Minerał piękna – cynk

Jak skutecznie zadbać o urodę ? Odpowiedź kryje się w odpowiednim działaniu od wewnątrz – na komórki. Przekonaj się, jak szerokie działanie ma cynk na wygląd skóry, włosów i paznokci.

mineral-piekna-cynk

Jesteśmy świadomi, że to, co jemy, wpływa na nasz wygląd. Niezbędna jest podaż odpowiednich składników dla utrzymania zdrowych włosów, skóry i paznokci. Jednym z nich jest cynk – bardzo istotny pierwiastek budujący te struktury. Dostarczamy go w codziennej diecie, spożywając orzechy czy mięso, jednak nie jesteśmy w stanie utrzymywać jego właściwego poziomu cały czas zwłaszcza, dlatego że jest on słabo przyswajalny przez organizm. Dbając o zdrowy wygląd, warto wiedzieć, jak szeroki wpływ ma cynk. Wskażemy, skąd mogą wynikać niedobory cynku, oraz jak najskuteczniej je uzupełnić.

Rola cynku w organizmie jest bardzo szeroka. Ten niezbędny składnik mineralny stymuluje układ immunologiczny, wpływa na przemianę materii, reguluje gospodarkę hormonalną oraz wspomaga funkcje intelektualne. Bierze udział w syntezie białek, które z kolei zapewniają elastyczność i zdrowy wygląd naszych tkanek. Cynk jest niezbędny do procesu detoksykacji, a oczyszczony organizm odwdzięcza się dobrą kondycją skóry czy włosów. Przekonaj się dlaczego odpowiednie nasycenie organizmu cynkiem jest niezbędne dla zdrowia i piękna.

Cynk na skórę i trądzik

Cynk jest bardzo ważnym pierwiastkiem, którego potrzebuje nasza skóra, gdyż wspomaga działanie enzymu przeciwutleniającego (SOD), a także działa antyoksydacyjnie. Neutralizuje wolne rodniki w celu ochrony komórek. Cynk znacznie przyspiesza proces naprawy skóry. Umożliwia szybką odnowę uszkodzonej powierzchni spowodowaną, np. działaniem promieni słonecznych. Wspomaga syntezę białek i produkcję kolagenu co zapewnia skórze, włosom i paznokciom elastyczność i wytrzymałość.

Ten cenny minerał wskazany jest przede wszystkim u osób mających problemy skórne – atopowe zapalenie skóry2, trądzik czy łuszczyca. Dowiedziono, że jego odpowiedni poziom hamuje stany ropne czy zapalne. Poprawia również wygląd i koloryt skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, które zapewniają płynność błon komórkowych i wspomagają ich regenerację. Dodatkowo pierwiastek ten reguluje gospodarkę hormonalną oraz produkcję łoju wewnątrz skóry. Cynk wpływa na system immunologiczny, pobudzając wydzielanie związków przeciwzapalnych, dzięki którym skóra na dłużej zachowuje dobrą kondycję i zdrowie.

Cynk na włosy i paznokcie

Cynk ma również zbawienny wpływ na stan naszych paznokci. Kontroluje metabolizm aminokwasów, dzięki którym paznokcie są mocna i zdrowe. Podczas niedoboru cynku widocznym objawem są kruche i łamliwe paznokcie oraz białe plamy na ich płytce.

Jest on również zaliczany do najważniejszych mikroelementów niezbędnych włosom do pięknego wyglądu. Pierwiastek ten działa na komórki macierzy włosa. W nich aktywuje enzymy odpowiadające za przemiany białek, podczas których wpływa na tworzenie wiązań dwusiarczkowych. Wiązania te gwarantują wytrzymałość struktury włosa oraz odporność na złamania. Cynk uczestniczy także w tworzeniu keratyny – niezbędnego składnika elastycznych i mocnych włosów. Z tego powodu jego niedobór ma ogromny wpływ na ich stan i wzrost. Brak cynku osłabia włosy oraz wzmaga proces wypadania, powoduje, że włosy łamią się, rozdwajają, szybciej przetłuszczają oraz często pojawia się łupież.

Skąd się biorą niedobory cynku?

Duże ryzyko niedoborów cynku mają osoby z zaburzeniami wchłaniania, niepełnowartościową dietą bogatą w przetworzoną żywność. Co więcej, duża ilość nabiału i produktów mlecznych stanowi ryzyko niedoborów cynku, ponieważ wapń zawarty w tych produktach silnie hamuje przyswajanie tego minerału. Niektóre farmaceutyki mogą powodować zaburzenia wchłaniania cynku, a przy dłuższym stosowaniu mogą prowadzić do jego niedoborów. Należą do nich preparaty wapnia i żelaza, penicylamina, diuretyki, leki zawierające fosforany.

Również nadmiar miedzi blokuje funkcje cynku. Objawem może być nie tylko pogorszenie kondycji skóry czy włosów, ale także problemy trawienne, zaburzenia przekazu nerwowego nerwowe, opóźnienie gojenia się ran, czy podatność na infekcje.

Jak uzupełnić cynk?

Jak zatem skutecznie uzupełnić niedobory cynku w diecie, aby korzyści były widoczne także na naszych włosach czy skórze? Podstawą jest wybór odpowiedniej substancji czynnej oraz jej formy. Najprostszy wyborem są związki chelatowe cynku, które są wysoko przyswajalne. W preparacie Cynkomit MSE znajdziemy formę chelatu cynku w połączeniu z aminokwasem glicyną. Chelat cynku z aminokwasem cechuje wysoka stabilność w porównaniu do innych jego związków. Postać chelatowana zapewnia ochronę cynku przed rozłożeniem w żołądku. Niska masa cząsteczkowa gwarantuje bardzo dobre wchłanianie Cynkomitu MSE. Wielokrotne wiązania chelatowe zapewniają neutralność w kontakcie z innymi związkami, które mogą ograniczać przyswajanie.

Innym, równie skutecznym sposobem uzupełnienia cynku jest połączenie go z algą spiruliną. Dowiedziono, że biologiczne związanie cynku ze Spiruliną platensis znacznie polepsza jego absorpcję. Dzięki zawartemu w niej białku pierwiastek ten nie jest przedwcześnie wydalany, w przeciwieństwie do cynku w postaci soli. Takie innowacyjne rozwiązanie można znaleźć w preparacie Cynk II MSE. Zawarty w nim cynk występuje w formie organicznej dwuwartościowej – czyli takiej postaci, jaką znajdziemy w żywności. Cynk MSE to mitoceutyk o najwyższej jakości, czystości i biodostępności, ubogi w jod i pozbawiony składników alergennych.

Wybór odpowiedniego preparatu jest kluczowy dla przyswojeniu cynku przez komórki i jego pełnego wykorzystania. Dzięki temu możemy osiągnąć widoczną poprawę stanu naszej skóry, włosów i paznokci. Zalecane jest przyjmowanie preparatów cynku rano przed śniadaniem między godzina 6:00 a 9:00. Nie wskazane jest łączenie cynku z magnezem, który hamuje jego wchłanianie.

Prezentacja

  1. Kuklinski. B.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017
  2. .Jeong Eun Kim, Seo Rye Yoo, Myeong Gil Jeong, Joo Yeon Ko and Young Suck Ro.: Hair zinc levels and the efficacy of oral zinc supplementation in children with atopic dermatitis. Acta Derm Venereol 2014; 94: 558–562