Odchudzanie jest stale na „topie”, ponieważ chcemy wyglądać dobrze i czuć się zdrowo. Niestety dla większości z nas odchudzanie łączy się wyłącznie z tym co jemy. Tymczasem utrzymanie odpowiedniej wagi jest kwestią zdrowia całego organizmu. Jedynie prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu i przemiany materii spowoduje, że nasz organizm będzie reagował na dietę i ćwiczenia.

Kluczem do sprawnego procesu odchudzania jest przywrócenie właściwego funkcjonowania mitochondriów odpowiedzialnych za gospodarkę węglowodanową i metabolizm tłuszczy. Przekonaj się jak działają mitochondria podczas odchudzania.

Jak mitochondria wpływają na odchudzanie?

Podstawą redukcji wagi jest dostarczenie odpowiedniej ilości energii do komórek aby mogły przeprowadzać proces spalania zbędnej tkanki tłuszczowej.

Metabolizm to zdolność twojego ciała do tworzenia energii z jedzenia. Dokonują tego fabryki energii w twoich komórkach, zwane mitochondriami. Kluczem do zdrowej wagi są zatem zdrowe mitochondria, które produkują siłę życiowa oraz energię. Im więcej sprawnych mitochondriów tym więcej kalorii jesteśmy w stanie spalać i przekształcić na energię w postaci ATP.

Mitochondria są niezbędne dla naszego metabolizmu energetycznego, ponieważ odgrywają bardzo ważną rolę w utlenianiu kwasów tłuszczowych. Aby doszło do przekształcenia kwasów tłuszczowych muszą sprawne działać odpowiednie enzymy i szlaki mitochondrialne odpowiedzialne za zamianę tłuszczu w energię.

Natomiast jeżeli mitochondria nie pracują prawidłowo żywność nie jest przekształcana w energię, a to co zjadamy odkłada się jako tłuszcz. Proces ten tworzy błędne koło - twoje komórki potrzebują energii, więc twój mózg nakazuje ci jeść więcej, a wszystko, co jesz, natychmiast zamienia się w tłuszcz.

Otyłość i nadwaga jako przykłady klasycznej mitochondriopatii

Problemy z mitochondriami powodują dysfunkcję całego organizmu. Przez to pojawiają się problemy przez które nie możemy schudnąć:
•    zaburzony metabolizm cukru i insulinooporność
•    stany zapalne i stres oksydacyjny
•    problemy hormonalne
•    zaburzenia jelitowe i niedobory
•    osłabiony system odpornościowy

Jak poprawić funkcje mitochondrialne?

Kluczem do zdrowej wagi jest posiadanie zdrowych mitochondriów. Co możesz zrobić, aby odżywić swoje „źródła energetyczne”? Oto kilka skutecznych sposobów:

Unikaj przetworzonej żywności i cukru. Te pokarmy powodują stany zapalne, które uszkadzają mitochondria.

Mitochondriom służy aktywność fizyczna oraz restrykcje kaloryczne i okresowe posty. podczas głodówek nasz organizm pozbywa się wszelkich struktur zbędnych do życia. Zmuszony jest sięgać po obecne rezerwy. Spalanie węglowodanów zostaje ograniczone na korzyść spalania tłuszczów i ciał ketonowych. Ponadto mitochondria ulegają regeneracji, a stany zapalne ustępują.

Jedz zdrowe tłuszcze. Mitochondria wolą używać średnio łańcuchowe kwasy tłuszczowe jako paliwo niż węglowodany. Stosuj olej kokosowy, którego transport do wnętrza mitochondriów w celu wytworzenia energii nie potrzebuje żadnych przenośników. Inne zdrowe tłuszcze obejmują awokado, oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej lniany i tłuste ryby poławiane na dziko. Ponadto powinniśmy zachować równowagę pomiędzy ilością kwasów omega-3 działających przeciwzapalnie i omega-6. Zdrowe tłuszcze znajdziemy w: oleju kokosowym, awokado, oliwie z oliwek, oleju lnianym. Jednak na szczególna uwagę zasługują kwasy omega-3 pochodzące z tłustych ryb morskich poławianych na dziko i odpowiednio oczyszczony (EnzOmega). Ryby w porównaniu do roślinnych źródeł kwasów omega zawierają kwasy typu DHA i EPA od razu wykorzystywane w organizmie, natomiast roślinne źródła zawierają ich prekursor kwas ALA z którego niewielki procent jest przekształcany do DHA i EPA.

Jedz kolorowe potrawy. Im ciemniejszy kolor, tym lepiej. Te pokarmy, takie jak jagody i ciemnozielone warzywa, są bogate w polifenole, które są przeciwutleniaczami i pomagają utrzymać mitochondria w zdrowiu. 

Dbaj o florę jelitową - pożyteczne kultury bakterii, które żyją w jelitach. Zapobiegają gromadzeniu się patogennych bakterii, które uwalniają lipopolisacharydy, związki działające zapalnie. Pomoże Ci w tym dobry probiotyk, najlepiej z szerokim wachlarzem różnorodnych kultur bakterii, które działają w każdym odcinku jelit, a także odpowiednia ich ilość (BactoFlor).

