Wpływ kwasów omega 3 na hamowanie stanów zapalnych
Wpływ kwasów omega-3 na hamowanie stanów zapalnych kwasy omega-3, EPA, DHA, ALA, choroby serca, Alzhaimer, cukrzyca, zwyrodnienie plamki żółtej, zespół suchego oka,

Obecnie coraz częściej diagnozowane są tzw. choroby cywilizacyjne, czyli schorzenia o przewlekłym charakterze. Wszystkie je łączy jeden wspólny mianownik – współczesny styl życia,  w tym źle zbilansowana dieta, z  niską zawartością  kwasów tłuszczowych  omega-3, antyutleniaczy,  czy błonnika, w połączeniu z siedzącym trybem życia, nadmiarem stresu oraz zanieczyszczeniami środowiska. Wszystkie wyżej wymienione czynniki prowadzą do nadprodukcji  wolnych rodników tlenowych, te z kolei mogą uszkadzać poszczególne struktury naszego organizmu, finalnie prowadząc do rozwoju wielu chorób.

Dlaczego niedobór kwasów omega – 3 jest tak istotnym czynnikiem rozwoju chorób cywilizacyjnych? Otóż kwasy te wchodzą w skład każdej błony komórkowej w naszym organizmie. Zatem braki tego składnika mogą przyczyniać się do rozwoju niemal każdej z chorób. Ponadto nieodpowiednia proporcja kwasów omega-3 do omega-6 powoduje obniżenie ochrony naszych komórek przed wolnymi rodnikami co zwiększa ryzyko stanów zapalnych. 

Jak rozpoznać niedobór?

Niestety, nie występują typowe objawy niedoboru kwasów omega-3. Ze względu na to, że są one niezbędne każdej komórce naszego ciała symptomy świadczące o ich braku mogą pochodzić z praktycznie każdego narządu. Zatem, wysuszanie skóry i błon śluzowych, zapalenia spojówek bądź zespół suchego oka, częste infekcja, a nawet poważne choroby kardiologiczne mogą wskazywać na niedobory kwasów omega-3.

Nadmiar węglowodanów przyczynia się do rozwoju cukrzycy

Dieta bogata w węglowodany (przede wszystkim białe produkty mączne) prowadzi do szybko rozwijających się schorzeń, głownie otyłości i cukrzycy  typu 2. Stąd, w dzisiejszych czasach nie powinniśmy opisywać cukrzycy jako choroby osób dorosłych. Właściwsze i niestety bardziej aktualne będą terminy takie jak: „cukrzyca cywilizacyjna” czy „cukrzyca żywieniowa”, ponieważ od dawna coraz więcej młodych osób cierpi na tę chorobę, w tym także coraz więcej dzieci. Przyczyna jest zawsze taka sama – zbyt duża ilość węglowodanów w organizmie podnosi poziom cukru we krwi. Kiedy poziom cukru we krwi jest stale podwyższony, nasz organizm przekształca nadmiar węglowodanów w tłuszcz, który lokalizuje się głównie na brzuchu i biodrach. Badanie przeprowadzone na 84 tyś. pielęgniarek dowiodło, że gdy tylko 5% spożywanych węglowodanów prostych zostało zastąpione przez jednonienasycone kwasy tłuszczowe, ryzyko cukrzycy zmniejszyło się aż o 56%1.

Indeks glikemiczny

Pamiętajmy, że aby prawidłowo sklasyfikować węglowodany, należy wziąć pod uwagę indeks glikemiczny. Ta wartość określa wpływ żywności zawierającej węglowodany na poziom cukru we krwi. Spożywanie węglowodanów prostych o wysokim indeksie glikemicznym powoduje szybki wzrost jego poziomu, wówczas organizm zamienia węglowodany złożone w cukry proste. Przez ten proces trzustka zmuszona jest do produkowania znacznie większej ilości insuliny, aby cukier mógł dotrzeć do komórek organizmu. Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym powodują ten sam proces, ale przebiega on zdecydowanie wolniej. Wysokie wartości glikemiczne mają wszystkie rodzaje cukrów oraz wszelkie produkty z białej mąki, jak również banany i ziemniaki. Większość warzyw oraz mąka pełnoziarnista mają niższe wartości glikemiczne i właśnie z tego względu stanowią zdecydowanie lepszy wybór.

Szczególne właściwości kwasów tłuszczowych omega-3

Szczególnie skuteczną ochroną przed powstaniem cukrzycy zapewniają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, głównie dlatego, że poprawiają one działanie insuliny na jej receptory. Do tego stopnia, że u osób spożywających je regularnie ryzyko zachorowania na cukrzycę zmniejszone zostaje aż o połowę. Dodatkowo zwiększona konsumpcja kwasów omega-3, a zwłaszcza DHA (kwas dokozaheksaenowy), zwiększa gęstość mineralną kości, co czyni je mocniejszymi. Kwasy omega-3 sprzyjają rozwojowi osteoblastów, czyli komórek odpowiedzialnych za tworzenie kości, dlatego też wpływają korzystnie na funkcjonowanie stawów. Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym omega 3 wpływają na redukowanie  bólu stawów i tym samym ograniczeń  ruchowych. ,,Omegi” są również niezwykle ważne dla naszego mózgu. Mózg zawiera aż 60% tłuszczu, a około 40% tłuszczu mózgowego składa się z substancji DHA i EPA (kwas eikozapentaenowy).  Wielonasycone kwasy tłuszczowe pomagają  w utrzymaniu elastyczności osłonek neuronów (osłonka mielinowa  zawiera około 75% tłuszczu, a w tym przeważają kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6).

