Nasza skóra i włosy mogą być osłabione zarówno przez czynniki zewnętrzne takie jak: zmiany temperatury, promieniowanie UV, toksyczne substancje z kosmetyków czy środowiska, oraz czynniki wewnętrzne: procesy oksydacyjne w organizmie, stres, współistniejące choroby, niektóre leki lub niedobory składników. Okazuje się, że niezależnie od tego gdzie czynniki te działają, jeżeli ich stężenie jest za duże w konsekwencji i tak wpłyną na wnętrze organizmu - nasze komórki a nawet głębiej na mitochondria.

To właśnie w tych organellach zachodzą podstawowe procesy wpływające na właściwy metabolizm aminokwasów - elementów budulcowych, czy procesy regeneracyjne. Dlatego ważne jest odżywienie i odpowiednia ochrona tych struktur na poziomie komórek, ponieważ zdrowe komórki mogą tworzyć mocne i piękne włosy, skórę czy paznokcie.

Witaminy i minerały są potrzebne do pracy enzymów odpowiadających za regulację przemian w organizmie czy odbudowę tkanek. Powinniśmy dostarczać składniki odżywcze wraz z posiłkami, oraz zapewniać ich optymalne wchłanianie. Jednak często mimo prawidłowej diety zdarza się, że nasze włosy czy paznokcie są osłabione i potrzebują większego wsparcia np. podczas chorób czy stosowania leków. Wtedy sięgamy po preparaty, które mają poprawiać stan skóry i włosów, ale nie zawsze widzimy efekty. Warto zatem rozpocząć od wyeliminowania tego co nam nie służy, a następnie uzupełniać składniki, które są niezbędne i chronią nasze komórki. Zacznijmy od tego jakie mogą być przyczyny osłabionych włosów, skóry i paznokci.

Jakie czynniki osłabiają włosy i wpływają na ich wypadanie?

Należy zwrócić uwagę czy nasza dieta nie zawiera zbyt dużej ilość cukru i produktów przetworzonych zaburzających przyswajanie składników odżywczych. Czasami nadmiar też bywa szkodliwy. W przypadku zbyt dużych ilości kwasu fitynowego i szczawianów wchłanianie niektórych składników może być utrudnione. Z kolei zbyt duże dawki witaminy A mogą powodować problemy z regeneracją skóry i włosów, oraz nadmierne ich wypadanie. Problemy skórne, łamliwość włosów i paznokcie mogą nasilać zaburzenia wchłaniania, w wyniku których zaczyna brakować nam niezbędnych składników wzmacniających i odżywczych. Warto zastanowić się nad diagnostyką ewentualnych nietolerancji pokarmowych np. na gluten czy laktozę. Ponadto podczas występowania niektórych chorób jak cukrzyca, zaburzenia autoimmunologiczne, nasz organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Dodatkowo przyjmowane leki mogą zwiększać niedobory mikroskładników, hamować ich przyswajania, czy zaburzać szlaki ich przemian. Skóra i włosy są mapą stanu naszego ciała i odzwierciadlają rzeczywiste zmiany wewnątrz organizmu. Stąd mogą być cenną wskazówka w kierunku sprawdzenia czy np. leki lub hormony są odpowiednio dobrane.

Witaminy korzystne dla skóry i włosów

Wiedząc jak cenne są mikroskładniki odżywcze dowiedzmy się jak wpływają na kondycję włosów, skóry i paznokci, oraz które z nich są szczególnie korzystne dla zdrowia i wyglądu? 
Z pewnością wiele osób słyszało o roli witamin z grupy B. Spośród nich istotna dla włosów jest biotyna, czyli witamina B7. Biotyna hamuje nadmierną pracę gruczołów łojowych, spowalnia przetłuszczanie włosów oraz łagodzi łupież. Co więcej zawiera siarkę, która jest elementem budulcowym naszych włosów. Siarka biodostępna pochodząca z biotyny tworzy wiązania stabilizujące łodygę włosa zapewniając im elastyczność. Biotyna reguluje także czynność skóry utrzymującej korzenie włosów, oraz wpływa na ich wzrost. Utrzymuje prawidłowy metabolizm energetyczny podczas cyklu Krebsa. Bierze udział w rozkładaniu kwasów tłuszczowych, których obecność jest potrzebna dla zachowania prawidłowej struktury skóry4.

Pamiętajmy, że czynnikiem hamującym wchłanianie tej ważnej substancji jest surowe białko jajek, w którym występuje awidyna. Substancja ta niezwykle silnie wiążę biotynę uniemożliwiając jej przyswajanie. Niedobór witaminy B7 powoduje zmiany skórne, wysypki, wypadanie włosów. Ponieważ biotyna może być syntetyzowana przez florę bakteryjną, do jej niedoboru dochodzi rzadko (o ile nasza flora bakteryjna funkcjonuje prawidłowo i nie zaburzamy jej przyjmowaniem leków, antybiotyków czy nadmierną konsumpcją alkoholu). Jej naturalnym źródłem jest wątroba orzechy włoskie, żółtko jaj, migdały, ryby, brązowy ryż.

