Jak pozbyć się stresu
Jak rozstać się ze stresem i mieć każdego dnia małe wakacje! stres, mitochondria, medycyna mitochondrialna, redukcja stresu, dieta, sen

Wszechobecnie występujący stres jest domeną naszych czasów i jednym z największych zagrożeń dla zdrowia. Szybkie tempo życia, pęd za pracą i karierą, oraz narastające każdego dnia obowiązki stanowią duże wyzwanie dla naszego organizmu. Im wcześniej zapewnisz sobie odpowiednie wsparcie tym łatwiej będzie Ci powstrzymać negatywne skutki działania stresu! Najważniejsze by utrzymać odpowiednią równowagę i wśród tylu stresorów znaleźć czas na odpoczynek… każdego dnia poczuć się jak na małych wakacjach!

Stres ma zazwyczaj negatywny wydźwięk, jednak należy pamiętać, że jest zjawiskiem całkowicie naturalnym, fizjologicznym i stanowi ważny czynnik w rozwoju każdego człowieka. Jest mechanizmem mobilizującym nas do działania, pomocnym w podejmowaniu decyzji oraz w pokonywaniu wielu trudności. Jednak pozytywny wymiar stresu jest związany tylko i wyłącznie z jego umiarkowanym nasileniem i krótkim okresem trwania, po którym organizm zawsze jest wynagradzany chwilami odprężenia czy wyciszenia.

Poważnym problemem i zagrożeniem dla zdrowia jest długotrwały i intensywny, który nadwyręża nasz układ nerwowy i hormonalny. Ponadto konsekwentnie „okrada” nas z minerałów i witamin – doprowadzając do zaburzenia równowagi biochemicznej całego organizmu, fundując przy tym naszym mitochondriom prawdziwy wstrząs. Pamiętaj, że mitochondria są bardzo wrażliwe na stres! Ważne jest więc zatem w odpowiednim momencie powiedzieć STOP.

Oto kilka wskazówek, jak radzić sobie ze stresem w oparciu o medycynę mitochondrialną:

1. Nie daj sobie grac na nerwach

Zacznijmy od wyeliminowania tego co nam nie służy. To jak dana sytuacja na nas wpływa zależy od naszego podejścia. Projekt badawczy MONICA (Monitoring of trends and determinants in cardiovascular diseases) badał czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych u 12,5 mln osób. Najistotniejszy okazał się wpływ czynników społeczno – ekonomicznych takich jak praca, sytuacja rodzinna czy kontakty społeczne. Czy naprawdę warto to wszystko, aż tak sobie brać do serca? Spróbuj czasem działać w myśl zasady: „Puść to co kradnie Ci spokój” – weź dzień urlopu od pracy, zrób sobie przerwę od obowiązków domowych, a co najważniejsze nie przejmuj się opinią innych!

2. Bądź pozytywnym egoistą

Tak! Warto być zdrowym egoistą. Nic w tym złego, jeśli od czasu do czasu skoncentrujesz uwagę tylko na sobie. Zyskasz nie tylko Ty. Wybierz się więc zatem na spacer, basen czy saunę. Zarówno kontakt z naturą jak i aktywność fizyczna niwelują skutki stresu i pozwalają oderwać się na chwilę od przytłaczających sytuacji. Jak pisze dr Bodo Kuklinski: „Trening fizyczny odwraca procesy starzenia” oraz „Ruch hamuje będące skutkiem stresu stany zapalne.” Zauważ, że im częściej pozwolisz sobie taką rozluźniającą przyjemność łatwiej będzie odnaleźć się w trudnej sytuacji, a z czasem może podejdziesz do nich z humorem. Pamiętaj, że stres nadmiernie aktywuje układ współczulny, powodując wzrost tętna, przyspieszone bicie serca, zahamowanie perystaltyki jelit i wiele innych symptomów, dlatego warto zaleźć coś co nas rozluźnia i uspokaja.

