić około 1:5, a także EPA:DHA około 2:16. Zaburzenia tej równowagi mogą skutkować szeregiem dolegliwości i chorób5. Dlatego przy wzbogacaniu naszej diety, a szczególnie podczas suplementacji kwasami omega-3, wybierajmy ten preparat, który ma odpowiednią proporcję kwasów EPA i DHA. Dodatkowo warto poświęcić chwilę i sprawdzić źródło z którego wytwarzany jest preparat. Najmniejszy stopień zanieczyszczeń maja kwasy otrzymywane z drobnych ryb dalekomorskich np. sardynek czy anchovies. Jednak i te kwasy powinny zostać poddane dokładnej destylacji molekularnej zapewniając bezpieczeństwo stosowania. Właściwy suplement powinien także posiadać w składzie przeciwutleniacz np. w postaci witaminy E, która zapobiegnie utlenianiu wrażliwych kwasów EPA i DHA.

 

Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2702216
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794572
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23945451
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21784145
  5. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/43645
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0952327809001008

 

Podczas terapii mitochondrialnej nie zapominaj o wątrobie! Komórki miąższu wątroby (hepatocyty) zawierają nawet 500 milionów mitochondriów, dlatego narząd ten wymaga szczególnej ochrony, w tym antyoksydacyjnej. Zdrowa wątroba to klucz do prawidłowej gospodarki węglowodanowej, białkowej oraz lipidowej, odpowiedniej wydolności organizmu, a także sprawnych mechanizmów oczyszczania. Bez sprawnej wątroby produkcja energii w organizmie ulega silnemu ograniczeniu, pamiętaj o tym wybierając dla siebie odpowiednie suplementy diety.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Omegan 750®
Wysoka dawka 750mg najwyższej czystości kwasów tłuszczowych Omega-3 w idealnych proporcjach DHA do EPA.
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Omegan 750®
Wysoka dawka 750mg najwyższej czystości kwasów tłuszczowych Omega-3 w idealnych proporcjach DHA do EPA.
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med