 

 

Kwasy tłuszczowe omega-3 a choroba Alzheimera

Badanie przeprowadzone na 1600 pacjentach wykazało, że regularne przyjmowanie kwasów tłuszczowych omega-3, zwiększyło aktywność umysłową u osób chorujących na chorobę Alzheimera. Co ważniejsze, udowodniono też, że omega 3 poprawiają koncentrację oraz pozytywnie wpływają na myślenie i pamięć. Wykazano również ich wpływ na poprawę nastroju  i samopoczucia. Funkcjonowanie wzroku jest również zależne od licznych substancji ochronnych, z których najważniejszymi  są składniki roślinne (karotenoidy, likopen i luteina) w towarzystwie właśnie kwasów omega -3. Przy czym kwasy tłuszczowe omega-3 DHA mają kluczowe znaczenie dla ochrony siatkówki oka. Niedobór kwasów tłuszczowych omega-3 prowadzi do zespołu suchego oka oraz występowania stanów zapalnych, a niekiedy również do zaburzeń widzenia.

Kwasy tłuszczowe omega-3 a choroby serca

Przeciętna długość życia na greckiej wyspie Krecie  jest o około dziesięć lat wyższa, niż w niektórych krajach Europy. Statystyki pokazują, że występowanie chorób serca, w tym głównie ataków serca są znacznie rzadsze na Krecie i jest ich o połowę mniej, niż w Europie Północnej. Jest to spowodowane różnicami w diecie. Mieszkańcy Krety regularnie spożywają ryby, oliwki czy oliwę z oliwek – bogate w kwasy omega-3. Dodatkowo oleje tłoczone na zimno posiadają wyższy poziom witaminy E, która chroni komórki przed wzmożoną produkcją wolnych rodników tlenowych. Dodatkowo obecność witaminy E – silnego przeciwutleniacza – jest niezbędna do ochrony wrażliwych na utlenianie kwasów omega-3. Jednocześnie kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają i usprawniają dostarczanie tlenu do komórek organizmu.

Kwasy tłuszczowe omega-3 – występowanie

Wielonasycone kwasy tłuszczowe omega 3 występują w bardzo różnych proporcjach w produktach spożywczych.  Ich najwyższą zawartość znajdziemy w tłustych rybach. Jednak skażenie ryb metalami ciężkimi i pestycydami nie zawsze czyni z nich bezpieczne źródło kwasów omega-3. Pokarmy roślinne również mogą być takim źródłem. Można wymienić tutaj: olej lniany z siemienia lnianego, olej z konopi, olej z orzecha włoskiego i olej rzepakowy. Jednak tylko niewielki procent  roślinnych kwasów tłuszczowych jest przekształcany w niezbędny nam kwas omega – 3 -  DHA i EPA. Aby kwas ALA obecny w olejach roślinach mógł zostać przekształcony w DHA i EPA  potrzebujemy sprawnie działającego w naszym organizmie enzymu delta 6 desaturazy, który niestety nie działa w przypadku gdy jesteśmy chorzy, bądź brakuje nam pewnych substancji odżywczych niezbędnych do jego działania. W takiej sytuacji roślinne źródła kwasów omega-3 są dla nas mało wartościowe. 

Z racji tego, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są wrażliwe na ciepło, powinniśmy stosować te tłoczone na zimno. Ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 oleje roślinne (z wyjątkiem oleju kokosowego) nie powinny być poddawane obróbce termicznej, gdyż może to spowodować powstawanie szkodliwego kwasu tłuszczowego trans. Do smażenia i gotowania należy stosować tłuszcze nasycone (organiczne), ponieważ są one w dużym stopniu stabilne termicznie.

Bezpieczne źródło kwasów omega-3

Najbezpieczniejsze okazuje się stosowanie kwasów omega-3 pozyskiwanych z małych dalekomorskich ryb dziko żyjących (np.: sardeli), dodatkowo oczyszczonych przy użyciu technik molekularnych. Dopiero wtedy możemy mieć pewność że nie wprowadzimy do organizmu metali ciężkich i pestycydów.

Ze względu na trudną dostępność dobrej jakości kwasów omega-3 w diecie, wielu z nas powinno je po prostu  suplementować, a już z pewnością te osoby, które cierpią na choroby serca, choroby zapalne, autoimmunologiczne, cukrzycę, problemy ze wzrokiem,  czy nowotwory. Warto sięgać po naturalny środek,  w postaci wysokiej jakości preparatu z kwasami omega-3 pamiętając jednocześnie o tym, że kwasy te są dla nas korzystne jedynie wtedy, gdy spełniają kilka bardzo ważnych kryteriów:

- wysoki stopień oczyszczenia

- dobre źródło pochodzenia

- towarzystwo przeciwutleniaczy np. witaminy E

Ze względu na bardzo wysoką jakość i bezpieczeństwo stosowania warto wymienić tutaj preparat EnzOmega MSE, który spełnia wszystkie powyższe kryteria oraz zawiera odpowiednią proporcję, wysoko oczyszczonych kwasów EPA i DHA.

Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. https://www.zentrum-der-gesundheit.de/praevention-durch-omega-3-fettsaeuren.html

    Artykuł sponsorowany
Przeciwzapalnie - koenzym Q10

Przyczyną większości chorób są stany zapalne, które mogą uszkadzać komórki i mitochondria. Koenzym Q10 ma wyjątkowo silne właściwości zmniejszania nadmiernego stanu zapalnego poprzez obniżanie poziomu NF-kB oraz TNFα – czynników zapalnych. Dlatego suplementację Q10 zaleca się przy stwardnieniu rozsianym, przewlekłych zapaleniach oskrzeli oraz skóry (łuszczyca, atopowe zapalenie skóry), schorzeniach stawów, chorobach jelit, zespole przewlekłego zmęczenia oraz fibromialgii.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Reklama
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med