Witamina D nazywana jest witaminą słońca, ponieważ jej synteza zachodzi w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Jednak w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do słońca jest ograniczony, warto uzupełniać jej poziom z naturalnych źródeł. W jakich produktach występuje witamina D?

Aktywna postać witaminy D3

Witamina D to nazwa grupy związków. Wśród nich najbardziej znane postacie to: witamina D3 – cholekalcyferol, obecny głównie w żywności pochodzenia zwierzęcego oraz witamina D2 – ergokalcyferol, znajdujący się głównie w grzybach1

Aktywna postać witaminy D3 to kalcytriol inaczej 1,25-dihydroksycholekalcyferol o wzorze 1,25(OH)2D3. To właśnie ta postać jest odpowiedzialna za większość funkcji przypisywanych witaminie D:

  • utrzymanie gospodarki wapniowo-fosforanowej
  • zachowanie mocnych kości i zębów,
  • prawidłowe działanie mięśni,
  • zachowania odporności

Odgrywa ona również potencjalną rolę w profilaktyce i terapii chorób przewlekłych, takich jak zaburzenia autoimmunologiczne, choroby układu krążenia i infekcje, a nawet niektórych nowotworów2.

Źródła witaminy D w żywności

Większość zapotrzebowania na witaminę D jest zaspokajane w wyniku syntezy pod wpływem promieni słonecznych, natomiast uzupełnienie jej dietą stanowi niewielki procent. Bardzo trudno zachować prawidłowy poziom tej witaminy
w naszej szerokości geograficznej, zwłaszcza jesienią i zimą, lub spędzając większość dnia w pomieszczeniu. W okresach
o zmniejszonej ekspozycji na słońce zalecane jest suplementowanie tego niezbędnego składnika, aby uniknąć jego niedoboru.

Niewielka grupa naturalnych pokarmów zawiera witaminę D. Najwyższą zawartość aktywnej witaminy D3 znajdziemy
w produktach pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza tłustych rybach, takich jak: (zawartość witaminy D w j.m/100g produktu)

  • Węgorz (1440 – 1200)
  • Śledź (800 – 760)
  • Szprot wędzony (755 – 540)
  • Łosoś świeży (520)
  • Sardynka świeża (440)
  • Makrela świeża (200)
  • Halibut świeży (200)

Ponadto dobrym źródłem są:

  • Borowik (298)
  • Kurka (246)
  • Pieczarka (77)
  • Żółtko jaja (68)
  • Wątroba wieprzowa (44)
  • Masło (30)
  • Ser (10)

Źródło: Ciborowska H, Rudnicka A.: „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka.” Warszawa, PZWL, 2009

Jednak, aby osiągnąć dzienną dawkę 1000 j.m. witaminy D trzeba by zjadać np. 200 g łososia lub aż 660 g makreli, 15 jajek lub kilogramy sera codziennie. Z tego powodu niezbędna okazuje się suplementacja witaminy D.

Suplementacja witaminy D

Z dietą jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi zaledwie około 100 – 200 IU witaminy D na dobę, czyli 10–20% dziennego zapotrzebowania3,4. W Polsce suplementacja okazuje się niezbędna w okresach jesienno – zimowych, a niekiedy nawet przez cały rok. Jak wybrać dobry suplement witaminy D? Na co zwracać uwagę?

  1. Aktywna postać

Aby witamina D skutecznie pełniła swoje funkcje musi osiągnąć aktywną postać, dlatego warto dostarczać ją właśnie
w takiej formie - kalcytriolu. Badania dowodzą, że aktywna forma D3 jest znacznie bardziej skuteczna w podnoszeniu
i utrzymaniu prawidłowego poziomu witaminy D5-6.

  1. Dawka

Optymalny poziom dla witaminy D we krwi wynosi od 75-150 nmol/l (30-60 ng/ml)7. Należy tak dobrać dawkę, aby utrzymać ten poziom. W zależności od wieku, płci i stanu zdrowia dawka witaminy D może być różna i wynosić między 600–2000 IU dziennie, ale niektóre osoby mogą potrzebować większych dawek, aby osiągnąć i zachować prawidłowy poziom we krwi8. Według zaleceń doktora Bodo Kuklinskiego, dla uzyskania tego poziomu witaminy D należy przyjmować 100 µg (4000 IU) dziennie. Wysoka dawka witaminy D jest gwarancją dostarczenia jej do mitochondriów.

  1. Witamina D i magnez

Mikroskładniki odżywcze mogą współdziałać, a niekiedy nawet do pełnienia określonych funkcji potrzebują siebie nawzajem. Przykładem jest magnez – niezbędny do prawidłowego działania witaminy D39. Magnez aktywuje witaminę D, dzięki czemu może ona regulować homeostazę wapnia i zdrowie kości. Ponadto magnez aktywuje enzymy zaangażowane w inne funkcje metaboliczne witaminy D. Dlatego należy koniecznie spożywać odpowiednią ilość magnezu, aby uzyskać korzystne działanie witaminy D.

  1. Witamina D3 i K2

Coraz większą uwagę zwraca się także na poziom witaminy K2 dla optymalnego działania witaminy D. Witamina K2 jest niezbędna dla prawidłowej gospodarki wapnia. W połączeniu z witaminą D kieruje wapń do kości i zębów. W przypadku niedoboru witaminy K2, witamina D3 nie może sprawnie wprowadzać wapnia do tkanki kostnej, wtedy wapń odkłada się w tętnicach zwiększając ryzyko chorób układu krążenia.

Pamiętajmy, że podstawą do ustalenia bezpiecznej suplementacji witaminy D, powinny być badania laboratoryjne określające jej poziom. Do sprawdzenia poziomu witaminy D powinny skłonić nas również objawy – poznaj co może wskazywać na niski poziom witaminy D (Witamina D – objawy i przyczyny niedoboru).

 

Przeciwzapalnie - koenzym Q10

Przyczyną większości chorób są stany zapalne, które mogą uszkadzać komórki i mitochondria. Koenzym Q10 ma wyjątkowo silne właściwości zmniejszania nadmiernego stanu zapalnego poprzez obniżanie poziomu NF-kB oraz TNFα – czynników zapalnych. Dlatego suplementację Q10 zaleca się przy stwardnieniu rozsianym, przewlekłych zapaleniach oskrzeli oraz skóry (łuszczyca, atopowe zapalenie skóry), schorzeniach stawów, chorobach jelit, zespole przewlekłego zmęczenia oraz fibromialgii.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
Witamina D3 MSE
Wysoka porcja 2.000 IU - Monopreparat, mitoceutyk
Witamina K2 (MK-7) MSE
Forma aktywna - menachinon-7 oraz wysoka porcja - 200 µg
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
Witamina D3 MSE
Wysoka porcja 2.000 IU - Monopreparat, mitoceutyk
Witamina K2 (MK-7) MSE
Forma aktywna - menachinon-7 oraz wysoka porcja - 200 µg
D3-Intercell® 2000 I.E.
Witamina D 2000 I.U pozyskana z lanoliny, zamknięta w naturalnej kapsułce roślinnej.
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med