Najlepszy sposób na odporność

Przedstawiamy jak kompleksowo wspierać odporność, aby ustrzec się przeziębienia i grypy w sezonie jesienno-zimowym oraz przez cały rok.

Najlepszy sposób na odporność

Okres jesienno-zimowy wystawia nasz system odpornościowy na próbę. Dla wielu osób to ciężki okres przeziębień i grypy, które stale nawracają. Co gorsza infekcje są z łatwością przenoszone, dlatego np. w rodzinie chorują wszyscy jej członkowie. Co robić, by tym razem nie zachorować?

Już w starożytności Hipokrates podkreślał, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Kierując się tym mądrym stwierdzeniem, lepiej zawczasu zadbać o odporność. Sięganie po środki wzmacniające odporność w trakcie infekcji jest mniej efektywne, niż wcześniejsza profilaktyka.  W dodatku stosując naturalne metody, możemy obyć się bez leków. Silny system immunologiczny nie tylko chroni nas przez infekcjami, ale w razie zachorowania pomaga skrócić czas choroby, łagodzi jej przebieg i zmniejsza ryzyko powikłań.  

Funkcje obronne

System immunologiczny (układ odpornościowy) to precyzyjny system ,,naczyń połączonych” umożliwiający zachowanie homeostazy i odporności. Sprawnie chroni nas przed patogenami, bakteriami i wirusami. Dodatkowo nadzoruje stan komórek i usuwa te zainfekowane; umiejętnie rozpoznaje zdrowe komórki i tkanki organizmu, oddzielając je od patogenów chorobotwórczych. Funkcją układu immunologicznego jest nieustanna ochrona przed szkodliwymi czynnikami, które zależą od wieku, stanu zdrowia, poziomu stresu, diety, czy cech genetycznych, czyli identycznych czynników które wpływają na stan mitochondriów.

Układ odpornościowy tworzą: narządy limfatyczne, naczynie chłonne, komórki odpornościowe, przeciwciała, cytokiny. To niezwykle skuteczna broń szybkiego reagowania. Jego komórki umieszczone są w grasicy, śledzionie, węzłach chłonnych, migdałkach, jelitach, szpiku kostnym. Dzięki temu może on precyzyjniej i szybciej reagować na różnego rodzaju zagrożenia oraz … dużo trudniej jest go zniszczyć. W narządach układu odpornościowego produkowane są różne rodzaje białych krwinek. Jedne pochłaniają chorobotwórcze zarazki, inne je zatruwają, a jeszcze inne wytwarzają przeciwciała, które je zabijają.

Dodatkowo układ odpornościowy jest ściśle połączony z układem krwionośnym i nerwowym. Dzięki temu ich funkcje wzajemnie na siebie wpływają, a układ odpornościowy działa wielopłaszczyznowo i na kilku poziomach.

Wyróżniamy tutaj:

Odporność nieswoistą - inaczej wrodzoną. Zaliczamy do niej bariery fizyczne – pierwszą linię obrony: skórę i błony śluzowe. Wśród nich dodatkowo działają: niskie pH na powierzchni skóry oraz w żołądku, wydzieliny z substancjami bakteriobójczymi: interferon we krwi, peptydy antybakteryjne β-defensyny5, enzymy, np. lizozym i fosfolipaza A, zawarte w ślinie i łzach6.Ten rodzaj odporności wykorzystuje mechanizmy takie jak kichanie, kaszel, wymioty, biegunka oraz łzawienie – pozwalające na usunięcie patogenów. Elementem odporności nieswoistej jest także odpowiedź komórkowa – fagocytoza.

Natomiast bardziej precyzyjną ochronę zapewnia odporność swoista, polegająca głównie na działaniu komórek odpornościowych –  limfocytów, które rozpoznają wirusy, bakterie czy grzyby i unieszkodliwiają je. Odporność swoista to odporność którą nabywamy po kontakcie z patogenem. Dzięki niej komórki odpornościowe mogą zapamiętać antygen (np. obce białko patogenu) i wytworzyć przeciwciała. Mechanizmy odpowiedzi swoistej mają dwa typy:

  • odporność komórkową – za którą odpowiadają limfocyty T, atakujące patogeny
  • odporność humoralną – za które odpowiadają przeciwciała, wytwarzane są przez limfocyty. Ich celem jest niszczenie patogennych komórek

Co osłabia układ odpornościowy?

Wychłodzenie, stres, brak odpowiedniej ilości snu, przyjmowanie leków, przetworzona żywność i dieta niedoborowa – to wszystko sprawia, że organizmowi brakuje naturalnych środków do tworzenia bariery ochronnej. W konsekwencji zaburzeniu ulega równowaga w układzie odpornościowym, a my częściej chorujemy.

