Sposób na naturalne szczęście? – zwiększ poziom serotoniny.

Sposób na naturalne szczęście? – zwiększ poziom serotoniny.

serotonina, szczęście, dieta, naturalne metody, czekolada, banany, tryptofan, witaminy B, magnez, B12, kwas foliowy, cynk,

Serotonina nazywana jest hormonem szczęścia z powodu pozytywnego wpływu na nasz nastrój. Bez niej stajemy się przygnębieni, rozdrażnieni, a nawet popadamy w stany depresyjne. Problem w tym, że serotoniny nie można spożyć bezpośrednio z dietą czy suplementować. Serotonina musi zostać wytworzona w organizmie i działać w mózgu. W tym celu potrzebne są sprawne szlaki metaboliczne zaangażowane w jej wytwarzanie. Dowiedz się jak je aktywować w naturalny sposób.

Czego potrzeba nam do szczęścia?

Wiele osób szuka wewnętrznego źródła szczęścia zdając sobie sprawę, że nie zapewnią nam go czynniki zewnętrzne takie jak dobra materialne. To, ile mamy pieniędzy i co możemy za nie kupić może dać nam tylko chwilowe zadowolenie. Tak samo praca czy wymarzone miejsce zamieszkania, a nawet Twoje relacje – to tylko pośrednie czynniki wpływające na dobry nastrój. Dużo większe znaczenie (o ile nie jedno z najważniejszych) ma zdrowie zarówno fizyczne jak i emocjonalne oraz duchowe. Wszystkie te sfery wpływają na siebie nawzajem, dlatego nie powinno nas dziwić, że samopoczucie psychiczne zależy od równowagi na poziomie fizycznym. Ten balans dotyczy zwłaszcza równowagi hormonalnej i poziomu serotoniny. To dobry znak, ponieważ mamy wpływ na ilość tego neuroprzekaźnika. Jego odpowiedni poziom w organizmie powoduje, że inne materialne rzeczy - które wcześniej uważaliśmy za substytut szczęścia – tracą na znaczeniu. Możemy się od nich uwolnić.

Serotonina produkowana jest głównie w błony śluzowej jelit (w komórkach chromatofilnych) oraz w obrębie pnia mózgu. Poprzez układ nerwowy:

  • wpływa na pracę serca i naczyń krwionośnych,
  • kontroluje apetyt, rytm snu i czuwania,
  • reguluje temperaturę ciała
  • i spełnia wiele innych funkcji niezbędnych nam do przetrwania.

Przy tak wielu zadaniach jakie pełni serotonina bardzo ważna jest jej ilość i dostępność w organizmie.

Objawy niedoboru serotoniny

W ciągu każdej sekundy komórkom mózgu potrzebne są miliony cząsteczek serotoniny, aby prawidłowo kontrolować zachodzące przy jej udziale procesy. Kiedy zaczyna brakować tego neuroprzekaźnika nasze życie emocjonalne rozpada się jak domek z kart. Stajemy się zdenerwowani, łatwiej popadamy w zły nastrój z błahych powodów, zaczynamy być smutni, zestresowani, przestają cieszyć nas nowe dobra materialne, z czasem przestajemy mieć nawet ochotę na spotkania z przyjaciółmi czy rozrywkę. Coraz trudniej nam się skoncentrować na zadaniach i pojawiają się problemy z zasypianiem. Wzrasta apetyt na słodycze i częściej sięgamy po coś słodkiego. Czy jednak kawałek czekolady lub banan rzeczywiście mogą nam pomóc? Niezupełnie.

Naturalne sposoby na podniesienie serotoniny

Im częściej mamy do czynienia z obniżonym nastrojem, lękiem czy depresją, tym bardziej tęsknimy za odległym uczuciem komfortu, bezpieczeństwa i wewnętrznego szczęścia.  Zaczynamy częściej sięgać po używki, a w poważniejszych stanach przepisywane są nam leki. Konwencjonalnie w zaburzeniach nastroju stosuje się przeciwdepresanty, które wpływają na poziom serotoniny. Niestety nie bez skutków ubocznych. Leki przeciwdepresyjne działają bezpośrednio w mózgu i uwalniają serotoninę lub zapobiegają jej rozkładowi. Niestety to rozwiązanie na krótką metę. Jeżeli w organizmie brakuje cennych składników do produkcji serotoniny, leki nie zwiększą jej poziomu, ponieważ „z pustego i Salomon nie naleje”.