3. Nakarm stres

Podczas ciągłego napięcia i stresu nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze znacząco wzrasta. Wzbogacaj więc swoją dietę o cenne źródła witamin i minerałów w postaci owoców i warzyw. Powinieneś szczególnie zadbać o dostarczenie odpowiedniej ilości i jakości witaminy C przeciwdziałającej skutkom stresu oksydacyjnego. Znajdziesz jej duże ilości w czarnej porzeczce, rokitniku, grejpfrutach, czy kiszonej kapuście. Ważne jest, aby witamina C w organizmie była utrzymywana na odpowiednio stałym poziomie! Ponadto nie możesz dopuścić do tego, aby w Twojej diecie brakowało wielonienasyconych kwasów tłuszczowych szczególnie omega-3, które działają przeciwzapalnie, dbają o błony komórek i mitochondriów podczas stresu. Trudnym i nerwowym okresom bardzo często towarzyszy przeziębienie. Może być ono związane z niedoborem cynku. Organizm z małymi rezerwami tego pierwiastka jest bardziej podatny na infekcję. Należy zwrócić uwagę również na odpowiednią podaż magnezu, ponieważ przeciążenia układu współczulnego prowadzą do jego deficytów. Bez magnezu energia w postaci cząsteczki ATP nie może zostać wykorzystana. W konsekwencji dochodzi do spadku naszej wydajności i nasilenia zmęczenia. Brak magnezu i ATP sprzyja problemom z zasypianiem, ze snem, i regeneracją. Naszą tajną bronią w walce ze stresem jest również nanocząsteczkowy koenzym Q10 w aktywnej postaci ubichinolu, który trafia bezpośrednio do mitochondriów, gdzie może zostać wykorzystany jako nośnik elektronów i działać jako antyoksydant. Nadmierny stres wyczerpuje zasoby ważnej witaminy B12. Jej aktywna forma – metylokobalamina jest niezbędnej dla prawidłowej pracy układu nerwowego, zapobiega nadmiernemu podbudzeniu i nerwowości. Ponadto witamina B12 bierze udział w metabolizmie energetycznym i działa ochronnie przeciwko wolnym rodnikom – skutkom stresu.

4. Jedz z rozumiem czyli LOGicznie i zdrowo

Zazwyczaj, kiedy pojawia się stres jako pierwsze do głosu dochodzi serce: „przecież miałeś ciężki dzień, nadgodziny w pracy, a do tego zgubiłeś telefon… zasługujesz na coś słodkiego, a podwójny deser będzie lekarstwem na całe zło”. Taka jednorazowa sytuacja nie powinna wyrządzić większych szkód. Gdy jednak codziennością staje się zajadanie swoich smutków i problemów żywnością przetworzoną o wysokich wartościach indeksu glikemicznego, jak cukier, słodycze czy dania mączne wpadamy w błędne koło stresu. Pamiętaj, że największym wrogiem zdrowia jest dieta bogata w węglowodany! Nie funduj swojemu zestresowanemu organizmowi dodatkowych obciążeń. Postaraj odżywiać się zgodnie z dietą LOGI, która zakłada nieco wyższy udział zdrowych tłuszczów. Staraj się wybierać produkty pochodzące z upraw regionalnych, spożywaj sezonowe owoce i warzywa, unikaj jak ognia produktów z azotanami czy barwnikami!

5. Nasz przyjaciel sen

Sen przynosi zdrowiu wiele korzyści i pozwala odpocząć organizmowi po stresującym dniu. Jednak, aby w pełni skorzystać z jego walorów warto zastosować kilka wskazówek. Często nie zdajemy sobie sprawy jaki wpływ mają na nas urządzenia elektryczne i wydzielane przez nie promieniowanie, które zakłóca zdrowy sen. Przed zaśnięciem nie należy korzystać z telefonów, telewizora, czy innych ekranów emitujących niebieskie światło, ponieważ wpływa ono hamująco na wydzielanie melatoniny – substancji umożliwiającej zasypianie i ciągły sen. Postaraj się, aby w sypialni nie było urządzeń elektrycznych i telefonów komórkowych. W przypadku lekkich problemów z zasypianiem terapia mitochondrialna zaleca: preparaty zawierające chmiel lub melatoninę, albo jej prekursor L-tryptofan. Duże znaczenie ma również temperatura sypialni. Warto wywietrzyć pomieszczenie przed położeniem się spać oraz zadbać, aby było ciemno.

 Największe korzyści przynosi kompleksowe podejście do redukcji stresu obejmujące zdrowy styl życia, unikanie toksyn zarówno środowiskowych i emocjonalnych, dieta bogata w niezbędne elementy odżywiające nasze komórki lub suplementacja. Ponadto dbałość o zdrowy sen i regularna aktywność fizyczna najlepiej na świeżym powietrzu pozwolą Ci przywrócić spokój i poczucie wewnętrznej równowagi. Może dzięki nim odmienisz swoje spojrzenie na świat lub znajdziesz coś co wyjątkowo polubisz? Warto spróbować!

Podczas terapii mitochondrialnej nie zapominaj o wątrobie! Komórki miąższu wątroby (hepatocyty) zawierają nawet 500 milionów mitochondriów, dlatego narząd ten wymaga szczególnej ochrony, w tym antyoksydacyjnej. Zdrowa wątroba to klucz do prawidłowej gospodarki węglowodanowej, białkowej oraz lipidowej, odpowiedniej wydolności organizmu, a także sprawnych mechanizmów oczyszczania. Bez sprawnej wątroby produkcja energii w organizmie ulega silnemu ograniczeniu, pamiętaj o tym wybierając dla siebie odpowiednie suplementy diety.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Cynk dwuwartościowy MSE
Pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę
EnzOmega MSE
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
Reklama
Cynk dwuwartościowy MSE
Pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę
EnzOmega MSE
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med