Powyższe czynniki prowadzą nie tylko do większej podatności na infekcje, katar czy kaszel, ale przede wszystkim mogą powodować wystąpienie stanów zapalnych. To właśnie zapalenie jest jedną z pierwszych reakcji układu odpornościowego na infekcje7. Komórki odpornościowe ulegają pobudzeniu i uwalniają cząsteczki zapalne np. cytokiny.

Infekcje mogą również prowadzić do szczególnego rodzaju zapalenia – ukrytych stanów zapalnych tzw. silence inflammation, których podłożem jest nadprodukcja wolnych rodników tlenowych. Niestety ukryte stany zapalne, poprzez uruchomienie procesów wolno rodnikowych prowadzą bezpośrednio do uszkodzeń mitochondriów.

Niezauważalne zagrożenia dla układu odpornościowego

„Klasyczny” stan zapalny zwykle wiąże się z bólem, np. bólem głowy, w trakcie przeziębienia, czy stan zapalny w wyniku skręcenia kostki. Tymczasem ukryte stany zapalne różnią się od ,,klasycznego” tym, że ból praktycznie nie występuje. Niestety ukryty stan zapalny (obecny w wielu miejscach) daje niespecyficzne objawy, lub jest zupełnie bezobjawowy. W rezultacie nie podejmuje się żadnych działań, aby go powstrzymać. Ten utrzymuje się przez lata, powodując ciągłe upośledzanie układu odpornościowego, ale także innych układów i narządów. Podobnie jak wolne rodniki istnienie cichego stanu zapalnego nie jest jeszcze chorobą, ale już  początkiem potencjalnych problemów z mitochondriami. To również  bywa niezauważane, zarówno przez pacjentów jak i lekarzy. Co więcej ciągłe obciążenia komórek i mitochondriów mogą prowadzić do chorób na tle zapalnym: chorób serca, choroby Alzheimera, czy nowotworów.

Zatem wysoka odporność to nie tylko zapobieganie infekcjom, ale przede wszystkim utrzymywanie homeostazy i ochrona przed stanami zapalnymi, zwłaszcza tymi ukrytymi!

Zestaw do zadań specjalnych – Immun-Intercell akut

Z powodu wysokiego stopnia przetworzenia żywności, coraz mniejszej zawartości minerałów w glebach, zanieczyszczenia środowiska, mniejszego stopnia nasłonecznienia chorujemy znacznie częściej, niż kiedyś.  Dlatego coraz częściej podstawowa suplementacja okazuje się niezbędna. Aby kompleksowo zadbać o odporność trzeba zadziałać wielopłaszczyznowo.

 

 

Krok 1: Zdrowa flora jelitowa kluczem do odporności

Nasz organizm zawiera dziesięć razy więcej bakterii, niż komórek. Szacuje się, że około 80%, z około 100 miliardów bakterii  znajduje się w obszarze jelitowym. Dlatego, tak ważną częścią naszej odporności są mali pomocnicy – pożyteczne bakterie jelitowe.

Mikroflora jelitowa i układ odpornościowy działają w symbiozie. Bez wsparcia mikroorganizmów nasz układ odpornościowy nie byłby w stanie sprawnie nas chronić, a bez prawidłowej czynności układu immunologicznego mikroorganizmy nie przetrwałyby.

Pożyteczne bakterie jelitowe takie jak: Lactobacillus, Bifidobacterium, Enterococcus zapewniają naturalną ochronę komórek i wzmacniają układ odpornościowy przed patogenami. Korzystne mikroorganizmy nie tylko zwalczają bakterie lub grzyby chorobotwórcze, ale także umożliwiają naszym białym krwinkom leukocytom, przeprowadzanie reakcji obronnych.

Mikroflora jelitowa stanowi barierę dla patogennych bakterii, ponieważ wymaga innych warunków jak pH,  czy dostępność żelaza1,2. Przez to niweluje możliwość rozmnażania niechcianych intruzów w organizmie, co dowodzi, że utrzymanie właściwej flory jelitowej, pomaga przywrócić równowagę odpornościową przy infekcjach jelitowych, stanach zapalnych wywołanych szkodliwymi metabolitami bakterii, zapaleniem żołądka, czy nieswoistym zapaleniem jelit3,4.

Ponadto prawidłowa flora pomaga zachować tzw. szczelność jelit. W przypadku nieszczelności jelit do krwioobiegu przedostają się toksyczne substancje i metabolity np. leków, kazeiny, czy glutenu, które mogą wywoływać reakcje zapalne9.

Ze względu na typową zachodnią dietę o niskiej zawartości składników odżywczych, a wysoką ekspozycję na antybiotyki i leki, hodowlę przemysłową i niefiltrowaną wodę pitną, probiotyki uzupełniające żywienie mogą wzmocnić naturalną ochronę przed patogenami.

