Młodość dzięki aktywności fizycznej - mitochondrialna teoria starzenia
Młodość dzięki aktywności fizycznej - mitochondrialna teoria starzenia mitochondria, DNA, starzenia, rodniki, apoptoza, endosymbioza, aktywność fizyczna, ruch, ćwiczenia, dieta LOGI, koenzym Q10, witamina C, magnez, selen

Wielu badaczy szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego się starzejemy i jakie procesy są z tym związane. Dane te podlegają częstym zmianom. Jednak jedno jest pewne - biorą w tym udział mitochondria. Ich funkcjonowanie z biegiem lat ulega osłabieniu lub wręcz ustaje. Według mitochondrialnej teorii starzenia przyczyną są mutacje w mitochondrialnym DNA.

Jak to się właściwie dzieje?

Niezwykłe organelle, jakimi są mitochondria odpowiadają za zaopatrywanie komórek w energię. To w obszarach błon mitochondrialnych znajduje się większość niezbędnych enzymów, które m.in. biorą udział w wytwarzaniu ATP (adenozynotrifosforanu) - biologicznie użytecznej energii dla każdej komórki organizmu. Mitochondria posiadają własny materiał genetyczny (mtDNA). Jednak jego zdolność do regeneracji jest mniejsza niż DNA jądrowego. W mitochondriach zachodzi większość przemian z udziałem tlenu komórkowego. Zdarza się, że tlen, który w efekcie procesów spalania nie ulegnie przemianie w wodę tworzy reaktywne rodniki, uszkadzającego mtDNA. Z tego powodu w mtDNA mutacje zdarzają się dużo częściej. Kiedy słabną możliwości naprawy mtDNA, a liczba mutacji rośnie dochodzi do śmierci komórkowej - apoptozy. Obumarłe komórki nie produkują życiodajnej energii ATP, co wpływa na proces starzenia.

Na szczęście ludzki organizm jest fascynujący i potrafi sobie radzić w trudnych warunkach. Jak zatem radzą sobie mitochondria? Są one w stanie rozmnażać się. Ich podział następuje, co 5 do 10 dni. Natomiast nasza w tym rola, aby mu pomóc i utrzymać jak najlepsze funkcjonowanie tych organelli. Samodzielność funkcjonowania mitochondriów, dzięki posiadaniu mtDNA oraz zdolności do podziału stanowią podstawy hipotezy endosymbiozy. Według niej mitochondria pochodzą od bakterii, które zostały zasymilowane przez komórki.

Mitochondrialne korzyści ze sportu

Nie ma wątpliwości, że systematyczna aktywność fizyczna wpływa na tworzenie nowych mitochondriów. Do wysiłku fizycznego mięśnie potrzebują zwiekszonej ilości energii ATP wytwarzanej w mitochondriach. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na energie ATP organizm adaptuje sie do nowych warunków i odpowiada wytwarzaniem nowych mitochondriów. Zwiększenie ich liczby zapewnia odpowiedni poziom energii, witalność naszych komórkom i opóźnia procesy starzenia. Trening fizyczny pozwala na importowanie utworzonych w jądrze komórkowym telomeraz. Stabilizują one funkcje mitochondrialne neuronów, oraz chronią mitochondrialne DNA przed uszkodzeniami. Ruch zwiększa liczbę i masę mitochondriów w mięśniach i sercu oraz poprawia ich funkcjonowanie. Regularne ćwiczenia pomagają w zapobieganiu chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca typu drugiego. Na szczególną uwagę zasługuje też interakcja między mięśniami, a hipokampem w mózgu. Aktywność mięśni pobudza procesy neurogenezy i tworzenia mitochondriów w mózgu. Stąd śmiało możemy stwierdzić, że ćwiczenia wpływają na profilaktykę chorób neurodegeneracyjnych i utrzymanie dłużej sprawności umysłowej.

Jak wspierać organizm podczas wysiłku?

