Akcja regeneracja, czyli wiosenna odnowa skóry

Jakich składników potrzebuje skóra, aby skutecznie zregenerować się po zimie? Dowiedz się, co warto dostarczyć jej komórkom i mitochondriom.

Akcja regeneracja, czyli wiosenna odnowa skóry

Skóra, tak samo, jak cały organizm, potrzebuje wiosennego detoksu i „przebudzenia” z zimowego snu. Jedną z jej funkcji jest utrzymywanie równowagi między środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym, dlatego tak samo ważne jest dbanie o  powierzchnię skóry, jak i jej głębsze warstwy – komórki. Pełną regenerację zapewniamy jej, działając na nią „od środka”, a kluczem jest odpowiednie odżywienie i nawodnienie. 

Zima nie jest najlepszym przyjacielem skóry. Mróz na zmianę z wysoką temperaturą w pomieszczeniach, do tego zanieczyszczone powietrze i brak promieni słonecznych sprawiają, że skóra staje się przesuszona i potrzebuje wsparcia. Skóra jest jak mapa, która pokazuje, co dzieje się wewnątrz naszego ciała. Jakie zmiany wprowadzić, aby zadbać o skórę od wewnątrz? Z całą pewnością picie odpowiedniej ilości wody oraz dieta mają bardzo duże znaczenie. Dostarczenie niezbędnych składników do komórek i mitochondriów sprawi, że skóra także to odczuje i odzwierciedli nasze starania na swojej powierzchni.

Regeneracja skóry

Odżywione i nawilżone komórki to gwarancja doskonałej kondycji skóry. Niezastąpione są w tym witaminy i minerały – potrzebne do pracy enzymów odpowiadających za regulację przemian w organizmie czy odbudowę tkanek. Prym wiodą witaminy z grupy B: 

B1 przyspiesza proces gojenia się ran i zmniejsza stany zapalne.

B2 (ryboflawina) wspomaga utrzymanie kolagenu, czyli strukturalną integralność skóry, zmniejsza stan zapalny i przyspiesza gojenie się ran. Pomaga także w wydzielaniu śluzu w skórze, zapobiegając w ten sposób wysuszeniu. Poprawia również wchłanianie cynku.

B3 (witamina PP) bardzo pomocna w wielu schorzeniach skóry, w tym stanach zapalnych skóry, trądziku, trądziku różowatym, egzemie. Poprawia również jej elastyczność4, dlatego jest stosowana jako składnik w produktach do pielęgnacji skóry, ukierunkowanych na działanie przeciwzmarszczkowe i przeciwstarzeniowe. Witamina B3 ma także właściwości przeciwutleniacza, co wpływa na rozjaśnianie skóry. Witamina B3 „wzmacnia funkcję ochronną skóry” na dwa sposoby: po pierwsze, pomaga utrzymać wilgoć, co sprawia, że ​​skóra jest miękka, gładka i nawilżona. Po drugie, silna bariera ochronna skóry zapobiega jej podrażnieniom.

B5 (kwas pantotenowy) ma korzystny wpływ na skórę i błony śluzowe i często stosuje się ją w  maściach i kremach leczniczych, ale pomaga również podawana do ustnie przy zapaleniu błon śluzowych układu pokarmowego, wrzodów przewodu pokarmowego lub problemów zapalnych w jamie ustnej – a jak wiadomo sprawne działanie układu pokarmowego to gwarancja prawidłowego wchłaniania innych składników odżywczych. Ponadto B5 pomaga utrzymywać odpowiednie nawilżenie i elastyczność skóry.

B6 jest kluczowa dla prawidłowego podziału i rozwoju komórek skóry5, a jej niedobór może prowadzić do zmian chorobowych, w tym niedoboru kolagenu6,7.

B7 (biotyna) reguluje także czynność skóry utrzymującej korzenie włosów oraz wpływa na ich wzrost. Biotyna hamuje nadmierną pracę gruczołów łojowych, spowalnia przetłuszczanie włosów oraz łagodzi łupież. Utrzymuje prawidłowy metabolizm energetyczny podczas cyklu Krebsa. Bierze udział w rozkładaniu kwasów tłuszczowych, których obecność jest potrzebna dla zachowania prawidłowej struktury skóry4. Niedobór witaminy B7 powoduje zmiany skórne, wysypki, wypadanie włosów.

B12 (kobalamina) jest nową opcją terapeutyczną w atopowym zapaleniu skóry i jest dobrze tolerowana8,9.

Dodatkowe wsparcie

Dla zachowania zdrowia skóry potrzebna jest odpowiednia ochrona w postaci antyoksydantów jak witamina C, która neutralizuje nadmiar wolnych rodników, chroniąc błony i białka naszych komórek. Ponadto jest niezbędna w produkcji kolagenu, zapewniającego elastyczność skóry. Także tokotrienole i tokoferole należące do rodziny witaminy E pozytywnie wpływają na stan skóry. Ich niedobór powoduje suchość skóry i może wystąpić podczas zaburzeń wchłaniania tłuszczy.

Poza witaminami równie istotną rolę odgrywają substancje mineralne. Jednym z nich jest minerał piękna-cynk, który hamuje stany zapalne, ogranicza wypadanie włosów, oraz chroni przed promieniowaniem UV. Jest niezbędny do produkcji kolagenu. Ponadto odpowiednia ilość i jakość kwasów tłuszczowych nienasyconych omega-3 poprawia stan skóry. Badania dowodzą, że nienasycone kwasy tłuszczowe mogą modulować działanie androgenów1. Nadmiar tych hormonów może być niekorzystny i powodować: nadmierne owłosienie, trądzik, łojotok, czy łysienie.

Problemy ze skórą nie zawsze wynikają z niedoborów składników. Często są objawem lub następstwem innych zaburzeń w organizmie, w tym: nieodpowiedniej ilości i jakości snu, przewlekłego stresu czy niewłaściwej pielęgnacji.

Przykłady te ilustrują, jak duża jest ilość składników wpływających na stan skóry. Warto zaznaczyć, że uzupełnianie jednego z nich to za mało. Podstawą jest przywrócenie prawidłowego działania komórek oraz ich źródła metabolicznego – mitochondriów. Dzięki temu problemy skórne będzie można wyeliminować na stałe. Pamiętajmy, aby odpowiednio dobrać suplementację, potrzebna jest diagnostyka stanu naszego organizmu pod kątem ewentualnych niedoborów czy dysfunkcji metabolicznych.

  1. Liang T, Liao S., Inhibition of steroid 5 alpha-reductase by specific aliphatic unsaturated fatty acids. Biochem J. 1992.
  2. Munkhbayar S, Jang S, Cho A-R, et al., Role of arachidonic acid in promoting hair growth. 2016 .
  3. Kuklinski B., Medycyna mitochondrialna. Objawy, diagnostyka oraz metody terapii, 2017.
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16029679
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12542535
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6651795
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16179747
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15149512
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19368512