Utrzymaj mózg na najwyższych obrotach!

Jak zadbać o najwyższą sprawność umysłu?

Wsparcie układu nerwowego oraz funkcji umysłowych jest niezwykle ważne na każdym etapie życia, ponieważ wyjątkowo wrażliwe neurony potrzebują stałej ochrony.

O poprawie funkcji poznawczych najczęściej mówi się w kontekście seniorów, u których ujawniają się procesy neurodegeneracji. Ale tak naprawdę nasz umysł potrzebuje wsparcia na każdym etapie życia. W dzieciństwie i młodości, kiedy najintensywniej tworzą się ścieżki neuronalne, prawidłowe odżywienie mózgu zwiększa zdolność koncentracji i przyswajania wiedzy. Później takie wsparcie jest niezbędne, by skupić uwagę na wielu zadaniach zawodowych, oswoić towarzyszący im stres, ograniczyć zmęczenie umysłowe, zwalczyć uczucie wyczerpania i pozostać wydajnym również w domu, po godzinach pracy.

 

Umysł głodny energii

By mózg jak najdłużej pozostał sprawny, potrzebuje przede wszystkim odpowiedniego odżywienia. Najlepiej sprawdzają się w tym przypadku substancje, które występują w naszym organizmie naturalnie: budujące ściany komórek fosfolipidy oraz witaminy z grupy B. Niestety z wiekiem ich produkcja spada, a dodatkowo współczesna dieta, nadmierny stres oraz narażenie na wolne rodniki i toksyny sprawiają, że te cenne substancje szybciej ulegają zużyciu.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że mózg nawet w stanie spoczynku zużywa aż 20% całkowitej energii organizmu. To duże zapotrzebowanie sprawia, że jego praca jest silnie uzależniona od pracy mitochondriów odpowiedzialnych za proces produkcji energii ATP. W przypadku dysfunkcji tych organelli to właśnie mózg zacznie najszybciej tracić zdolność prawidłowego wykonywania swoich funkcji. Nic dziwnego, że niewłaściwa praca mitochondriów sprzyja chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak alzheimer czy parkinson1.

 

Menu dla neuronów

Co zrobić, by do tego nie dopuścić? Dokarmić mózg! W tym kontekście coraz więcej badań koncentruje się zwłaszcza na fosfolipidach. Nie tylko są one kluczowym elementem strukturalnym błon komórkowych oraz mitochondrialnych, ale też uczestniczą w regulacji komórkowych przemian metabolicznych, działając ochronnie m.in. na układ nerwowy. Właśnie zmiana składu lipidów błon komórek nerwowych w mózgu jest przyczyną obniżenia zdolności poznawczych2.

Badania pokazują, że szczególną rolę odgrywa tutaj fosfatydyloseryna (PS), która wpływa na stężenie neuroprzekaźników oraz glukozy w mózgu, sprzyjając zachowaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W jednym z badań podawanie jej pacjentom przez 12 tygodni poprawiło pamięć oraz umiejętność elastycznego myślenia3.

 

Kluczowa cytykolina

Jeszcze istotniejsza okazuje się substancja, która stanowi kluczowy składnik do syntezy fosfatydylocholiny – najważniejszego fosfolipidu, jaki wchodzi w skład błon komórkowych. To występująca w każdej komórce naszego ciała cytykolina, znana też jako CDP-cholina.

Jak pokazują badania, przyczynia się ona do znaczącej poprawy pamięci i funkcji poznawczych. m.in. poprzez poprawę metabolizmu w obrębie neuronów4. Chroni też mózg przed negatywnymi skutkami niedokrwienia, niedotlenienia oraz stresu oksydacyjnego i nitrozacyjnego, a dodatkowo obniża poziom markerów stanów zapalnych i zmniejsza ilość kwasu mlekowego we krwi, co sugeruje jej ochronny wpływ na mitochondria i wspomaganie ich prawidłowej pracy5. Co więcej, niektóre badania sugerują, że cytykolina może nawet zapobiegać chorobie Alzheimera, ponieważ niweluje toksyczne działanie amyloidu6.

 

Witaminy na celowniku

Druga niezbędna grupa składników odżywczych to witaminy z grupy B, które uczestniczą w procesach metabolicznych komórek mózgowych, przyczyniają się do produkcji istotnych neurotransmiterów oraz ograniczają wyczerpanie.

Kilkadziesiąt badań naukowych potwierdza związek między zaburzeniami funkcji poznawczych a witaminami z grupy B, a niektórzy naukowcy twierdzą nawet, że niskie stężenia kwasu foliowego i kobalaminy we krwi to wczesne wskaźniki rozwoju choroby Alzheimera7. Inne analizy wskazują, że przy niskim poziomie tiaminy i kwasu foliowego neurogeneza zwalnia, ale odzyskuje normalne tempo, gdy zastosujemy suplementację lub w inny sposób przywrócimy prawidłowe stężenie tych składników8.

 

Na wspólnym froncie

Oczywiście najlepszy efekt uzyskamy dzięki synergistycznemu działaniu wszystkich tych składników, które wspólnie wspierają funkcjonowanie układu nerwowego i zdolności kognitywne, a także pomagają ograniczyć zmęczenie umysłowe i uczucie wyczerpania.

Dzięki takiemu naturalnemu wsparciu Twój mózg może działać na najwyższych obrotach!

 

 

1. Nature, 1997; 386:493-5

2. Lipids Health Dis., 2012; 11:3

3. Clin. Interv. Aging, 2013; 8:557-563

4. Methods and Findings in Experimental and Clinical Pharmacology 1999;  21(9):633-44

5. Lipids Health Dis. 2016; 15(1):135; J Neurochem 2002 Jan; 80(1):12-23

6. CNS Drugs 2014; 28:185-193

7. Food Nutr Bull, 2008; 29[2 Suppl]: S143-72; Arch Gerontol Geriatr, 2009; 48:425-30

8. Br Med Bull, 2012; 103:89-114