Skoro bakterie są tak powszechne w naszym organizmie i spełniają szereg ważnych funkcji zachowanie ich odpowiedniej ilości i proporcji jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Probiotyki zamiast antybiotyków

Probiotyki są naturalną odpowiedzią na antybiotyki. Podczas antybiotykoterapii pozytywne mikroorganizmy naszej flory są niszczone, co silnie osłabia naszą odporność. 

Badania z Universytetu w Pensylwanii potwierdziły, że lekarze, często niepotrzebnie leczą antybiotykami zwłaszcza pacjentów z chorobami układu oddechowego. Badania z Chin pokazują, że w przeciwieństwie do antybiotyków, probiotyki przynoszą znaczną poprawę zdrowia u dzieci z objawami grypy, takimi jak gorączka, kaszel i katar. Naukowcy stwierdzili, że przyjmowane codziennie probiotyki mogą zmniejszać częstotliwość występowania i czas trwania chorób układu oddechowego i ich objawów, poprzez stymulowanie wytwarzania przeciwciał.

Jak wybrać probiotykoterapię?

Po pierwsze należy wybierać te suplementy, które posiadają „żywe” kultury bakterii. Bakterie nieaktywne nie będą działały na komórki. Konieczne jest zwrócenie uwagi na znajdujące się w preparacie szczepy. Przykładowo Lactobacillus acidophilus jest skuteczny w infekcjach dróg rodnych i moczowych i występuje głównie w jelicie cienkim. Bifidus longum potrafi blokować działanie szkodliwych bakterii np. E.Coli czy Salmonelli. Lactobacillus plantarum jest odporny na działanie soków trawiennych oraz na działanie antybiotyków. Dobry probiotyk powinien zawierać co najmniej 10 szczepów, aby działał kompleksowo.  

Krok 2: Substancje witalne, które wzmacniają układ odpornościowy

Witamina C

Jest elementarnym składnikiem dla odporności, który pomaga skuteczniej działać białym krwinkom. Przyspiesza wszystkie reakcje obronne organizmu,  przez co silnie wzmacnianiu układ odpornościowy. Witamina C pobudza produkcję interferonu – białka które walczy z patogenami, działa przeciwutleniająco dzięki czemu może zatrzymać uszkodzenia DNA wywołane przez wolne rodniki oraz immunostymulująco, skracając czas choroby.

Witamina D

Witamina D odgrywa istotną rolę w zakresie układu odpornościowego, a jej niedobór zwiększa podatność na infekcję. Przede wszystkim wpływ na działanie limfocytów T i komórki NK (ang. Natural Killer), których rolą jest unieszkodliwianie zainfekowanych komórek. Dodatkowo wzmaga powstawanie przeciwciał odpornościowych, czyli immunoglobulin. Nasila produkcję peptydów o właściwościach bakteriobójczych i przeciwwirusowych w drogach oddechowych i przewodzie pokarmowym.

Selen

Selen to pierwiastek śladowy który wspomaga rozwój i ruchomość białych krwinek, przyczyniając się do silnego układu odpornościowego. Jako przeciwutleniacz chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Cynk

Cynk jest kolejnym pierwiastkiem śladowym, bez którego własne mechanizmy obronne organizmu nie mogą działać poprawnie. Działa antyoksydacyjnie na wolne rodniki, a nawet pomaga w zatruciu miedzią, kadmem i ołowiem. Bardzo dobrze sprawdza się w problemach z drogami oddechowymi.

Nie zapominajmy jaką rolę odgrywa zdrowa dieta bogata w warzywa i owoce, zioła, kiełki i nasiona bogate w przeciwutleniacze. W sezonie jesienno-zimowym pamiętaj o czosnku, cebuli, kapuście, brokułach, siemieniu lnianym, zdrowych olejach bogatych w witaminę E np. kokosowym (który działa przeciwbakteryjnie). Bardzo skuteczne są także odpowiednie kwasy omega 3, prawidłowo zastosowana kurkuma i koncentrat serwatki.

Wszystkie niezbędne składniki dla wsparcia odporności znajdziesz w preparacie Immun-Intercell akut. To kompozycja 10 kultur bakterii oraz czterech kluczowych składników odżywczych: witaminy C, D, cynku i selenu, które wspierają funkcjonowanie układu odpornościowego. Immun-Intercell akut jest unikalnym preparatem złożonym, w którym zastosowano dwufazowe wypełnienie kapsułki, co pozwala na optymalne rozmieszczenie wszystkich substancji. Ponadto produkcja zgodna z zasadami GMP daje gwarancję najwyższej jakości i czystości produktu, który pozwoli Ci zachować odporność przez cały rok.

Autor: Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/54972
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1223422/pdf/12628001.pdf
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2109988
  4. https://academic.oup.com/jn/article/135/5/1294/4664060
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16909918
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4434640
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16424890
  8. www.viamedici.thieme.de/lernmodule/biochemie
  9. www.instytut-mikroekologii.pl/wp-content/uploads/2016/07/Od-Jelit-Do-Depresji.pdf Artykuł sponsorowany