Naturalny środek na stres i zmęczenie

Zioła adaptogenowe są znane od dawna, a obecnie cieszą się dużą popularnością ze względu na potwierdzone działanie. Który wybrać i jak z nich korzystać podczas stresu i przemęczenia?

Naturalny środek na stres i zmęczenie

Naturalną siłę ziół doceniano już w starożytności. Każda tradycyjna medycyna uznawała zioła za silne i naturalne leki, dlatego ziołolecznictwo jest prawdopodobnie najstarszą metodą leczenia. Również obecnie dzięki coraz to nowym badaniom związków czynnych w roślinach możemy ze spokojem korzystać z tych darów natury bez obaw, że coś nam zaszkodzi.

Adaptogeny to grupa ziół, które wspierają organizm w zmieniających się warunkach, np. podczas silnego stresu czy traumatycznych przeżyć. Jednym z nich jest roślina Rhodiola rosea – różeniec górski.

Historia

Rhodiola rosea była używana od bardzo dawna w celu poprawy nastroju, czy pobudzenia procesów myślowych. Przykładowo Wikingowie sporządzali z różeńca leki podnoszące odporność oraz poprawiające wydolność fizyczną. Naukowcy od dawna wiedzieli że różeniec, może zwiększyć energię i pomagać w zmęczeniu, co skłoniło ich do badań nad zastosowaniem tej rośliny w celach terapeutycznych. Ich odkrycia potwierdzają pozytywny wpływ na wiele funkcji organizmu, wykazując że Rhodiola rosea jest silnym antidotum na wszechobecny stres.

Kryteria skutecznego adaptogenu

Dr. Lazarev i dr. Brekhman zwrócił uwagę na tą roślinę już w latach 50, kiedy wraz z zespołem naukowców z Siberian Academy of Sciences zbadali około 160 roślin leczniczych ze Związku Radzieckiego, Europy i Azji, ostatecznie określając cztery kryteria, jakie musi spełnić adaptogen roślinny:

1. Roślina zwiększa odporność organizmu na wiele różnych czynników stresogennych - ciepło, zimno i wysiłek fizyczny, chemikalia (w tym trucizny i metale ciężkie), ataki patogenów (bakterie i wirusy).

2. Roślina normalizuje funkcje organizmu w okresach stresu: np. adaptogen pomoże regulować funkcję tarczycy czy nadnerczy.

3. Organizm nie może reagować nadmiernie na adaptogen, zużywając zbyt dużo energii, obniżając poziom energii w komórkach.

4. Sama roślina musi być całkowicie nieszkodliwa i może nie mieć żadnych skutków ubocznych.

Rhodiola rosea była jedną z 6 roślin w grupie 160 badanych, która spełniała te kryteria.

Wyjątkowe właściwości

Sposób działania różeńca na stres polega na równoważeniu pracy układu nerwowego (współczulnego i przywspółczulnego). Dodatkowo obecne w nim związki wpływają na obniżenie kortyzolu - hormonu stresu. Różeniec zwiększa tolerancję organizmu na stres poprzez wpływ na kluczowe neuroprzekaźniki, takie jak serotonina i noradrenalina, dzięki którym utrzymujemy dobry nastrój i samopoczucie2,3.

Rhodiola posiada unikalne substancje czynne, z których najważniejszymi są: polifenole, rozawiny i salidrozydy. Dzięki nim:

  • wpływa na prawidłowy przepływ krwi
  • zapewnia lepsze dotlenienie i odżywienie komórek
  • pomaga zaadaptować się do warunków środowiska
  • zwiększa tolerancję organizmu na czynniki stresowe
  • niweluje stany depresyjne
  • podnosi poziom serotoniny i dopaminy
  • wspiera naprawę DNA (zapobiegając tym samym mutacjom komórki)
  • ma działanie przeciwutleniające, chroniąc zarówno błonę komórkową, jak i mitochondria przed stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami
  • utrzymuje wysoką aktywność umysłową i prawidłowe funkcje poznawcze
  • wspomaga organizm podczas wysiłku fizycznego
  • poprawia zdolność do dłuższego i głębszego skupienia uwagi podczas nauki czy pracy.  

Różeniec górski, a stres oksydacyjny

Nowe badania potwierdzają silne działanie antyoksydacyjne różeńca górskiego, które chroni komórki układu nerwowego. Badania na Jiangsu Institute of Nuclear Medicine w Chinach wykazały że salidrozyd, aktywny składnik znajdujący się w różeńcu górskim, chroni ludzkie neurony przed stresem oksydacyjnym aktywując enzymy ochronne. Według naukowców salidrozyd, chroniąc komórki układu nerwowego przed stresem oksydacyjnym może być używany do leczenia i zapobiegania chorobom neurodegeneracyjnym4.

Właściwości te sprawiają, że doskonale sprawdza się podczas:

  • zmęczenia
  • przewlekłego stresu
  • nerwowości i rozdrażnienia
  • zaburzenia pamięci
  • depresji
  • zmianach neurodegeneracyjnych w mózgu
  • osłabieniu układu odpornościowego
  • podczas intensywnych treningów oraz jako naturalny doping w sporcie
  • podczas wzmożonej pracy umysłowej i nauki
Warto wiedzieć!Rhodiola rosea działa synergistycznie z magnezem, witaminą B6 i B1, stad zastawienie ich razem silnie potęguje działanie rośliny! Taką kompozycję składników w aktywnej formie posiada preparat Rhodiola-Intercell. Zastosowano innowacyjną dwufazową kapsułkę, dzięki której możliwe jest optymalne działanie wszystkich substancji.

 

Bibliografia

  1. Kuklinski. B.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
  2. Lishmanov IuB, Trifonova ZhV, Tsibin AN, Maslova LV, Dement’eva LA.: Plasma beta-endorphin and stress hormones in stress and adaptation. Biull Eksp Biol Med. 1987 Apr; 422-424.
  3. Kelly GS.: Rhodiola rosea: a possible plant adaptogen. Altern Med Rev. 2001 Jun; 293-302.
  4. Zhang L, Yu H, Sun Y, Lin X, Chen B, Tan C, Cao G, Wang Z.: Protective effects of salidroside on hydrogen peroxide-induced apoptosis in SH-SY5Y human neuroblastoma cells. Eur J Pharmacol. 2007 Jun