Między innymi, wspomagając regenerację po wysiłku i neutralizując wolne rodniki, które szkodzą naszym mitochondriom. W tym celu rekomendowana jest suplementacja koenzymu Q10. Badania wśród sportowców wykazały, że przyjmowanie koenzymu Q10 pozwoliło im na poprawę wyników. Wynika stąd, że trenując regularnie oraz przyjmując dobrej jakości suplement z koenzymem Q10, przeciwdziałamy procesom starzenia.
Podczas suplementacji koenzymu Q10 warto przyjmować także selen. Pierwiastek ten chroni komórki i mitochondria przed wolnymi rodnikami. Jego istotną funkcją jest pomoc w odzyskiwaniu utlenionego koenzymu Q10.
W celu dostarczenia odpowiedniej ilości energii do mięśni w postaci ATP niezbędny jest magnez. Bez tego pierwiastka nie może prawidłowo zostać wytworzona energia. Jest także składnikiem wielu enzymów i usprawnia ich pracę. Zapewnia utrzymanie równowagi elektrolitowej oraz zmniejsza uczucie zmęczenia po wysiłku. Najlepiej stosować w formie tlenku magnez, który cechuje długi czasie uwalniania.
Natomiast do walki z wolnymi rodnikami warto zastosować witaminę C dla utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Witamina ta wspomaga produkcję kolagenu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstek osób uprawiających sport.
Ponadto ważne jest prowadzenie zdrowej diety uzupełniające wszystkie niezbędne składniki potrzebne do regeneracji komórek oraz wytwarzania energii. Dla wydajnej pracy mitochondriów szczególnie polecana jest dieta LOGI.
Warto zaznaczyć, że mówimy o umiarkowanym wysiłku fizycznym około 30 minut dziennie. Istotne jednak, aby nasza aktywność fizyczna nie była zbyt intensywna lub długotrwała. Nieodpowiednio dobrany trening wytrzymałościowy może przynieść czasami więcej szkody niż pożytku. Skutkiem może być rozwój zaburzeń pracy mitochondriów, np. podczas występowania polimorfizmów enzymów. O czym można przeczytać w artykule "Co decyduje o predyspozycjach energetycznych w sporcie?"

 

Bibliografia:

  1. B. Kukliński.: Mitochondria. Diagnostyka uszkodzeń mitochondrialnych i skuteczne metody terapii. Mito-pharma, Gorzów Wielkopolski, 2017.
  2. Cooke. M, Iosia. M, Buford. T, […]., Effects of acute and 14-day coenzyme Q10 supplementation on exercise performance in both trained and untrained individuals. Journal of the International Society of Sports Nutrition2008
  3. Dietmar Alf, Michael E Schmidt and Stefan C Siebrecht., Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013
Przełomowa medycyna mitochondrialna

U progu XXI wieku dokonuje się zmiana w medycynie. Obiektem badań staje się człowiek jako układ energetyczny i jedność psychosomatyczna. Bazując na fundamentalnej wiedzy biochemicznej medycyna mitochondrialna łączy holistyczne podejście, zdrowe odżywianie i styl życia tradycyjnej medycyny z praktycznym zastosowaniem dla obecnych czasów. Kluczem jej działanie jest przywrócenie w organizmie procesów samoleczenia.

