Kształtowanie IMMUNO-logi dziecka

Co mówią badania na temat substancji wzmacniających odporność?

Kształtowanie IMMUNO-logi dziecka

Dzieci są bardziej podatne na infekcje niż dorośli, ponieważ ich układ odpornościowy nie jest jeszcze w pełni ukształtowany. Dlatego maluchy wychodząc z jednej infekcji zaraz łapią kolejną. Co możemy zrobić, aby wzmocnić ich naturalną odporność i zapobiec tym powtarzającym się scenariuszom? Przedstawiamy naukowe dowody na skuteczność składników wspierających odporność dzieci.

Nasz układ odpornościowy to złożona sieć elementów obrony humoralnej i komórkowej rozmieszczona w całym organizmie. Codziennie ma za zadanie bronić nas przed patogenami, w tym bakteriami czy wirusami. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i wspieranie immunologii dziecka każdego dnia, aby w razie wystąpienia choroby organizm był gotowy do walki i skutecznej obrony. Zwłaszcza podczas okresów jesienno-zimowych warto zadbać o higienę, dietę bogatą w witaminy i minerały oraz ruch i wypoczynek. Czy jednak należy za wszelką cenę unikać infekcji u dzieci?

Gdy odporność zawiedzie

Niestety, z pewnych względów przebycie niektórych infekcji w dzieciństwie jest nieuniknione. Układ immunologiczny dziecka kształtuje się między innymi przez kontakt z wirusami czy bakteriami. Dlatego wielu pediatrów uważa, że od sześciu do ośmiu przeziębień, ataków grypy lub infekcji ucha są „dopuszczalne”. Nieco starsze dzieci, które uczęszczają do szkoły chorują średnio 5-6 razy w ciągu roku1.

Co daje dzieciom przebycie choroby?

Obszerna analiza wśród dzieci do 8 roku życia oceniała, jak opieka w domu oraz w placówkach zbiorowych wpływa na ilość infekcji oraz ich przebieg. Najczęściej zgłaszano przypadki zakażenia dróg oddechowych, ucha i przewodu pokarmowego
u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-8 lat). Jak się okazało zachorowania wiązały się z ważnymi korzyściami dla długoterminowej odporności na przyszłość. Dzieci, które miały wcześniej kontakt z patogenami np. w żłobku czy przedszkolu były bardziej odporne w późniejszych latach, chorowały rzadziej i łagodniej przechodziły infekcje2. Warto czasem dać dziecku „przebyć” chorobę bez natychmiastowego podawania mu leków. Symptomy takie jak gorączka są naturalnym mechanizmem obronnym, dzięki któremu organizm „uczy się” jak walczyć z chorobą, zaczyna produkować przeciwciała, stymulując naturalne mechanizmy obronne kształtując odporność u dziecka.

Czy możemy w bardziej „kontrolowany” sposób pomóc maluchowi przebyć chorobę, aby nabrał naturalnej odporności?
W jaki sposób złagodzić jej przebieg? Jeżeli codziennie wzmacniasz jego odporność nie masz powodów do obaw. Prawdopodobnie organizm jest przygotowany na przeziębienie. Zatem jak go właściwie „wyposażyć” w odpowiednie wsparcie do przebycia infekcji? Eksperci podają kilka sprawdzonych sposobów:

Jak wspierać odporność dzieci?

Chorowanie może być sposobem na kształtowanie układ immunologicznego, jednak zbyt częste infekcje mogą nadmiernie osłabiać organizm. Jak w innym sposób stymulować odporność nie narażając dziecka na niepotrzebne powikłania? Przede wszystkim należy zapewnić mu zestaw odpowiednich elementów do sprawnego funkcjonowania układu odpornościowego.

Witamina C

Najpopularniejszy antyoksydant, który warto podawać dzieciom profilaktycznie, ponieważ dowiedziono, że przyjmowanie około 200 mg na dobę pomaga obniżyć ryzyko infekcji u osób podatnych na grypę nawet o połowę3. Dodatkowo pozwala szybciej powrócić do zdrowia3. Warto zaznaczyć, że profilaktyczne regularne przyjmowanie witaminy C jest dużo bardziej skuteczne niż jej suplementacja już w czasie pojawienia się infekcji4.

Witamina D

Liczne badania wskazują, że witamina D skutecznie pomaga w walce z infekcjami, zwłaszcza górnych dróg oddechowych5. Przyjmowanie od 20 do 50 µg na dobę zmniejszyło częstość infekcji górnych dróg oddechowych o 12-36%5,6.

Selen

To niezwykle istotny pierwiastek dla układu odpornościowego, a w połączeniu z witaminą D, C oraz cynkiem wykazuje jeszcze silniejsze działanie. Takie połączenie pozwoliło obniżyć ryzyko infekcji o około 40%7 i skrócić czas trwania infekcji dróg oddechowych o 54%8. Jak podają eksperci, wyjątkowo korzystne jest połączenie selenu z probiotykami. Zastosowanie tych składników wśród badanych pozwoliło zmniejszyć częstotliwość wystąpienia infekcji wirusowych
w drogach oddechowych o 15% oraz napady gorączki o ponad połowę w stosunku do osób przyjmujących placebo9.

Cynk

Wykazano, że przyjmowanie cynku w ostrych zakażeniach wirusem grypy skraca zarówno czas jej trwania, jak i nasilenie objawów10. Metaanalizy randomizowanych kontrolowanych badań (RCT) dokumentują, że w przypadku ostrej infekcji grypowej suplementy zawierające cynk skracają czas trwania choroby o 3 dni11 lub o 33%12 w porównaniu do osób przyjmujących placebo.

Beta-glukan dla dzieci

Substancja o nazwie beta-glukan pozyskiwana m.in. z drożdży w jednym z badań wyraźnie zmniejszyła występowanie infekcji dróg oddechowych o nawet 65% i pozwoliła skrócić czas trwania choroby o 5-6 dni13. Beta-glukan podawano przez 12 tygodni w dawce 35-75 mg na dobę.