Młodość skóry

Dla zachowania zdrowia i młodego wyglądu skóry potrzebna jest zarówno odpowiednia ochrona. Najlepszym rozwiązaniem są antyoksydanty takie jak witamina C. Neutralizuje szkodliwe wolne rodniki, chroniąc błony i białka naszych komórek. Jest niezbędna  w produkcji kolagenu zapewniającego elastyczność skóry, a także budującego strukturę kości i tkanki łącznej. Kolejnymi przeciwutleniaczami o pozytywnym wpływie na naszą skórę           i włosy są tokotrienole i tokoferole należące do rodziny   witaminy E. Ich niedobór powoduje suchość skóry i może wystąpić podczas zaburzeń wchłaniania tłuszczy. Witamina A      to grupa związków, w tym retinolu, retinalu, kwas retinowego, czy karotenoidów będących prowitaminami. W badaniach na myszach wykazano, że witaminy A aktywuje komórki macierzyste mieszka włosowego poprawiając jego wzrost1.

Dodatkowe wsparcie

Poza witaminami, równie istotną rolę odgrywają substancje mineralne, takie jak: żelazo, miedź, cynk, siarka. Żelazo odpowiada za transport czerwonych krwinek, które niosą ze sobą substancje odżywcze niezbędne do wzrostu włosów. Znajdziemy je w szczególnie dużych ilościach w mięsie (szczególnie wołowinie) i rybach. Należy zachować szczególna ostrożność podczas przyjmowanie preparatów żelaza oraz odpowiednio często badać jego poziom. Minerał ten w nadmiarze może być toksyczny. Niezbędny dla skóry i włosów jest także cynk, a jego stosowanie jest zupełnie bezpieczne. Ogranicza wypadanie włosów, oraz chroni przed promieniowaniem UV. Jest niezbędny do produkcji kolagenu. (Więcej na temat roli tego pierwiastka można znaleźć w artykule: minerał piękna-cynk). Z kolei miedź pomaga zachować kolor naszych włosów. Niedobór tego pierwiastka przyczynia się do zanikania pigmentu i siwienia. Minerał ten znajduje się w dużych ilościach w grzybach, orzechach, rybach czy bananach. Także odpowiednia ilość i jakość kwasów tłuszczowych nienasyconych (Omega-3 i Omega-6) poprawia stan skóry i włosów. Badania dowodzą, że nienasycone kwasy tłuszczowe mogą modulować działanie androgenów poprzez hamowanie 5α-reduktazy2. Nadmiar tych hormonów może być niekorzystny i powodować: nadmierne owłosienie, trądzik, łojotok, czy łysienie. Dodatkowo kwas tłuszczowy omega-6, może sprzyjać wzrostowi włosów3. Problemy ze skóra czy włosami nie zawsze wynikają z niedoborów składników. Często są objawem lub następstwem innych zaburzeń w organizmie w tym: nieodpowiedniej ilości i jakości snu, przewlekłego stresu czy niewłaściwej pielęgnacji.

Przykłady te ilustrują jak duża jest ilość składników wpływających na stan włosów i skóry. Warto zaznaczyć, że uzupełnianie jednego z nich to za mało, aby wzmocnić te struktury. Podstawa jest przywrócenie prawidłowego działania komórek oraz ich źródła metabolicznego – mitochondriów. Dzięki temu problemy skórne czy wypadanie włosów będzie można wyeliminować na stałe. Pamiętajmy, że podstawą odpowiednio dobranej suplementacji jest dobra diagnoza stanu naszego organizmu pod katem ewentualnych niedoborów czy dysfunkcji metabolicznych.

 

Autor: Paulina Żurek

Bibliografia:

  1. Suo L, Sundberg JP, Everts HB., Dietary vitamin A regulates wingless-related MMTV integration site signaling to alter the hair cycle. Exp Biol Med 2015.
  2. Liang T, Liao S., Inhibition of steroid 5 alpha-reductase by specific aliphatic unsaturated fatty acids. Biochem J. 1992.
  3. Munkhbayar S, Jang S, Cho A-R, et al., Role of arachidonic acid in promoting hair growth. 2016 .
  4. Kuklinski B., Medycyna mitochondrialna. Objawy, diagnostyka oraz metody terapii, 2017.
Powód dla którego rzucisz palenie

Uwaga osoby palące oraz wszyscy, u których stwierdzono zanieczyszczenie organizmu kadmem. Kadm katalizuje przemianę witaminy C w kwas szczawiowy, tworzący z wapniem piasek i kamienie nerkowe. Nadmiar związków kwasu szczawiowego (szczawianów) w organizmie grozi też dną moczanową, reumatoidalnym zapaleniem stawów oraz nasileniem infekcji układu moczowego, a ponadto sprzyja występowaniu niedoborów wapnia w organizmie.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Cynkomit MSE
15 mg czystego cynku - skuteczna porcja
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Reklama
Kompleks witamin z grupy B z aktywnym kwasem foliowym oraz aktywną wit. B12
Cynkomit MSE
15 mg czystego cynku - skuteczna porcja
Naturalne, najwyższej czystości KWASY OMEGA 3. Wysoka porcja 750 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med