Uprawianie sportu i zrównoważona dieta to jedne z podstawowych warunków zachowania dobrego zdrowia. Każdy rodzaj aktywności fizycznej nie tylko poprawia wydolność organizmu, redukuje stres i nadwagę, ale również chroni przed takimi chorobami jak: zawał, cukrzyca typu II, nowotwory czy osteoporoza. Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z faktu, że dzięki dużym obciążeniom, w trakcie ćwiczeń, np. na siłowni, nasze kości zwiększają swoją gęstość, elastyczność i odporność na złamania.

Dla przykładu astronauci, których kości nie podlegają obciążeniom, w ciągu jednego roku pobytu w kosmosie potrafią stracić wapń (niezbędny dla mocnych kości) odpowiadający kilkunastu latom życia na Ziemi. Nie tylko oni. Statystyki pokazują, że mieszkańcy miast, którzy nigdy nie pracowali fizycznie dużo częściej chorują na osteoporozę niż mieszkańcy wsi.

Czy jednak uprawianie sportu, nawet rekreacyjne, jest bezpieczne dla wszystkich?

O czym należy pamiętać, by sport przynosił więcej korzyści niż strat? Uprawiając sport, by uchronić się przed kontuzjami, musimy przede wszystkim kierować się zdrowym rozsądkiem. Ponadto powinniśmy również zdać sobie sprawię z tego, że aktywność fizyczna obok niewątpliwych korzyści ma także kilka wad. Każda forma ruchu pobudza wzrost produkcji wolnych rodników tlenowych w organizmie, co w konsekwencji prowadzi do powstania stresu oksydacyjnego. Niestety około 80% populacji nie jest w stanie - bez dodatkowego wsparcia antyoksydacyjnego - radzić sobie z tym problemem. Co jest konsekwencją stresu oksydacyjnego? Między innymi uszkodzenia błony komórkowej, uszkodzenia mitochondriów czy też białek i enzymów, które są niezbędne w wielu procesach metabolicznych. Zagrożone są również chromosomy, będące nośnikami informacji genetycznych.
Ponadto należy zwrócić uwagę na ewentualną niestabilność odcinka szyjnego, której towarzyszy zespół szyjny z zaburzeniami układu współczulnego. Osoby z tego typu problemem właściwie nie powinny uprawiać sportu. Warto jednak, by nie rezygnowały, np. z codziennych spacerów.

Innym bardzo ważnym aspektem każdego treningu jest wydzielanie hormonów - nie chodzi jedynie o endorfiny - hormony szczęścia. W trakcie wysiłku nasz organizm jest narażony również na nadmierne wydzielanie hormonów stresu. Niestety organizmy około 70% ludzi rozkładają hormony stresu z dużym opóźnieniem. Jeżeli osoba należąca do tej grupy zajmuje się uprawianiem sportów ekstremalnych, wówczas rośnie u niej nawet trwałe ryzyko utraty zdrowia.

Wpływ sportu na poziom energii  w naszych komórkach

Nie możemy pominąć jeszcze jednej rzeczy - zjawiska utraty energii komórkowej (deficyt bioenergetyczny komórki), która jest nieunikniona, w trakcie wytężonego wysiłku. Zjawisko to jest ściśle związane z metabolizmem mitochondriów (maleńkich organelli) produkujących, każdego dnia energię w ilości równej masie naszego ciała. Ponieważ prawie każda komórka naszego organizmu uzbrojona jest w mitochondria, a największa ich ilość znajduje się w komórkach mięśni (również w mięśniu sercowym), od zrównoważonej pracy tych licznych organelli, ściśle zależy całkowita wydolność naszego organizmu, a także ogólnie mówiąc - nasze zdrowie.

Proces przebiega nastepująco: każda komórka mięśniowa jest swojego rodzaju mini silnikiem, który kurcząc się i produkując niewielką ilość ciepła, spala energię. Proces spalania odbywa się właśnie w mitochondriach. Nadmierne przeciążenie tych drobnych organelli powoduje mikrouszkodzenia mięśni, zwiększa czas regeneracji, zmniejszenie ilość i intensywności. Stąd niezwykle istotną rzeczą jest odpowiednia ochrona oraz aktywowanie mitochondriów. Tutaj z pomocą przychodzi nam optymalna dostosowana do naszego indywidualnego zapotrzebowania - dieta oraz odpowiednie nawodnienie. Niestety istnieje jedna bardzo ważna substancja mitochondrialna, której nie jesteśmy w stanie uzupełnić dietą, a której synteza w naszym organizmie zmniejsza się pod wpływem czynników środowiskowych (np. stresu) lub z racji weku. Tą substancją jest koenzym Q10.