Leksykon Zdrowia
4 4-HNE 4-HYDROKSYNONENAL 5 5-MTHF A ACESULFAM K ACETON ACETYLACJA ACETYLO-COA ADDISONA, ZESPÓŁ ADENINA ADENOZYNOTRÓJFOSFORAN ADINOPEKTYNA ADIPOCYTY ADMA AGE AKONITAZA AKROLEINA AKTYWNY OCTAN ALFA, FALE MÓZGOWE ALLOSTERYCZNY MODULATOR AMD AMID KWASU NIKOTYNOWEGO AMPK AMYLAZA ANGIOGENEZA ANGIOTENSYNA ANTYOKSYDANTY APOPTOZA ASPARTAM ATP AUTOFAGOCYTOZA ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY (AZS) B BABKA JAJOWATA BETA - OKSYDACJA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH BETA, FALE MÓZGOWE BETA-BLOKERY BIAŁA TKANKA TŁUSZCZOWA BIAŁKO C-REAKTYWNE BŁONNIK POKARMOWY BRĄZOWA TKANKA TŁUSZCZOWA BRCA1 C CFS CHELATACJA CHROMOGRANINA A CIAŁA KETONOWE CISPLATYNA CK COMT CORICH CYKL COX CRP CYJANOKOBALAMINA CYKL CYTRYNIANOWY CYKL KREBSA CYKL KWASU CYTRYNOWEGO CYKL MOCZNIKOWY CYKL ORNITYNOWY CYKLAMINIAN CYKLOOKSYGENAZA PROSTAGLANDYNOWA CYP2D6 CYSTATIONINA CYTOCHROM C CYTOKINY STANU ZAPALNEGO CYTOZYNA CYTRULINA CZYNNIK INDUKOWANY HIPOKSJĄ CZYNNIK TOLERANCJI GLUKOZY CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU NASKÓRKA CZYNNIK WZROSTU ŚRÓDBŁONKA NACZYNIOWEGO CHOLINA D DEHYDROGENAZA PIROGRONIANOWA DEHYDROGENAZY DEKSTRYNA DELTA, FALE MÓZGOWE DHA DIALDEHYD MALONOWY DINUKLEOTYD NIKOTYNOAMIDOADENINOWY DIOKSYGENAZA DIOKSYNY DOKSORUBICYNA DYSMUTAZA PONADTLENKOWA DYSTONIA DESATURACJA E EBV ECGF EEG ELEKTROENCEFALOGRAFIA ENDOTOKSYNA ENO ENTEROCYTY EPA EPIGENETYKA ERYTRYTOL F FAD FADH2 FENOLOWE KWASY FERMENTACJA MLECZANOWA FIBRATY FIBROMIALGIA FILOCHINON FITOSTERYNY FITOWY, KWAS FLAWONOIDY FLUPIRTYNA FMS FOSFATYDYLOSERYNA FOSFORAN-5-PIRYDOKSALU FOSFORYLACJA OKSYDACYJNA FRATAKSYNA FRUKTOZO-1,6-BIFOSFORAN FURANY FAGOCYTOZA G GABA GALAKTOZA GALENIKA GAMMA, FALE MÓZGOWE GASTRYNA GENISTEINA GLICEROLO-3-FOSFORAN GLIKOLIZA GLUKAGON GLUKOKORTYKOIDY GLUKONEOGENEZA GLUT GLUTAMINA GLUTAMINIAN GLUTATION GLUTATION ZREDUKOWANY GSH GSSG GTP GUANINA H HAPTOKORYNA HBA1C HDL HEMOGLOBINA HENLEGO, PĘTLA HIF1Α HIPOKSJA HISTONY HOLOTRANSKOBALAMINA HYDROPEROKSYLOWY, RODNIK HASHIMOTO I IGA IGE IGF-1 IGG IMMUNOGLOBULINA A IMMUNOGLOBULINA E IMMUNOGLOBULINA G INDEKS GLIKEMICZNY (IG) INDEKS INSULINOWY (FII) INHIBITORY ENZYMÓW INHIBITORY POMPY PROTONOWEJ INO INSULINA INSULINOOPORNOŚĆ INULINA INULINA K KALCYTRIOL KANCEROGEN KARBOKSYLAZA PIROGRONIANOWA KARDIOLIPINA KATECHOLO-O-METYLOTRANSFERAZA KERATYNA KETOGENEZA KINAZA KREATYNOWA KINAZA MTOR KOBALAMINA KOENZYM A KOENZYM Q10 KOFAKTOR KOMPLEKS DEHYDROGENAZY PIROGRONIANOWEJ KOZŁEK LEKARSKI KREATYNA KREATYNINA