Na szczęście na produkcję serotoniny można również wpłynąć naturalnie poprzez dietę. Dlatego często podaje się, że banany i czekolada poprawiają nasz nastrój, ponieważ zawierają aminokwas L-tryptofan – główny budulec serotoniny.

Czekolada poprawia nastrój jedynie po przedawkowaniu

Zauważ, czy w smutku lub stresie nie zjadasz od razu pół tabliczki czekolady zamiast jednego kawałka? Otóż czekolada poprawia nastój, jednak, aby odczuć ten pozytywny efekt trzeba jej zjeść naprawdę dużo, co nie jest ani zdrowe, ani nie wpływa dobrze na sylwetkę.

Tutaj jednak pojawia się kolejny haczyk. Znaczenie ma nie tylko to, co jesz, ale także to, jak jesz. Ponieważ – zarówno rodzaj składników, sposób ich dostarczenia oraz wykorzystania – mają znaczenie. Skuteczne będą tylko wtedy, gdy zostaną odpowiednio użyte do produkcji serotoniny w mózgu i zaczną oddziaływać na nasz nastrój.

Dlaczego serotonina z czekolady to za mało?

Pomimo dużego spożycia produktów bogatych w L-tryptofan takich jak czekolada, banany czy mięso nie możesz osiągnąć zadowalających Cię efektów? Gdyby tak było, każdy mógłby poprawić sobie nastrój samą dietą, a jednak, w niektórych przypadkach jest to trudne lub wręcz niemożliwe i potrzebne są wówczas naturalne środki lub leki. Serotonina produkowana z tryptofanu z żywności nie jest uwalniana do mózgu – nie może przekroczyć bariery krew-mózg1. Jak wyjaśnia doktor Kuklinski: Tylko około 1% przyjmowanego tryptofanu ulega w enterochromafinowych komórkach jelit przemianie w serotoninę oraz przetransportowaniu dalej przy pomocy trombocytów. Zatem mózg musi więc wytwarzać własną serotoninę. Wymaga to bardzo specyficznych materiałów budulcowych: wspomnianego już L-tryptofanu, a także witaminy B3, B6, magnezu, cynku, a czasem witaminy B12.

Suplement z serotoniną nie istnieje.

Nie istnieją tabletki z serotoniną, ponieważ byłyby bezskuteczne. Serotonina nie może przekroczyć bariery krew-mózg, dlatego musi być wytwarzana w organizmie i dostarczona do mózgu. Natomiast produkt, z którego powstaje, czyli L-tryptofan już tak. Mimo wszystko nawet spożywanie dużej ilości L-tryptofanu z żywności czy suplementów jest mało skuteczne. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ muszą zostać spełnione niezbędne warunki do jego wykorzystania w celu produkcji serotoniny.

Z kolei niezbędne minerały, witaminy i kwasy tłuszczowe bez problemu migrują przez barierę krew-mózg i ostatecznie czekają tylko na L-tryptofan. I właśnie tam leży główny problem: L-tryptofan jest ograniczany w dostępie do mózgu przez inne aminokwasy: tyrozynę, leucynę czy walinę, które mają „pierwszeństwo”, a L-tryptofan musi stać w kolejce i czekać. Tylko wtedy, gdy ta ścieżka do mózgu będzie wolna, L-tryptofan może dostać się do mózgu. Z tego powodu ani mięso, ani produkty mleczne nie nadają się na idealnych dostawców L-tryptofanu. Obie grupy żywności mają bardzo wysoką zawartość aminokwasów, konkurencyjnych dla L-tryptofanu oraz białka. Zatem sam L- tryptofan nie wystarczy.

Zwiększ poziom serotoniny za pomocą składników odżywczych

Niski poziom serotoniny to nie tylko brak tryptofanu. Bez pozostałych składników jej wytwarzanie w mózgu jest niemożliwe. Dlatego konieczne jest odpowiednie zaopatrzenie organizmu w witaminy z grupy B, magnez i cynk.