Zadbaj o dobrej jakości sen. Pozwoli na regenerację komórek.

Wyeliminuj toksyny, takie jak metale ciężkie i zanieczyszczenia organiczne, które obciążają dodatkowo mitochondria

Potrzebne do produkcji mitochondrialnej energii są także witaminy z grupy B w tym: niacyna (B3), biotyna (B7), pirydoksyna (B6), ryboflawina (B2). Ich odpowiedni poziom jest gwarancją skutecznego pozyskiwania energii z jedzenia oraz odpowiedniego metabolizowania glukozy, węglowodanów i tłuszczy. Dlatego nawet w przypadku właściwej diety, niedobór spowodowany np. problemami z wchłanianiem, wydzielaniem enzymów czy przyjmowaniem leków mogą powodować gromadzenie nadmiernych kilogramów, które trudno nam zrzucić.

Składnik odżywczy, o udowodnionym działaniu prozdrowotnym na mitochondria to kwas alfa-liponowy. Kwas ten jest kofaktorem w cyklu Krebsa, który jest procesem niezbędnym do wytwarzania ATP. Ten składnik odżywczy stymuluje również produkcję glutationu, który jest mitochondrialnym przeciwutleniaczem. Badania wykazały, że suplementacja kwasu alfa-liponowego u ludzi może poprawić funkcjonowanie mitochondriów. (Kwas alfa liponowy MSE)

Badania potwierdzają także pozytywny wpływ witaminy C na mitochondria i redukcje tkanki tłuszczowej. Badacze z Arizona State University stwierdzili, że uczestnicy badania, którzy mieli niski poziom witaminy C we krwi spalali o 25% mniej tkanki tłuszczowej niż ci, którzy mieli wysoki poziom witaminy C. Dzieje się tak ponieważ witamina C bierze udział w syntezie karnityny. Karnityna jest potrzebna, aby utlenić kwasy tłuszczowe w organizmie. Być może dlatego osoby o niskim poziomie witaminy C mają trudności z utratą wagi3. (Witamina C MSE matrix)

Podczas otyłości dochodzi do niedoborów B12 i to nawet wśród dzieci4. Dzieje się tak, ponieważ tkanka tłuszczowa uwalnia białka zapalne – cytokiny i aktywuje powstawanie tlenku azotu prowadzącego do stresu nitrozacyjnego, który wyczerpuje zapasy witaminy B12. Co więcej stres nitrozacyjny hamuje metabolizm węglowodanów. Jeżeli w takim stanie dostarczamy dużą ich ilość nie będą one zamieniane na energię tylko zostaną odłożone jako tłuszcz. Mogą powodować powstawanie nadmiernej tkanki tłuszczowej, ale także podwyższonego poziomu lipidów we krwi, czy stłuszczenia wątroby1. (Witamina B12 MSE 250µg)

Utrata wagi dla wielu osób jest celem samym w sobie, ale może okazać się czymś znacznie ważniejszym. Poprawa bilansu energetycznego spowoduje, że unikniesz wielu chorób i odzyskasz wysoki poziom energii i witalność, którą zawsze chciałeś mieć. Może zauważysz że redukcja wagi to tylko skutek uboczny zdrowego odchudzania.

 

Autor: Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. Kuklinski. B.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
  2. Kim, W., Lee, J.W., Suh, Y.H. et.al.: Exposure to chronic high glucose induces β-cell apoptosis through decreases interaction of glucokinase with mitochondria: down regulation of glucokinase in pancreatic β-cell. Diabetes 54. 2005.
  3. Carol S. Johnston, Corinne Corte, Pamela D Swan.: Marginal vitamin C status is associated with reduced fat oxidation during submaximal exercise in young adults. Nutr Metab (Lond). 2006.
  4. Pinhas-Hamiel, O., Doron-Panush, N. Reichman, B. et.al.: Obese children and adolescents: a risk group for low vitamin B12 concentratioc. Arch. Pediatr. Adeolesc. Med. 2006
Enzymy ochronne

Twoją linię obrony przed wolnymi rodnikami tworzą mitochondrialne enzymy: SOD (dysmutaza nadtlenowa), GPX (peroksydaza glutationowa) oraz KAT (katalaza), a ponadto glutation, koenzym Q10, witamina C, witamina E i wiele substancji fitoroślinnych. Wystarczająca ochrona organizmu przed stresem oksydacyjnym i nitrozacyjnym oznacza znaczący spadek ryzyka zachorowania na choroby przewlekłe oraz choroby nowotworowe.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Bactoflor bakterie probiotyczne probiotyk
Wysoce skuteczny preparat bazowy zawierający żywe kultury bakterii
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Bactoflor bakterie probiotyczne probiotyk
Wysoce skuteczny preparat bazowy zawierający żywe kultury bakterii
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Kwas alfa liponowy - 200 mg - o długim uwalnianiu
B12 250
Wysoka zawartość: B12 (250 µg), B6 (5 mg), biotyny (500 µg) i kwasu foliowego (400 µg)
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med