KSENOBIOTYKI KSYLITOL KUMARYNA KWAS ALFA - LINOLENOWY KWAS DOKOZAHEKSAENOWY KWAS EIKOZAPENTAENOWY KWAS GAMMA-AMINOMASŁOWY KWAS LINOLOWY KWAS LIPONOWY KWASICA KETONOWA KWASICA METABOLICZNA KWASICA MLECZANOWA KWASU MLEKOWEGO CYKL KWAS MLEKOWY KATALAZA KLASTER Ł ŁAŃCUCH ODDECHOWY L LDL LEKTYNY LEPTYNA LEPTYNOOPORNOŚĆ LIGAND LIGNANY LIKOPEN LIMONINA LINDAN LINDANY LIPAZA LIPOLIZA LIZOSOM M MALONOWY, DIALDEHYD MALTODEKSTRYNA MAŚLAN MASŁOWY, KWAS MCS MDA MDR – P MEDYCYNA MITOCHONDRIALNA METYLACJA METYLOKOBALAMINA MITOCHONDRIUM MITOFAGIA MLECZAN MRNA MRNA MTDNA MTHFR MTNO MTRNA N NAD NAD+ NADH NADPH NADTLENEK WODORU NADTLENOAZOTYN NEFRONU, PĘTLA NFKB NIACYNA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE NLPZ NMDA NNO O OKSYDAZA CYTOCHROMU C OKSYDOREDUKTAZY OKSYGENAZA HEMOWA 1 ORAC OROTOWY, KWAS OSTROPEST PLAMISTY OŚ HPA P PEKTYNY PEPSYNA PEPTYDY PEROKSYDAZY PET PIEPRZ METYSTYNOWY PIROFOSFORAN TIAMINY PIROGRONIAN PIRYDOKSYNA PIRYMIDYNY PLUSKWICA GRONIASTA POCHP PODSTAWNIK POJEMNOŚĆ ANTYOKSYDACYJNA ORGANIZMU POLIFENOLE POLISACHARYDY POSZARPANE CZERWONE WŁÓKNA PPI PRODUKT ZAAWANSOWANEJ GLIKACJI PROTEAZY PROTEOLIZA PRZECIWUTLENIACZE PURYNY PARESTEZJA Q QTC R REAKCJA ANAPLEROTYCZNA REPERFUZJA RESWERATROL RÓŻENIEC RYBOFLAWINA RYBOZA REAKCJA AUTOIMMUNOLOGICZNA S S-100, BIAŁKA SAPONINY SIRT3 SIRTUINY SOD SOD-1 SOD-2 SOMATOLIBERTYNA SOMATOSTATYNA SSRI STATYNY STRES NITROZACYJNY STRES OKSYDACYJNY SUKRALOZA SYLIMARYNA SZCZAWIOOCTAN SIBO Ś ŚRÓDBŁONKOWY CZYNNIK WZROSTU T T3 T4 TEOBROMINA THETA, FALE MÓZGOWE TIAMINA TLENEK AZOTU (NO) TORSADE DE POINTES TRANSKOBALAMINA I TRANSKOBALAMINA II TRIJODOTYRONINA TRÓJGLICERYDY TRYPSYNA TYMINA TYROKSYNA U U, ZAŁAMEK URACYL UTLENIONE GSH V VEGF W WIELOKSZTAŁTNY CZĘSTOKURCZ KOMOROWY WOLNE RODNIKI Z ZESPÓŁ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA ZESPÓŁ WRAŻLIWOŚCI NA WIELORAKIE SUBSTANCJE CHEMICZNE ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Selen MSE
Naturalny preparat w postaci L- Selenometioniny pozyskany z mikroalgi spiruliny platensis
Reklama
Magnez MSE
Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka porcja - 300 mg. Monopreparat
QuinoMit ® Q10 - Ubichinol MSE
Najbardziej aktywna forma koenzymu Q10 Ubichinol MSE. Czystość 99,8%
Selen MSE
Naturalny preparat w postaci L- Selenometioniny pozyskany z mikroalgi spiruliny platensis
Witamina C MSE matrix
Lewoskrętna witamina C o przedłużonym uwalnianiu - aż do 8 godz. 500 mg
Redakcja:
mail: redakcja@mito-med.pl
Reklama:
mail: reklama@mito-med.pl
2017 © Mito Med