Tauryna - występowanie w diecie i napojach energetycznych

Tauryna - występowanie w diecie i napojach energetycznych

tauryna, napoje energetyczne, działanie, kofeina, skutki uboczne, źródła w diecie, suplementacja

Tauryna znana jest głównie jako dodatek do napojów energetycznych oraz składnik odżywek dla sportowców. Występuje również w naszym organizmie i spełnia w nim wiele kluczowych funkcji. Czy naturalna tauryna ma to samo działanie co ta zawarta w napojach energetycznych? Czy jej stosowanie jest bezpieczne i kiedy warto ją przyjmować?

Tauryna wykazuje właściwości przeciwutleniające, dzięki temu może modulować reakcje zapalne. Pozwala zachować sprawne działanie komórek, ponieważ reguluje ważny dla nich czynnik – stężenie jonów wapnia. Ponadto jest neuroprzekaźnikiem1 potrzebnym dla pracy mózgu. Intensywnie badany jest jej wpływ na metabolizmu glukozy w cukrzycy, pracę serca, choroby dróg oddechowych czy poziom cholesterolu. Pomimo, że dokładne mechanizmy nie zostały do końca poznane, niezaprzeczalnie jest potrzebna do prawidłowego przebiegu procesów w naszym ciele, a jej niedobry obserwuje się w wielu schorzeniach. Zatem warto dowiedzieć się jak zapewnić sobie odpowiednią porcję tego aminokwasu.

Źródła tauryny

Tauryna jest ważnym składnikiem naszej diety, a dostarczamy ją głównie spożywając produkty pochodzenia zwierzęcego i owoce morza. Jednak ich obróbka obniża ilość tego aminokwasu. Przykładowo, gotowanie mięsa zmniejsza ilości tauryny nawet o 75%. Tauryna występuje też w mniejszych ilościach w pokarmach roślinnych. Znajdziemy ją między innymi w glonach morskich, czy roślinach strączkowych np. ciecierzycy czy soczewicy, a zwłaszcza w ich kiełkach, w których zawartość tauryny może być nawet sześciokrotnie wyższa2. Tauryna może być także wytwarzana w organizmie z innych aminokwasów:  metioniny oraz cysteiny3, jednak nie jest to wystarczająca ilość, która mogłaby pokryć dzienne zapotrzebowanie. Dlatego tauryna jest warunkowo niezbędnym aminokwasem, a dietetycy zalecają spożywanie jej wraz z dietą. Naszym głównym źródłem tauryny jest dieta, a zwłaszcza produkty takie jak4:

  • mięso5
  • mięczaki (ostrygi, małże)5
  • glony i wodorosty morskie6

Zawartość tauryny w wybranych produktach:7

Produkt

Zawartość tauryny w mg na 100g

Ostrygi

396

Mięso indyka

200

Łosoś atlantycki

130

Wątroba drobiowa

110

Wodorosty Gelidium subcostatum

12,5

Nasiona soczewicy

40

Nasiona grochu

30

 

W przypadku osób, których dieta uboga jest w naturalne źródła tauryny, a zwłaszcza produkty odzwierzęce zalecana jest jej suplementacja. Szczególnie narażone na niedobór tauryny są wcześniaki i noworodki, pacjenci z chorobami wątroby, serca i nerek8,9 oraz weganie i wegetarianie.

Tauryna jest częstym składnikiem napojów energetycznych. Czy jest to dobre źródło? W jaki sposób wpływa na nasz organizm?

Tauryna w napojach energetycznych

Pomimo, że tauryna znajduje się w napojach energetycznych nie stanowią one dobrego źródła tego aminokwasu. Co więcej, istnieje wiele kontrowersji, a nawet przeciwskazań do ich spożywania. Głównie za sprawą dużej ilości cukru i kofeiny napoje te mogą powodować szereg skutków ubocznych10. Pomimo, że potencjalnie tauryna jak i kofeina mają redukować zmęczenie ich działanie w tego typu napojach jest wątpliwe i nie zostało udowodnione naukowo11. Potencjalne reklamowane korzyści są dużo niższe niż zagrożenia jakie mogą spowodować te produkty. Naturalna tauryna wspomaga prawidłowe działanie układu nerwowego poprzez wytwarzanie neuroprzekaźnika GABA (kwasu γ-aminomasłowego). Jej wiązanie się z receptorem GABA w komórkach mózgu hamuje nadmierne pobudzenie organizmu12. Dlatego tauryna w napojach energetycznych może zmniejszać skutki uboczne dużych ilości kofeiny: kołatanie serca, rozdrażnienie i lęk. Zatem sztuczna tauryna jest zazwyczaj dodawana do tych napojów tylko w celu zneutralizowania szkodliwego działania innych składników produktu13,14,15. Natomiast nie wywiera pozytywnego wpływu na organizm, ponieważ wysoka zawartość kofeiny i cukru niweluje wszelkie potencjalne korzyści zdrowotne tego aminokwasu16. Wysokie dawki tauryny działają raczej uspokajająco, dlatego brakuje dowodów na to, że tauryna mogłaby zwiększać działanie stymulujące kofeiny w napojach energetycznych. Zgodnie z przepisami dotyczącymi soków owocowych i napojów bezalkoholowych od 2013 roku napoje energetyczne mogą zawierać maksymalnie 4000 miligramów tauryny na litr.

Niebezpieczna mieszanka: tauryna, kofeina i alkohol

Popularne są również mieszanki napojów energetycznych z alkoholem. Takie połączenie może jednak stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Ponieważ połączenie kofeiny, alkoholu i tauryny, oprócz wspomnianych już skutków ubocznych, może również wiązać się z poważniejszymi zagrożeniami, takimi jak niewydolność nerek i zatrzymanie akcji serca17.

Rozważając przyjmowanie tauryny warto decydować się zatem na naturalne źródła tego aminokwasu lub sprawdzoną suplementację.

 

Uważaj na leptynooporność

Jeżeli stwierdzasz u siebie kilka z poniższych objawów jednocześnie: brak uczucia sytości po posiłku, ataki wilczego głodu, szczególnie wieczorem, nadmierną ilość tkanki tłuszczowej, a  badania potwierdzają niski poziom hormonu T3, wysoki poziom rT3, wysoki poziom kortyzolu wieczorem, podwyższony poziom trójglicerydów we krwi, możesz cierpieć z powodu leptynooporności lub niedoboru leptyny (czyli hormonu, który reguluje apetyt, produkowanego przez tkankę tłuszczową).

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) ANTYGEN B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA CYTOKINY CHEMOKINY CZYNNIK MARTWICY NOWOTWORÓW D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM LIMFOCYTY M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA PRZECIWCIAŁA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA RECEPTORY KOMÓRKOWE S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA TNF - ALFA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Mito Taurin
Wysoko przyswajalna porcja – 500 mg tauryny
Reklama
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Mito Taurin
Wysoko przyswajalna porcja – 500 mg tauryny
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med