W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej badań, które pokazują, że skutecznie oraz w naturalny sposób możemy zapobiegać wystąpieniu choroby Alzheimera. Jedną z głównych ról pełni tutaj powszechnie nam znana witamina B12. Jest ona nie tylko niezbędna do prawidłowego działania układu krwionośnego, pokarmowego oraz nerwowego, ale również, jak przekonują naukowcy, skutecznie chroni nasz mózg  przed wystąpieniem choroby Alzheimera oraz innych chorób psychicznych.

Szacuje się, że około 2,3 mln Amerykanów cierpi na Alzheimera, a po 60 roku życia prawdopodobieństwo jej rozwoju podwaja się co 5 lat (od 1% wśród grupy 60- do 64-latków a u osób powyżej 85 lat nawet do 40%)1.

Lekarz John V. Dommisse od lat zajmujący się pacjentami w Tuscon w Arizonie twierdzi, że  w zdecydowanej większości jedną z głównych przyczyn występowania Alzheimera są nie tylko zaniedbania w diecie, ale przede wszystkim stały niedobór witaminy B12. Jego zdaniem suplementacja witaminą B12 wyleczyła 75% przypadków demencji wywołanej niedoborem tego składnika we wczesnym jej stadium. Co niezwykle ważne ten sposób leczenia jest całkowicie bezpieczny i dobrze tolerowany przez każdy organizm. Dodatkowo niesie ze sobą poprawę zdrowia w ogólnym tego słowa znaczeniu, poprawę jakości życia poprzez zmniejszenie uczucia zmęczenia, znużenia czy hamowanie stanów zapalnych. Dodatkowo witamina B12 reguluje poziom homocysteiny, co chroni nas przed ryzykiem udaru i zawału.

Trzeba jednak pamiętać, że neurologiczne oraz mózgowe symptomy niedostatku witaminy B12 wymagają dłuższego leczenia oraz przyjmowania większych dawek, niż jest to konieczne do odwrócenia skutków. Podczas badań, pacjentom podawano trzykrotną dawkę tej witaminy i nie odnotowano absolutnie żadnych skutków ubocznych3. Dodatkowo doskonałym wsparciem tej terapii będzie oczywiście odpowiednio  zbilansowana dieta. Co ważniejsze, rozpoczęcie leczenia we wczesnym stadium choroby, może zahamować jej rozwój, a nawet cofnąć pierwsze objawy 2.

Skąd biorą się niedobory witaminy B12 i dlaczego są tak bardzo powszechne?

We współczesnym życiu jest wiele czynników przyspieszjących spadek poziomu witaminy B12 we krwi. Możemy do nich zaliczyć między innymi:

  • Kuchenki mikrofalowe – W jednym z eksperymentów wykazano, że mleko w kuchence mikrofalowej straciło między 30 a 40% zawartej w nim witaminy B12, podczas gdy w przypadku tradycyjnego podgrzewania potrzeba było aż 25 minut, aby zawartość B12 spadła do tego samego poziomu. Istotne jest, że podgrzewanie w kuchence mikrofalowej niszczy wszystkie enzymy w pokarmach, które są potrzebne organizmowi.
  • Niedobór kwasu solnego - Jednym z kluczowych czynników decydujących o  niedoborze witaminy B12 jest zbyt mała ilość kwasu solnego w żołądku lub jego całkowity brak (achlorhydria). Niewłaściwy poziom kwasu solnego może być spowodowany niedoborem cynku lub witaminy B6 a także brakiem wapnia. Wszystko to może prowadzić do nieżytu lub raka żołądka.
  • Leki zobojętniające kwas żołądkowy i antybiotyki – Za niedobór witaminy B12 odpowiada także nadmierne spożycie leków, które zobojętniają kwas żołądkowy (neutralizujące oraz blokujące go), są to nie tylko preparaty przepisywane na receptę ale również te ogólnodostępne. Podczas zobojętnienia kwasów witaminy z grupy B stają się niedostępne dla organizmu. Znaczny procent pacjentów przyjmujących  inhibitory pompy protonowej, czyli popularne leki na refluks zachoruje na choroby serca ( głównie z powodu niedoboru wit. z grupy B ). Na domiar tego dostaną oni zalecenie, by unikali czerwonego mięsa i produktów zwierzęcych, które są najlepszym źródłem witaminy B12. Omeprazol i inne tego typu leki zmniejszają także poziom ochronnego kwasu askorbinowego (witaminy C) w żołądku, co w konsekwencji grozi chorobami żołądka i nowotworami.
  • Inną przyczyną niewłaściwego poziomu witaminy B12 jest nadmierne oraz długotrwałe stosowanie antybiotyków lub innych leków maskujących symptomy, bez wcześniejszego rozpoznania i usunięcia ich prawdziwej przyczyny. Doustne antybiotyki niszczą miliardy złych i dobrych bakterii jelitowych, uniemożliwiając w ten sposób właściwe przyswajanie pokarmów.
  • Dieta wegańska – Wielu wegan praktycznie w ogóle nie spożywa pokarmów zawierających witaminę B12, co w efekcie prowadzi do stopniowego wyczerpania się jej zapasów, w ich organizmach. 47 osób z 78 wegan miało poziom witaminy B12 poniżej 200 pg/ml. Jednak po tygodniowej suplementacji 100 mikrogramów tej substancji, jej poziom powrócił do normy.
  • Nieprawidłowa dieta – Przyswajanie i magazynowanie witaminy B12 u milionów ludzi, którzy przez większość życia spożywają przetworzone, niskotłuszczowe pokarmy ubogie w witaminy i sole mineralne, jest niewystarczające. Taka dieta jest bezpośrednią przyczyną nagromadzenia wolnych rodników tlenowych. Innym elementem wpływającym na niewłaściwy poziom witaminy B12 może być też zbyt niski poziom kwasu foliowego.
  • Niestabilność szyjnego odcinka kręgosłupa – Stanowi przyczynę nadmiernej produkcji tlenku azotu, który zaburza działanie mitochondriów. Kiedy w naszym organizmie tlenek azotu połączy się z rodnikiem tlenowym powstaje groźny nadtlenoazotyn ( ONOO-).  Nadtlenoazotyn potrafi w nieodwracalny sposób wiązać metale przejściowe takiej jak kobalt – centralny atom budujący witaminę B12 doprowadzając do jej silnych niedoborów.