Do wytwarzania serotoniny z L-tryptofanu potrzeba:

Etap 1: W pierwszej reakcji L-tryptofan przekształcany jest w 5-HTP (5-hydroksy-tryptofan), przy pomocy enzymu hydroksylazy 5 – tryptofanowej. Jak podaje doktor Kuklinski wymaga on do działania obecności kofaktorów takich jak: miedź, żelazo, witamina C, kwas foliowy, witamina B3 oraz tetrahydrobiopteryna.

Etap 2: Następnie, aby 5-HTP został przetwarzany na serotoninę, wymagana jest obecność witaminy B6 oraz cynk – niezbędne do działania enzymu dekarboksylazy hydroksy tryptofanu.

Witaminy z grupy B

Jak wynika z powyższego do wytworzenia serotoniny potrzebujemy L-tryptofanu, witaminy B3 i B6 (najlepiej w aktywnych formach niacynamidu i fosforanu pirydoksalu oraz w dawce około 50-100 mg na dobę). Dodatkowo warto upewnić się, że mamy również odpowiedni poziom witaminy B12 i kwasu foliowego.

Witamina B12 i kwas foliowy są niezbędne do wytwarzania serotoniny w przypadku stresu nitrozacyjnego i towarzyszącej mu kwasicy mleczanowej. Jak podaje doktor Kuklinski:

Serotonina traci swoje właściwości w przypadku kwasicy mleczanowej.

W jej wyniku dochodzi do zaburzenia metabolizmu węglowodanów, podczas którego niebezpieczne jest zwiększanie ilości białka w diecie. W takim przypadku nie sprawdzą się dietetyczne źródła tryptofanu obecne w białku. Należy najpierw odblokować metabolizm węglowodanów (dowiedz się więcej w artykule: kwasica mleczanowa).

Ponadto witaminy te zalecane są szczególnie podczas przyjmowania inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), ponieważ obie witaminy są zużywane podczas stosowania tych leków, mogą wchodzić z nimi w interakcję, dlatego dawkowanie warto omówić z lekarzem. Najczęściej stosuje się 400 µg kwasu foliowego i 1000 µg witaminy B12 na dobę.

Magnez

Bez magnezu nie jest możliwe skuteczne i trwałe zwiększenie poziomu serotoniny. W przypadku jego niedoboru poziom serotoniny spada. Magnez bierze udział w konwersji
L-tryptofanu do 5-HTP, a także wpływa na regulację działania receptorów serotoniny i jej skuteczne wychwytywanie i przekazywanie w komórkach nerwowych, m.in. w mózgu. Magnez wpływa również na syntezę i uwalnianie wielu innych neuroprzekaźników zachowując ich równowagę. Jako suplementacja zalecane jest przyjmowanie 150 mg trzy razy dziennie lub 200 mg dwa razy dziennie.

Pamiętaj przed rozpoczęciem suplementacji zbadaj poziom witamin i mikroelementów, aby dobrać odpowiednią dawkę.

 

Autor: Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. B. Kukliński.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
Przyczyna otyłości i cukrzycy

Leptyna to hormon, który odkryto dopiero w 1994 roku, a który jest wydzielany przez adipocyty białej tkanki tłuszczowej. Leptyna hamuje nasz apetyt, a także wpływa na syntezę hormonów żeńskich: hormon luteinizujący - LH, hormon folikutropowy – FSH oraz prolaktynę. Oporność receptorów leptyny lub niedobór tego hormonu kojarzone są obecnie z otyłością oraz takimi chorobami jak cukrzyca typu 2 czy zespół metaboliczny lub zaburzenia hormonalne.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) ANTYGEN AUTOFAGOSOM B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA CYTOKINY CHEMOKINY CZYNNIK MARTWICY NOWOTWORÓW D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM LIMFOCYTY M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA PRZECIWCIAŁA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA RECEPTORY KOMÓRKOWE S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA TNF - ALFA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
B-Kompleks MSE
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
Reklama
B-Kompleks MSE
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
B12 MSE MAX
Wysoka zawartość: B12 (500 µg), B6 (10 mg), biotyny (1000 µg) i kwasu foliowego (800 µg)
B-Kompleks Intercell®
Preparat zawierający 8 najważniejszych witamin z grupy B w odpowiednio wysokich dawkach wzbogacony kwas alfa-liponowy, koenzym Q10 oraz cholinę.
Methyl B12 - Intercell®
Preparat z aktywną biologicznie witaminą B12 - metylokobalaminą (500 µg)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med