Rhodiola rosea – naturalny sposób na depresję

Rhodiola Rosea to zioło o wielu udokumentowanych właściwościach dla zdrowia. Dowiedz się, na co działa oraz jak je stosować.

Pokonaj depresję z Rhodiola rosea

Depresja dotyka coraz więcej osób. Problem jest naprawdę poważny, ponieważ według danym WHO wskutek nieleczonej depresji samobójstwo popełnia co piąty chory. Większość z osób podejmujących leczenie przyjmuje leki przeciwdepresyjne lub korzysta z psychoterapii, co medycyna konwencjonalna uważa za optymalne rozwiązanie. Jednak wielu dotkniętych chorobą nadal nie czuje się dobrze. Ponieważ często prawdziwa przyczyna choroby nie zostaje rozwiązana.

Z pomocą przychodzą naturalne substancje, odżywianie, aktywność fizyczna i suplementacja, które są bardzo skutecznym wsparciem i powinny towarzyszyć konwencjonalnej terapii albo być dla niej alternatywą. Spośród środków działających silnie przeciwdepresyjnie szczególnie wyróżnia się jeden z adaptogenów – Rhodiola rosea (różeniec górski). Poprzez zawarte w niej substancje podnosi odporność na stres, łagodzi lęki oraz usuwa zmęczenie.

Objawy – jak rozpoznać depresję?

Depresji nie należy mylić z obniżeniem nastroju czy przygnębieniem. Istnieją specjalne klasyfikacje tej choroby. Jedna z nich ICD-10 zakłada, że przez co najmniej dwa tygodnie powinny występować minimum dwa z objawów:

•    spadek nastroju,
•    utrata zainteresowań,
•    zmęczenie i brak energii

oraz dwa spośród:
•    osłabiona koncentracja i skupienie uwagi,
•    niska samoocena,
•    poczucie winy i niskiej wartości,
•    myśli samobójcze,
•    zaburzenia snu,
•    zmiany apetytu (nadmierny lub obniżony).

Warto zaznaczyć, że depresja może przybierać różne formy i stopnie nasilenia, dlatego ważny jest odpowiedni dobór terapii lub zastosowanie kilku możliwości.

Depresja ma złożone podłoże, często wieloczynnikowe: psychologiczne, biologiczne i społeczne. Jednak wciąż dla wielu osób depresja brzmi jak problem, który rozwinął się w naszych umysłach – na przykład poprzez złe doświadczenia, traumatyczne przeżycia, porażki. Ale to tylko połowa prawdy. W mitochondrialnym rozumieniu depresja to także, a nawet przede wszystkim nierównowaga biochemiczna w organizmie. Dlatego terapia powinna oddziaływać zarówno na nasze ciało, jak i umysł.

Różeniec górski – naturalny środek na zaburzenia psychiczne

Znanych jest wiele przypadków z praktyki psychiatrów, w których Rhodiola rosea – różeniec górski okazał się bardzo pomocnym remedium w depresji. Takie opisy znajdziemy między innymi w książce doktora psychiatrii Richarda P. Browna „The Rhodiola Revolution: Transform Your Health with the Herbal Breakthrough of the 21st Century”. Autorzy w swojej pracy byli przyzwyczajeni do przepisywania leków psychotropowych. Zmienili swoje podejście, kiedy żona autora dr. Gerbarg po raz pierwszy doświadczyła działania Rhodiola rosea, dzięki któremu wyszła z chronicznego zmęczenia spowodowanego boreliozą. Po zastosowaniu tego adaptogenu u pacjentów m.in. z depresją lekarze osiągnęli zdumiewające sukcesy w leczeniu, ponadto bez żadnych skutków ubocznych.

Studium przypadku

Działanie różeńca górskiego opisuje przykład gospodyni, która przez 20 lat cierpiała na depresję. W pewnym momencie najprostsze zadania zaczęły ją przerastać i stały się ciągłą walką. Unikała innych ludzi, izolowała się i spędzała większość czasu śpiąc lub leżąc. Straciła jakikolwiek cel. Próbowała kilku leków przeciwdepresyjnych, ale nie zdały rezultatów. Dopiero gdy mąż ją opuścił, zaczęła szukać alternatyw. Natrafiła na informacje o różeńcu górskim i zaczęła go przyjmować. Po kilku tygodniach nasilenie depresji zaczęło słabnąć. Jak można to wytłumaczyć? Odpowiedź kryje się w substancjach czynnych różeńca.

Potwierdzone właściwości antydepresyjne różeńca górskiego:

•    Różeniec zawiera salidrozyd i rozawinę – substancje, które hamują rozkład serotoniny i innych neuroprzekaźników w mózgu. W ten sposób Rhodiola pozwala utrzymać poziom serotoniny i dopaminy, poprawiając nastrój i samopoczucie.
•    Rhodiola Rosea wykazuje szerokie działanie na wielu różnych poziomach regulacji odpowiedzi komórek na stres, wpływając na układ neuroendokrynny, receptory neuroprzekaźników wywiera korzystny wpływ na nastrój1.
•    Substancja zawarta w Rhodiola – salidrozyd zmniejsza poziom cytokin prozapalnych IL-1b i IL-6 oraz normuje poziom neurotransmiterów w korze przedczołowej (badanie na szczurach)2.
•    Wyniki te potwierdzają antydepresyjne działanie rozawiny, które może być oparte przede wszystkim na stymulacji neuroprzekaźników i działaniu przeciwzapalnym3.

Dodatkowe połączenie – zwiększona skuteczność Rhodiola Rosea

Kompleksowa terapia depresji przy pomocy diety i suplementacji powinna opierać się na kilku niezbędnych środkach, które pozwolą przywrócić równowagę biochemiczną, a wraz z nią dobre samopoczucia. Udowodniono, że niedobór witaminy D zwiększa ryzyko depresji4,5. Metaanaliza wielu badań wykazała, że codzienna suplementacja witaminy D w dawce co najmniej 600-800 IU dziennie zmniejsza objawy depresji6. Warto badać poziom tej witaminy, a w razie potrzeby uzupełniać jej braki.  

Ponadto w leczeniu depresji niebagatelny wpływ ma witamina B12 oraz B6. Ich odpowiedni poziom korzystnie oddziałuje na psychikę i dlatego powinny zawsze być dostępne w wystarczających ilościach. Wykazano, że osoby z niskim poziomem B6 miały silniejsze objawy depresji [8]. Badania dowodzą, że witamina B12 przyjmowana w dawce 1 mg na dobę przez 6 tygodni zmniejszyła objawy depresji u 73 pacjentów z niskim poziomem witaminy B127.

Taki specjalnie skomponowany zestaw substancji potrzebnych podczas depresji, osłabienia nastroju, stresu czy zmęczenia zawiera Rhodiola-Intercell. Preparat zawiera wyciąg z różeńca górskiego, witaminę D, magnez, witaminy z grupy B: B1, B6 oraz B12 w aktywnej formie metylokobalaminy. Substancje czynne produktu umieszczono w innowacyjnej kapsułce, skomponowanej wyłącznie z roślinnej celulozy – bez dodatków mogących zakłócić działanie substancji aktywnych. Preparat został utworzony zgodnie z zasadami GMP – gwarancja najwyższej jakości i czystości produktu.

Prezentacja

1.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27013349
2.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27214337
3.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27214337
4.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27750060
5.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23377209
6.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4011048/
7.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24339839
8.    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15479988