Dodatkowe substancje, które warto wziąć pod uwagę:

  • Kwas foliowy
    Kwas foliowy należy do witamin z grupy B. Badanie opublikowane w Journal of Neuroscience wykazało, że dieta bogata w kwas foliowy może chronić mózg przed uszkodzeniem związanym z chorobą Alzheimera. Badanie przeprowadzone przez National Institute of Aging wykazało, że kwas foliowy wspomaga naprawę uszkodzeń DNA, które występują w mózgu. Obniża również poziom homocysteiny we krwi. Zbyt wysoki poziom homocysteiny może podwoić ryzyko rozwoju choroby Alzheimera.
  • Ochronne kwasy tłuszczowe omega-3
    Badanie opublikowane w czasopiśmie Journal of Neuroscience wykazało, że u myszy karmionych kwasami tłuszczowymi omega-3 znacznie wolniej rozwinęła się choroba Alzheimera. Kwasy te są potrzebne głównie do prawidłowej pracy mózgu i centralnego układu nerwowego.
  • Nadmiar cukru może powodować chorobę Alzheimera
    Zdrowy styl życia i dieta obejmują unikanie cukru i produktów z białej mąki są uważane wpływają na stale podwyższony poziomu insuliny. Jeśli poziom insuliny jest stale podwyższony, uszkadza on receptory insulinowe w barierze krew-mózg. W rezultacie insulina nie można być już transportowana do mózgu, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń przekazywania informacji obniżając funkcje kognitywne, hamując zdolność zapamiętywania.

Witamina B12 wpływa na inne choroby psychiczne

Poza chorobą Alzheimera, niedobór witaminy B12 może być przyczyną innych dolegliwości natury psychicznej. Dlatego stosowanie B12  we wczesnym stadium, może korzystnie wpłynąć na stan naszego organizmu w przypadku:

  • Depresji – jej łagodna forma jest często pierwszym objawem demencji, a z niedoborem witaminy B12 ma związek szczególnie depresja psychotyczna,
  • Psychozy paranoidalnej – charakteryzująca się nadmierną podejrzliwością lub urojeniami na punkcie wielkości, albo manią prześladowczą,
  • Zaburzeń dwubiegunowych – czyli depresji maniakalnej objawiającej się występującą na przemian depresją i euforią,
  • Syndromu przewlekłego zmęczenia
  • Osłabienia układu odpornościowego –  z nawracającymi infekcjami, a także ryzykiem wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych, czy nowotworów.
  • Zaburzenia rytmu snu i czuwania
  • Niskiej tolerancji na stres
  • Stwardnienia rozsianego (SM) – odnotowano je u osób z niedoborem witaminy B12 poprzedzającym objawy megaloblastycznej niedokrwistości (anemii). Istnieje duże epidemiologiczne podobieństwo pomiędzy SM,  a anemią złośliwą,

Badanie poziomu witaminy B12

Nigdy nie jest zbyt późno na rozpoczęcie terapii witaminą B12. Właściwy pomiar poziomu tej witaminy w serum jest niezbędnym elementem w procesie uzupełniania jej niedoboru. Oczywiste jest, że uzupełnianie jej „w ciemno” jest bezcelowe i bezsensowne. Norma poziomu witaminy B 12 we krwi powinna wynosić – wg dr Kuklinskiego do  900- 1000 pg/ml. Mówi się, że niedobór witaminy B12 oraz kwasu foliowego często występuje jednocześnie przy demencji i znacznie ją nasila. Decydując się na suplementację witaminy B12 pamiętajmy aby stosować jej aktywna formę – metylokobalminę, która znacznie przyspiesza i szybciej uzupełnia niedobory. Znajdziemy ją w preparatach witamina B12 MSE MAX oraz witamina B12 MSE 250µg.

 

Bibiografia:

  1. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html
  2. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html
  3. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html
  4. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html
  5. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html
  6. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/alzheimer-ia.html

    Artykuł sponsorowany

Koszmary nocne mogą być objawem nocnych niedoborów energetycznych mózgu. Niedobór ATP w nocy uaktywnia część mózgu odpowiedzialną jednocześnie za przetwarzanie emocji oraz reakcję układu współczulnego, czyli ciało migdałowate. Jeżeli regularnie dręczą Cię koszmary senne i budzisz się „zlany potem” pamiętaj o przekąsce przed snem. Zjedz np. kromkę dobrze tolerowanego pieczywa grubo posmarowaną masłem lub olejem kokosowym.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Reklama
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med