 

Naturalny doping

Szereg badań wykazał, że suplementacja koenzymem Q10 jest bardzo korzystna dla zachowania zdrowia, sprawności umysłowej oraz zachowania młodego wyglądu. A w przypadku obciążenia organizmu wysiłkiem fizycznym - koenzym Q10 jest substancją niezbędną. Stosowanie przez zawodników odpowiedniej suplementacji Q10, nie tylko mocno podnosi wydolność wysiłkową organizmu (,,naturalny doping"), ale także bardzo wyraźnie zmniejsza mikrouszkodzenia mięśni oraz czas regeneracji po treningu. Ponadto u zawodników stosujących regularnie koenzym Q10 nie stwierdzono występowania obciążeń psychicznych (spadku motywacji, depresji czy napadów lękowych). Preparaty z koenzymem Q10 warto stosować zarówno trenując wyczynowo, jak i wtedy, gdy szykujemy ,,formę plażową". Oprócz silnych właściwości antyoksydacyjnych oraz proenergetycznych, koenzym Q10 wpływa również pośrednio na redukcję tkanki tłuszczowej.

Mitochondria szczególnie cenią sobie obecność koenzymu Q10 w formie ubichinolu

Koenzym Q10 może występować w dwóch formach: utlenionej (ubichinon) oraz aktywnej (ubichinol). Aktywna forma Q10 - ubichinol jest dużo lepiej wykorzystywana przez organizm oraz efektywniej zapewnia pełną ochronę antyoksydacyjną. Z uwagi na dużą masę cząsteczkową i słabą rozpuszczalność w wodzie koenzym Q10 bardzo wolno ulega wchłanianiu z przewodu pokarmowego. Dlatego najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest suplementacja koenzymu Q10 w płynnej formie najlepiej w postaci ultra małych cząsteczek o znacznie większym stopniu wchłaniania. Rozwiązanie to gwarantuje nawet ośmiokrotny wzrost przyswajalności w porównaniu do klasycznych rozwiązań. Włączając do treningu suplementację koenzymem Q10 należy pamiętać, aby dany preparat odznaczał się najwyższym poziomem biodostępności oraz czystości.

Stosowanie dobrego preparatu z koenzymem Q10 jest na pewno rozsądnym, a w niektórych przypadkach niezbędnym rozwiązaniem u osób uprawiających sport. Co ważne, na pierwszym planie nie stoi tutaj zwiększenie wydolności, które szybko odczujemy, ale skuteczna ochrona mitochondriów, która pozwoli nam zachować zdrowie.

Co łączy zdrowie jelit i kości?

Jeżeli chcesz zadbać o zdrowe kości oraz uniknąć osteoporozy, zadbaj nie tylko o odpowiednią podaż witaminy D oraz wapnia, ale także o jelita. To właśnie tam zachodzi synteza niezwykle ważnej dla metabolizmu kostnego witaminy K2. Jak wskazują badania naukowe, witamina K1 (obecna głównie w zielonych warzywach liściastych oraz warzywach kapustnych) nie jest w stanie zastąpić w tej roli witaminy K2 (produkowanej przez bakterie). Zdrowe jelita to czynnik ograniczający ryzyko osteoporozy również dzięki poprawie wchłaniania wszystkich mikroskładników odżywczych (zwłaszcza dotyczy to wapnia).

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Q10 classic MSE
Naturalny koenzym Q10 o wysokim stopniu czystości 99,8%
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Opatentowana, płynna formuła koenzymu Q10 w formie nanocząsteczek. Czystość 99,8%
Reklama
Q10 classic MSE
Naturalny koenzym Q10 o wysokim stopniu czystości 99,8%
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Opatentowana, płynna formuła koenzymu Q10 w formie nanocząsteczek. Czystość 99,8%
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med